PNJA -gramatyka praktyczna 2 340-AS1-2PGR
1. Semestr
1. Zdania współrzędnie złożone - (4 godz.)
Struktura zdania współrzędnie złożonego
Użycie spójników
Koordynacja zdań podrzędnych i mniejszych elementów zdaniu
Ograniczenia koordynacji; przykłady błędów
Idiomatyczne wyrażenia zawierające przykłady koordynacji
Intensyfikacja znaczenia / gradacja
2. Zdania podrzędnie złożone:
Formy czasowników (powtórzenie);formy osobowe / bezosobowe, zdania podrzędne bezczasownikowe/ łączniki zdań podrzędnych – (2 godz.)
Składniowe i semantyczne funkcje zdań podrzędnie złożonych: zdania rzeczownikowe (That-, Wh-, Yes-no, To-infinitive, -ing clauses, etc.); zdania przysłówkowe (typy: time, place, concession, purpose, result, comparison, etc.); zdania porównawcze– (8 godz.)
Test (1 godz.)
3. Użycie trybu łączącego (the „subjuncive”) i inne zastosowania czasownika “should” – putative “should”) – (2 godz.)
4. Apozycja w zdaniu - (2 godz.)- różnice pomiędzy zdaniami apozycyjnymi a innymi rodzajami zdań podrzędnych
5. Zdania podrzędne względne (defining, non-defining) – użycie zaimków względnych (4 godz.)
6. Komplementacja czasownika – wzory czasownikowe - (7 godz.) – użycie zdań podrzędnych, imiesłowów i form bezokolicznikowych (that-clause, -ing participle clause, -ed-participle, to-infinitive clause, bare infinitive clause)
2. semestr:
1. Komplementacja czasownika –kontynuacja – (3 godz.)- powtórzenie materiału / test
2. Zdania warunkowe- (6 godz.)
• Czasy gramatyczne w zdaniach warunkowych i odniesienie do czasu rzeczywistego
• Typy zdań warunkowych: 0, 1 , 2 3, tryb mieszany
• Emfatyczne użycie czasowników "will/ would" ,"should" w zdaniach warunkowych
• Inwersja w zdaniach warunkowych
• Zdania warunkowe w strukturze mowy zależnej
3. Mowa zależna - (8 godz.)
• Szyk zdań oznajmujących i pytających
• Następstwo czasów i inne zmiany
• Użycie trybu łączącego w mowie zależnej (wish, would rather/sooner, it is time)
• Czasowniki modalne
• Konstrukcje bezokolicznikowe
• Czasowniki wprowadzające mowę zależną / zdania wielokrotnie złożone; zwroty emfatyczne; “question tags”
4. Strona bierna - (6 godz.)
• Forma strony biernej I jej użycie w języku angielskim
• Podmiot a dopełnienie; użycie “agenta”
• Czasowniki złożone w stronie biernej (“phrasal and prepositional verbs”)
• Transformacje ze strony czynnej na bierną I odwrotnie
• Konstrukcje bezokolicznikowe (It is considered..., He was believed..., He is supposed...)
• "have" / "get" sprawcze
5. Inwersja - (3 godz.)
• Inwersja gramatyczna
• Inwersja stylistyczna
• Przysłówki i wyrażenia przysłówkowe o negatywnym lub ograniczającym znaczeniu
6. Ćwiczenia powtórzeniowe - przymiotniki, przysłówki rzeczowniki - (4 godz.)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Efekty kształcenia
• student posługuje się biegle strukturami zdaniowymi języka angielskiego
• student zna i posługuje się właściwą terminologią gramatyczną
• jest świadomy i posługuje się właściwym rejestrem
• student potrafi dokonać korekty strony gramatycznej wybranego tekstu
• student poszerza swój zakres słownictwa ogólnego
Kryteria oceniania
Patrz kryteria obowiązujące w danym roku akademickim.
Literatura
B.D. Graver, Advanced English Practice, Oxford University Press, Oxford, 1990
H. Gethin, Grammar in Context, Thomas Nelson and Sons Ltd., Hong Kong, 1992
S.Chalker, A Student’s Englih Grammar Book, Longman, 1996
R. Quirk, S. Greenbaum, A University Grammar of English, Longman, 1997
M. Swan, Practical English Usage, Oxford University Press, Oxford, 1991
L.G. Alexander, Longman English Grammar, Longman, New York, 1989
F. V. Bywater, A Proficiency Course in English Grammar, Thomas Nelson and Sons Ltd., Hong Kong, 1990
R.Macpherson, English for Writers and Translators, PWN, Warszawa, 1996
Thomson & Martinet, A Practical English Grammar, Oxford University Press, Oxford, 2009
J. Steer, K. Carlisi, The Advanced Grammar Book, Heinle & Heinle Publishers, Illinois, 1991
A. Capel, W. Shark, Objective Proficiency, Cambrigde, 2003.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: