Fonetyka kontrastywna polsko-angielska 340-AS1-3PHO
1. Porównanie i zestawienie samogłosek polskich i angielskich: wysokich, średnich, niskich
2. Interferencja dotycząca angielskich dyftongów: dyftongi do /ɪ/, dyftongi do /ʊ/, dyftongi do /ə/
3. Porównanie i zestawienie spółgłosek polskich i angielskich: zwar, Fricatives, Affricates, płynne
4. Interferencja związana z akcentem wyrazowym.
5. Interferencja związana z rytmem.
6. Interferencja związana z dźwięcznością.
7. Interferencja związana z palatalizacją.
8. Interferencja związana z nasalizacją.
9. Interferencja związana z intonacją: w ogóle, w zdaniach oznajmujących, w pytaniach
10. Nieprzystawalność pisowni i wymowy w języku angielskim
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
W cyklu 2024: zdalnie w sali | Ogólnie: zdalnie w sali | W cyklu 2022: zdalnie w sali | W cyklu 2023: w sali zdalnie |
Efekty kształcenia
1. Student zna podstawowe zagadnienia interferencji poslko-angielskiej
2. Student potrafi odróżnić percepcyjne kwestie związane z interferencją polsko-angielską
3. Student potrafi zaprezentować artykulacyjne kwestie związane z interferencją polsko-angielską.
Kryteria oceniania
1. Test pisemny obejmujący zagadninia omawiane na zajęciach; 60% oceny końcowej
2. Przygotowanie oraz udział w zajęciach: 40 % oceny końcowej
Skala ocen:
51-60% – 3.0 (dostateczny)
61-70% – 3.5 (dostateczny plus)
71-80% – 4.0 (dobry)
81-90% – 4.5 (dobry plus)
91-100% – 5.0 (bardzo dobry)
Literatura
1. Sobkowiak, W. English Phonetics for Poles, Bene NAti, 1996.
2. Porzuczek, A., Rojczyk A., Arabski, J. Praktyczny kurs wymowy angielskiej dla Polaków, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2013.
3. Wells, J C, Pronunciation Dictionary, Longman.
W cyklu 2022:
1. Sobkowiak, W. English Phonetics for Poles, Bene NAti, 1996. |
W cyklu 2023:
1. Sobkowiak, W. English Phonetics for Poles, Bene NAti, 1996. |
W cyklu 2024:
1. Sobkowiak, W. English Phonetics for Poles, Bene NAti, 1996. |
Uwagi
W cyklu 2022:
1. Test pisemny obejmujący zagadninia omawiane na zajęciach; 60% oceny końcowej Skala ocen: |
W cyklu 2023:
1. Test pisemny obejmujący zagadninia omawiane na zajęciach; 60% oceny końcowej Skala ocen: |
W cyklu 2024:
1. Test pisemny obejmujący zagadninia omawiane na zajęciach; 60% oceny końcowej Skala ocen: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: