Psycholingwistyka 340-AS2-1WP
Psycholingwistyka w kontekście innych nauk.
Krótka historia psycholingwistyki.
Cechy osobowości, inteligencja i ich rola w procesie nauki.
Style poznawcze, strategie uczenia się i ich rola w procesie nauki.
Motywacja i jej rola w procesie nauki.
Zdolności językowe.
Wiek a przyswajanie i uczenie się języków.
Teorie uczenia się i nauczania języków obcych (zarys).
Rozwój językowy dziecka.
Językowe i niejęzykowe kompetencje i wiedza osoby jedno-, dwu- i wielojęzycznej.
Język, kultura, myślenie.
Psycholingwistyczne modele wielojęzyczności.
Wpływy międzyjęzykowe w umyśle dwu-/wielojęzycznym.
Specyficzne trudności komunikacyjne.
Metody badań psycholingwistycznych.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA, absolwent zna i rozumie:
- złożone zjawiska i procesy językowe, teorie wyjaśniające zależności między nimi oraz współczesne trendy w psycholingwistyce
- złożone zjawiska i procesy związane z uczeniem się i przyswajaniem nauczaniem języków, teorie wyjaśniające zależności między nimi oraz współczesne trendy w teoriach psycholingwistycznych
- zaawansowaną terminologię oraz rozbudowany aparat metodologii badań psycholingwistycznych
KA7_WG1, KA7_WG2, KA7_WG5
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest:
- obecność na zajęciach (dopuszczalne są 2 nieusprawiedliwione nieobecności)
- wykonanie wymaganych zadań
- uzyskanie pozytywnej oceny z egzaminu końcowego
Literatura
Aitchison, J. (2008): The Articulate Mammal: An Introduction to Psycholinguistics. London & New York.
Arabski, J. (1996): Przyswajanie języka obcego i pamięć werbalna, Katowice.
Berko Gleason, J.; Bernstein Ratner, N. (eds). (1998/2005): Psycholingwistyka. Gdańsk.
Chłopek Z. (2011): Nabywanie języków trzecich i kolejnych oraz wielojęzyczność: Aspekty psycholingwistyczne (i inne), Wrocław.
Chłopek Z. (2018): Metodyka nauczania języka niemieckiego, Podręcznik dla studentów germanistyki i poczatkujących nauczycieli, Warszawa.
Dąbrowska, E.; Kubiński W. (2003): Akwizycja języka w świetle językoznawstwa kognitywnego, red. Ewa Dąbrowska, Wojciech Kubiński, Kraków.
Kurcz I. (red.). (2007): Psychologiczne aspekty dwujęzyczności. Gdańsk.
Scovel, T. (1998): Psycholinguistics. Oxford, New York.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: