Teorie nabywania języków 340-AS2-1TNJ
W trakcie wykładu zostaną omówione najważniejsze teorie nabywania języków oraz wskazane zostaną ich implikacje dydaktyczne. Zrozumienie procesów psycholingwistycznych zachodzących podczas nauki języków jest bowiem nieodzowne w pracy nauczyciela języka obcego.
Podczas wykładu omówione zostaną następujące zagadnienia:
Natura teorii
Behawioryzm
Natywizm
Teoria monitora
Kognitywizm i konstruktywizm
The Concept-Oriented Approach
Usage-Based Approaches to SLA
Skill Acquisition Theory
Przetwarzanie inputu
Model deklaratywny/proceduralny
Processability Theory
Input, Interakcja, Output
Teoria socjokulturowa a rozwój języka obcego
Complexity Theory
Koneksjonizm
Implikacje dydaktyczne teorii przyswajania języków
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
1. Absolwent zna i rozumie złożone zagadnienia językoznawcze oraz wyjaśnia ogólne terminy i definicje związane z językoznawstwem i teoriami o uczeniu i nabywaniu języka
2. Absolwent posługuje się wiedzą z zakresu metodologii, analizy, interpretacji, wartościowania i problematyzowania zagadnień językoznawstwa.
3. Absolwent odnosi wiedzę z zakresu językoznawstwa stosowanego do innych dziedzin nauki oraz rozumie jego implikacje pedagogiczne.
4. Absolwent wykorzystuje wiedzę o współczesnych dokonaniach w obszarze językoznawstwa i teorii uczenia się i nauczania języka.
KA7_WG2, KA7_WG4
UMIEJĘTNOŚCI
1. Absolwent samodzielnie zdobywa wiedzę z zakresu językoznawstwa i poddaje ją krytycznej analizie.
2. Absolwent posiada umiejętności analizowania, dokonywania syntez i oceniania podstawowych treści z zakresu językoznawstwa stosowanego.
KA7_UW1, KA7_UW2, KA7_UK1
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
1. Absolwent współpracuje z innymi w trakcie wykonywania zadań.
2. Absolwent akceptuje potrzebę ustawicznego kształcenia.
KA7_KK2, KA7_KO4
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia przedmiotu:
- obecność na zajęciach (dopuszczalne są 2 nieusprawiedliwione nieobecności);
- w miarę możliwości aktywne uczestnictwo w zajęciach;
- wykonanie wymaganych zadań indywidualnych lub grupowych;
- uzyskanie pozytywnej oceny z egzaminu końcowego (ustnego).
Oczekuję refleksyjnego i kreatywnego podejścia do analizowanych treści oraz samodzielnego dochodzenia ich implikacji dydaktycznych.
Literatura
Komorowska, H. (red.). 2011. Nauka języka obcego w perspektywie ucznia. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Łośgraf.
Ellis, N.C.; Wulff, S. 2019. Cognitive approaches to second language acquisition. N: J. Schwieter (ed.), The Cambridge Handbook of Language Learning. Cambridge: Cambridge University Press.
Róg, T. 2020. Nauczanie języków obcych: Teoria, badania, praktyka. Lublin: Wydawnictwo Werset.
VanPatten, B. 2015. Theories in Second Language Acquisition. New York: Routledge.
Zeraatpishe, M.; Faravani, A.; Kargozari, H.R.; Azarnoosh, M. 2018. Issues in Applying SLA Theories toward Reflective and Effective Teaching. Brill. https://brill.com/view/title/39069
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: