Uczenie się i nauczanie języków 340-AS1-2UNJ
Profil studiów Ogólnoakademicki
Kod przedmiotu 340-AS1-2UNJ
Język przedmiotu Język angielski
Rodzaj przedmiotu Obowiązkowy, dyscyplina - językoznawstwo
Rok studiów /semestr II rok; semestr trzeci i czwarty
Liczba godzin: 60 h ćwiczesń
4 p. ECTS
Bilans nakładu pracy studenta Liczba godzin
Udział w ćwiczeniach 30x2h 60h
Przygotowanie do ćwiczeń 20h 20h
Konsultacje dotyczące ćwiczeń
15h 15h
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024: | W cyklu 2022: | W cyklu 2023: |
Tryb prowadzenia przedmiotu
W cyklu 2024: w sali | W cyklu 2022: zdalnie w sali | W cyklu 2023: w sali |
Efekty kształcenia
KP6_WG2, KP6_WG5
Absolwent zna i rozumie:
podstawowe pojęcia dotyczące uczenia się i metodyki nauczania języka obcego
podstawowe role i zadania ucznia i nauczyciela na lekcji języka obcego ukierunkowanej na rozwijanie sprawności językowych
prosty artykuł z zakresu przyswajania i nauczania języka obcego
pojęcie autonomii i sposoby jej promowania w procesie uczenia się języka zarówno samodzielnie (siebie jako ucznia) jaki i na lekcji języka obcego służącej rozwijaniu sprawności językowych
podstawowe środki technologiczne używane na lekcji języka obcego ukierunkowanej na rozwijanie sprawności językowych
KP6_UW2, KP6_UW6, KP6_UW7, KP6_UK2, KP6_UK4, KP6_UO1,
KP6_UU1
Absolwent potrafi:
wyselekcjonować, opracować i ocenić wartość materiałów dydaktycznych niezbędnych do pracy własnej jak i do przeprowadzenia przez niego lekcji języka angielskiego nastawionej na nauczanie wybranej sprawności receptywnej
wyselekcjonować, opracować i poddać ocenie materiały dydaktyczne niezbędne do samodzielnej nauki jak i do przeprowadzenia przez niego lekcji języka angielskiego nastawionej na nauczanie wybranej sprawności produktywnej
wyselekcjonować techniki pracy i rozplanować materiał na lekcję języka angielskiego integrującą różne sprawności językowe
zaprojektować ćwiczenia językowe z wykorzystaniem nowoczesnych środków audiowizualnych na potrzeby własne i ewentualnych uczniów
wykorzystać różne źródła projektując materiały dydaktyczne na potrzeby własne i ewentualnych innych osób uczących się języka obcego
dostrzec potrzebę ustawicznego kształcenia swoich kompetencji zawodowych i językowych i wykazać odpowiedzialności za rzetelność przekazywanych przez niego na lekcjach treści językowych i kulturowych (bycia ‘nośnikiem’ języka i kultury kraju docelowego) towarzyszącej zawodowi nauczyciela języka obcego
współdziałać w grupie, przyjmować w niej różne funkcje i postawę krytyczną na temat jakości opracowanych i prezentowanych materiałów dydaktycznych
KP6_KK1 KA_KK2,
Absolwent jest gotów do:
krytycznej oceny posiadanej wiedzy
uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych
Kryteria oceniania
Metody dydaktyczne:
Dyskusje plenarne, praca w parach i grupach, projekty i zadania typu ‘microteaching’, analiza prezentowanych projektów (ocena koleżeńska) – refleksja i (samoocena) – autorefleksja)
II. Ocenianie i warunki zaliczenia kursu:
• prace projektowych - indywidualne i grupowe (‘microteaching assignements’ i scenariusze lekcji),
• prezentacje i analiza artykułów z zakresu teorii uczenia się i nauczania języka obcego
• test osiągnięć
• zaangażowanie, przygotowanie i udział iw zajęciach
• Egzamin po 4-tym semestrze.
Dopuszczalne 2 nieobecności w semestrze.
Literatura
Harmer, J. 2001. The Practice of English Language Teaching. Third Edition. Completely Revised And Updated. Longman.
Komorowska, H. 2005. Metodyka nauczania języków obcych. Warszawa: Fraszka Edukacyjna.
Dam, L. 2000. “Why focus on learning rather than teaching? From theory to practice”. In D. Little, L. Dam, & J. Timmer (Eds.), Papers from the IATEFL conference on learner independence, Kraków, 14-16 May 1998 (pp. 18-37). Dublin: CLCS, Trinity College Dublin.
Ellis, R. 1997. SLA Research and Language Teaching. NY: OUP.
Komorowska, H. (red.). 2009. Skuteczna nauka języka obcego. Struktura i przebieg zajęć językowych. Warszawa: CODN.
Komorowska, H. (red.). 2011. Nauka języka obcego w perspektywie ucznia. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Łośgraf.
Nation, I. S. (2001). Learning Vocabulary in Another Language. Cambridge: CUP.
Lightdown, P., N. Spada. 2001. How Languages are Learned. Oxford: Oxford University Press
Observing English Lessons. Materiały video. 1997. British Council Studium University of Gdańsk.
Saville-Troike, M. 2012. Introducing Second Language Acquisition. Cambridge: CUP.
Tanner, R., Green, C. 1998. Tasks for Teacher Education. Longman.
Tomlinson, B. 2008. English Language Learning Materials. A Critical Review. London: Continuum.
Oraz artykuły z:
English Teaching Professional, Practical English Teaching, Modern English Teacher, ELT Journal, Applied Linguistics, Network, Forum, Języki obce w szkole
W cyklu 2022:
Dakowska, M. 2005. Teaching English as a Foreign Language. A Guide for Professionals. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Part 6, Foreign Language Skills … (chapters 11 – 15). |
W cyklu 2023:
Dakowska, M. 2005. Teaching English as a Foreign Language. A Guide for Professionals. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Part 6, Foreign Language Skills … (chapters 11 – 15). |
W cyklu 2024:
Dakowska, M. 2005. Teaching English as a Foreign Language. A Guide for Professionals. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Part 6, Foreign Language Skills … (chapters 11 – 15). |
Uwagi
W cyklu 2022:
Zasady ogólne: Szczegółowe warunki zaliczenia: Semestr zimowy - można uzyskać 20 pkt. Semestr letni – można uzyskać 20 pkt. Prezentacje odbywają się w ramach zajęć (przy formie stacjonarnej, gdyby zaistniała taka konieczność) albo za pośrednictwem używanego komunikatora w przypadku prowadzenia zajęć w trybie zdalnym. Najbardziej aktywne i zaangażowane osoby mogą w każdym semestrze dodatkowo uzyskać maksymalnie 2 punkty za systematyczną pracę, aktywność na zajęciach i stosunek do przedmiotu (na podstawie indywidualnej decyzji prowadzącego). Przeliczenie punktów na oceny (obowiązuje w obu semestrach): Kurs kończy się egzaminem w semestrze letnim. |
W cyklu 2023:
Zasady ogólne: Semestr letni – można uzyskać 20 pkt. Wszystkie prezentacje odbywają się w ramach zajęć. Liczba uzyskanych punktów z prezentacji nie podlega poprawie (nie dotyczy to projektów niezaliczonych). W przypadku prezentacji poza zajęciami lub po wyznaczonym terminie maksymalna pula punktów zostaje zredukowana z 10 do 8. Przeliczenie punktów na oceny (obowiązuje w obu semestrach): Kurs kończy się egzaminem pisemnym w semestrze letnim. |
W cyklu 2024:
Zasady ogólne: Semestr letni – można uzyskać 20 pkt. Wszystkie prezentacje odbywają się w ramach zajęć. Liczba uzyskanych punktów z prezentacji nie podlega poprawie (nie dotyczy to projektów niezaliczonych). W przypadku prezentacji poza zajęciami lub po wyznaczonym terminie maksymalna pula punktów zostaje zredukowana z 10 do 8. Przeliczenie punktów na oceny (obowiązuje w obu semestrach): Kurs kończy się egzaminem pisemnym w semestrze letnim. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: