Seminarium magisterskie 340-AT2-2SEM1
I. Omówienie zagadnień teoretycznych z zakresu językoznawstwa funkcjonalnego i pragmatyki:
a) podstawowe założenia językoznawstwa funkcjonalnego (M.A.K. Halliday), funkcje języka, zwłaszcza funkcje interpersonalne (Martin and White 2003 - taksonomia środków pozycjonowania interpersonalnego) i tekstualne
b) językoznawstwo funkcjonalne a językoznawstwo kognitywne
c) pragmatyka językowa
d) pragmatyka językowa na gruncie amerykańskim i na gruncie europejskim
e) kierunki badań w obrębie pragmatyki: pragmatyka interkulturowa i międzykulturowa, pragmatyka historyczna, morfopragmatyka, sociopragmatyka
f) akty mowy
g) grzeczność językowa, pojęcie twarzy
h) nowe formy komunikacji
II. Wybór tematu pracy semestralnej, przygotowanie do wyboru tematu pracy magisterskiej
III. Konsultacje prac semestralnych i pracy magisterskiej
IV. Zaprezentowanie wyników badań studentów w formie prezentacji podczas zajęć
W cyklu 2022:
W roku akademickim 2020/2021 przedmiot będzie realizowany zgodnie z opisem przedstawionym w punkcie "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależnie od cyklu)". Dodatkowo, jak w każdym roku akademickim, lista tematów omawianych na zajęciach dostosowana będzie w pewnym stopniu do zainteresowań uczestników seminarium. Pewne zagadnienia będą w związku z tym poszerzane o tematy bardziej szczegółowe, a inne omawiane bardziej skrótowo. |
W cyklu 2023:
W roku akademickim 2020/2021 przedmiot będzie realizowany zgodnie z opisem przedstawionym w punkcie "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależnie od cyklu)". Dodatkowo, jak w każdym roku akademickim, lista tematów omawianych na zajęciach dostosowana będzie w pewnym stopniu do zainteresowań uczestników seminarium. Pewne zagadnienia będą w związku z tym poszerzane o tematy bardziej szczegółowe, a inne omawiane bardziej skrótowo. |
W cyklu 2024:
W roku akademickim 2020/2021 przedmiot będzie realizowany zgodnie z opisem przedstawionym w punkcie "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależnie od cyklu)". Dodatkowo, jak w każdym roku akademickim, lista tematów omawianych na zajęciach dostosowana będzie w pewnym stopniu do zainteresowań uczestników seminarium. Pewne zagadnienia będą w związku z tym poszerzane o tematy bardziej szczegółowe, a inne omawiane bardziej skrótowo. |
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024: | W cyklu 2022: |
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Efekty kształcenia
1. Student definiuje terminy z zakresu językoznawstwa. FP2_W07; H2A_W04
2. Student zna i rozumie podstawowe założenia językoznawcze . FP_W11; H1A_W07
3. Student potrafi używać podstawowej terminologii językoznawczej. FP_U10; H2A_U10
4. Student analizuje i interpretuje teksty o tematyce językoznawczej. FP2_U02; H2A_U02
5. Student jest przygotowany do analizy zjawisk językowych. FP2_K01; H2A_K03
Kryteria oceniania
Na pierwszym roku studiów II stopnia, zaliczenie semestru zimowego: praca pisemna (4-5 stron formatu A4, praca z wykorzystaniem aparatu naukowego z zakresu językoznawstwa angielskiego, odsyłacze i bibliografię). Zaliczenie semestru letniego: prezentacja na zajęciach, praca pisemna (4-5 stron formatu A4, praca z wykorzystaniem aparatu naukowego z zakresu językoznawstwa angielskiego, odsyłacze i bibliografię). Zaliczenie semestru zimowego na drugim roku studiów magisterskich uzupełniających zależy od postępów w pisaniu pracy magisterskiej, a warunkiem zaliczenia ostatniego semestru jest ukończenie pracy.
Literatura
patrz: informacje o prowadzeniu przedmiotu w cyklu dla konkretnego roku akademickiego
W cyklu 2022:
1. The Oxford Handbook of Pragmatics pod red. Yana Huanga. 2017, zwłaszcza następujące rozdziały: |
W cyklu 2023:
1. The Oxford Handbook of Pragmatics pod red. Yana Huanga. 2017, zwłaszcza następujące rozdziały: |
W cyklu 2024:
1. The Oxford Handbook of Pragmatics pod red. Yana Huanga. 2017, zwłaszcza następujące rozdziały: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: