Językoznawstwo diachroniczne 340-AS2-2DS
Profil studiów: ogólnoakademicki, studia stacjonarne, przedmiot obowiązkowy, językoznawstwo, rok II studia II stopnia, semestr IV
wymagania wstępne: Student powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu historii języka angielskiego i językoznawstwa historycznego.
liczba godzin dydaktycznych: 15 (wykład)
metody dydaktyczne: wykład, wspólna analiza przykładów, dyskusja
punkty ECTS: 1
Bilans nakładu pracy studenta: udział w wykładach: 15h, przygotowanie do zaliczenia i obecność na nim. 10 h, przygotowanie projektu lub prezentacji 15h, konsultacje 5h=50h (odpowiada 1 pkt. ECTS)
Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 15+2+5=22h (Odpowiada 1 pkt. ECTS), nakład pracy studenta związany z przygotowaniem do zajęć i do zaliczenia (8+20 h=28h) odpowiada 1 pkt ECTS
W cyklu 2022:
Patrz: podstawowe informacje o przedmiocie |
W cyklu 2023:
Patrz: podstawowe informacje o przedmiocie |
W cyklu 2024:
Patrz: podstawowe informacje o przedmiocie |
Rodzaj przedmiotu
Wymagania (lista przedmiotów)
Założenia (lista przedmiotów)
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024: | W cyklu 2022: | W cyklu 2023: |
Tryb prowadzenia przedmiotu
Efekty kształcenia
1. Student zna podstawowe terminy i metody badań używane w językoznawstwie diachronicznym.
2. Student posiada uporządkowaną wiedzę w zakresie rodzajów zmian językowych i analizy etymologicznej.
3. Student potrafi posługiwać się pojęciami i paradygmatami badawczymi z zakresu językoznawstwa diachronicznego.
4. Student potrafi dokonać analizy etymologicznej wybranych leksemów przy pomocy słowników historycznych.
5. Student potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu historii języka, etymologii i onomastyki w pracy zawodowej (np. jako nauczyciel języka angielskiego lub tłumacz).
Kryteria oceniania
zaliczenie z oceną (test pisemny)
Literatura
1. Steponavicius A. 2006. Diachronic Linguistics and Etymology. Białystok: Wydawnictwo UwB
2. Sergei Grinev-Griniewicz, Tatiana Skopiuk, Elwira Sorokina, Patricia Thomas. 2015. Foundations of Anthropolinguistics: Establishing lexical premises for exploring evolution of human mentality. LAP Lambert Academic Publishing.
3. Baugh, A. and T. Cable, 1978. A History of the English Language. London: Routledge
4. Beekes, R. 1995. Comparative Indo-European Linguistics. An Introduction. Amsterdam/Philadelphia” John Benjamins.
5. Cowdrey, Terry. 1998. An Introduction to Historical Linguistics. Auckland: OUP.
6. Malkiel. Y. 1993. Etymology. Cambridge: CUP.
7. Mallory J.P. and Adams D.Q. 2007. The Oxford Introduction to Proto-Indo-European and the Proto-Indo-European World.
W cyklu 2022:
Patrz: podstawowe informacje o przedmiocie |
W cyklu 2023:
Patrz: podstawowe informacje o przedmiocie |
W cyklu 2024:
Patrz: podstawowe informacje o przedmiocie |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: