Ćwiczenia specjalizacyjne - językoznawstwo stosowane 1 340-AS2-1JCS1
Profil studiów: ogólnoakademicki
Forma studiów: stacjonarne
Studia II stopnia / I rok
Ćwiczenia specjalizacyjne (językoznawstwo/językoznawstwo stosowane)
Punkty ECTS: 3 pkt.
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu: fakultatywne
Liczba godzin przedmiotu: 30h w semestrze zimowym
Rodzaj przedmiotu: konwersatorium
Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w ćwiczeniach: 30h
- samodzielne studiowanie tematyki kursu i przygotowanie do zajęć - 30h
Metody dydaktyczne:
- praca w parach
- praca w małych grupach
- praca z całą grupą
- mini wykłady
- prezentacje studentów
Tematy:
Psycholingwistyka jako nauka wśród innych dyscyplin naukowych
Język(i) i mózg
Psycholingwistyczne procesy recepcji i produkcji językowej (language processing)
Psycholingwistyczne procesy uczenia się i przyswajania języków. Wpływy międzyjęzykowe
Przyswajanie języków przez dzieci i przez osoby dorosłe
Jednojęzyczność, dwujęzyczność, wielojęzyczność. Wczesna dwu-/wielojęzyczność
Zaburzenia językowe
Komunikacja werbalna, parawerbalna i niewerbalna
Język, myśli i emocje
Język i kultura
Metodologia badań psycholingwistycznych
Przykładowe badania psycholingwistyczne
Dydaktyczne implikacje badań psycholingwistycznych i ich wykorzystanie w działalności dydaktycznej
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
WIEDZA
1. Absolwent zna i rozumie złożone zagadnienia językoznawcze oraz wyjaśnia ogólne terminy i definicje związane z językoznawstwem i teoriami o uczeniu i nabywaniu języka
2. Absolwent posługuje się wiedzą z zakresu metodologii, analizy, interpretacji, wartościowania i problematyzowania zagadnień językoznawstwa.
3. Absolwent odnosi wiedzę z zakresu językoznawstwa stosowanego do innych dziedzin nauki oraz rozumie jego implikacje pedagogiczne.
4. Absolwent wykorzystuje wiedzę o współczesnych dokonaniach w obszarze językoznawstwa i teorii uczenia się i nauczania języka.
KA7_WG2, KA7_WG4
UMIEJĘTNOŚCI
1. Absolwent samodzielnie zdobywa wiedzę z zakresu językoznawstwa i poddaje ją krytycznej analizie.
2. Absolwent przedstawia wyniki swoich badań/działań.
3. Absolwent używa narzędzi badawczych stosowanych w językoznawstwie stosowanym.
4. Absolwent posiada umiejętności analizowania, dokonywania syntez i oceniania podstawowych treści z zakresu językoznawstwa stosowanego.
5. Absolwent tłumaczy teksty ogólne i specjalistyczne.
KA7_UW1, KA7_UW2, KA7_UW6, KA7_UK1, KA7_UK2, KA7_UK4, KA7_UK5, KA7_UO1, KA7_UU1
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
1. Absolwent współpracuje z innymi w trakcie wykonywania zadań.
2. Absolwent współtworzy warunki współpracy w warunkach zróżnicowanego kulturowo społeczeństwa.
3. Absolwent akceptuje potrzebę ustawicznego kształcenia.
KA7_KK2, KA7_KO4
Kryteria oceniania
Zaliczenie na ocenę po semestrze zimowym.
Metody: wykład, dyskusja, prezentacja.
Warunki zaliczenia semestru: obecność na zajęciach (max. dwie nieobecności w semestrze), aktywność na zajęciach, wykonanie zadań.
Literatura
Aichison, Jean. 2008. The Articulate Mammal: An introduction to psycholinguistics. Fifth edition. London and New York: Routledge. http://linguistics3.pbworks.com/w/file/fetch/60648261/Articulate%20Mammal%20by%20Jean%20Aticheson.pdf.
Berko Gleason, Jean; Bernstein Ratner, Nan (eds). 1998 [2005]. Psycholingwistyka. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Chłopek, Zofia. 2011. Nabywanie języków trzecich i kolejnych: Aspekty psycholingwistyczne (i inne). Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
De Angelis, Gessica. 2007. Third or Additional Language Acquisition. Clevedon, Buffalo, Toronto: Multilingual Matters.
Genesee, Fred H. 2009. Early childhood bilingualism: Perils and possibilities. Journal of Applied Research on Learning 2, Special Issue, Article 2. http://www.cpfont.on.ca/nav/research/media/Early%20Childhood%20Bilingualism%20-%20Perils%20and%20Possibilities,%20Fred%20Genesee,%20April%2009.pdf.
Paradis, Michel. 2004. A Neurolinguistic Theory of Bilingualism. Amsterdam, Philadelphia, PA: John Benjamins.
Pavlenko, Aneta. 2009. Conceptual representation in the bilingual lexicon and second language vocabulary learning. In: Aneta Pavlenko (ed), The Bilingual Mental Lexicon: Interdisciplinary Approaches. Bristol, Buffalo, Toronto: Multilingual Matters, 125-160.
Bernstein Ratner, Nan; Berko Gleason, Jean. 2004. Psycholinguistics. Encyclopedia of Neuroscience, 1199-1204. https://doi.org/10.1016/B978-008045046-9.01893-3.
Scovel, T. 1998. Psycholinguistics. Oxford, New York, NY: Oxford University Press.
Spitzer, M. 2012. Jak uczy się mózg. Wydawnictwo Naukowe PWN.
Źylińska, M. 2013. Neurodydaktyka, czyli nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi. Wyspa Wydawnictwo i Ośrodek Innowacji Edukacyjnych.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: