Negocjowanie i komunikacja językowa 340-FA1-1NKJ
Treści merytoryczne:
1. Wprowadzenie do interakcjonizmu symbolicznego.
2. Wprowadzenie do performatyki.
3. Tradycje retoryczne.
4. Komunikacja w bezpośrednim kontakcie i na odległość.
5. Grzeczność i agresja językowa.
6. Norma językowa i błąd.
7. Sztuka mówienia/ sztuka pisania.
8. Siła gestu - mowa ciała.
9. Autoprezentacja.
10. Perswazja i manipulacja.
11. Dominacja językowa.
12. Spór i negocjowanie.
13. Techniki negocjacyjne.
14. Argumentacja.
15. Ironia i dowcip językowy.
Na wszystkich zajęciach studenci wykonują zadania praktyczne - indywidualne i zespołowe.
W cyklu 2022:
Treści merytoryczne: 2. Zachowania językowe, sytuacja komunikacyjna (m.in. inicjowanie kontaktu). 3. Negocjowanie potoczne (E. Berne - psychologia stosunków międzyludzkich). 4. Kontakt bezpośredni i pośredni. Komunikacja w Internecie. 6. Grzeczność i agresja językowa. 7. Norma językowa i błąd. 8. Tradycje klasycznej retoryki: sztuka mówienia/ sztuka pisania. 11. Dominacja i agresja. 12. Spór i negocjowanie. 13. Rodzaje argumentów, budowanie argumentacji. 14. Techniki negocjacyjne. 15. Przydatne poradniki. |
W cyklu 2023:
Treści merytoryczne: 2. Zachowania językowe, sytuacja komunikacyjna (m.in. inicjowanie kontaktu). 3. Negocjowanie potoczne (E. Berne - psychologia stosunków międzyludzkich). 4. Kontakt bezpośredni i pośredni. Komunikacja w Internecie. 6. Grzeczność i agresja językowa. 7. Norma językowa i błąd. 8. Tradycje klasycznej retoryki: sztuka mówienia/ sztuka pisania. 11. Dominacja i agresja. 12. Spór i negocjowanie. 13. Rodzaje argumentów, budowanie argumentacji. 14. Techniki negocjacyjne. 15. Przydatne poradniki. |
W cyklu 2024:
Treści merytoryczne: 2. Zachowania językowe, sytuacja komunikacyjna (m.in. inicjowanie kontaktu). 3. Negocjowanie potoczne (E. Berne - psychologia stosunków międzyludzkich). 4. Kontakt bezpośredni i pośredni. Komunikacja w Internecie. 6. Grzeczność i agresja językowa. 7. Norma językowa i błąd. 8. Tradycje klasycznej retoryki: sztuka mówienia/ sztuka pisania. 11. Dominacja i agresja. 12. Spór i negocjowanie. 13. Rodzaje argumentów, budowanie argumentacji. 14. Techniki negocjacyjne. 15. Przydatne poradniki. |
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022: | W cyklu 2023: |
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
W cyklu 2024: mieszany: w sali i zdalnie | Ogólnie: w sali | W cyklu 2022: mieszany: w sali i zdalnie | W cyklu 2023: mieszany: w sali i zdalnie |
Efekty kształcenia
Wiedza: student zna i rozumie wybrane zagadnienia z zakresu komunikacji językowej, techniki perswazyjne i negocjacyjne, rodzaje argumentów.
Umiejętności: student potrafi zastosować przyswojoną wiedzę teoretyczną w praktyce.
Kompetencje: student jest gotów do pracy zespołowej, występowania w różnych rolach.
Kryteria oceniania
Zaliczenie na ocenę, ocenianie ciągłe. Kryteria: obecność na zajęciach (dozwolone są 2 nieobecności, pozostałe trzeba zaliczyć podczas konsultacji, 7 nieusprawiedliwionych nieobecności uniemożliwia uzyskanie zaliczenia), aktywne uczestnictwo w dyskusji, zaliczone prace pisemne i zadania zespołowe.
Literatura
Literatura podstawowa:
E. Berne, W co grają ludzie. Psychologia stosunków międzyludzkich, przekł. P. Izdebski, Warszawa 1997;
J. Bralczyk, W. Gruszczyński, K. Kłosińska, Wiem, co mówię, czyli o dobrej komunikacji, Bydgoszcz 2011, s. 61-97;
D. Carnegie, Jak stać się doskonałym mówcą i rozmówcą, Warszawa 2012 (s. 97-122, 141-190);
R. B. Cialdini, Wywieranie wpływu na ludzi: teoria i praktyka, przeł. B. Wojciszke, Gdańsk 1996 i nast., tu: rozdział I: Narzędzia wpływu i rozdział III: Zaangażowanie i konsekwencja;
D. Doliński, Techniki wpływu społecznego, Warszawa 2005, tu: rozdz. 3: „Stopa w drzwiach”;
E. Goffman, Rytuał interakcyjny, Warszawa 2006, tu rozdz.: Twarz: analiza rytualnych aspektów interakcji społecznej;
E. Goffman Zachowania w miejscach publicznych. O społecznej organizacji zgromadzeń, Warszawa 2008, tu: rozdz. 1-2.
M. Góralska, Piśmienność i rewolucja cyfrowa, Warszawa 2012;
S. Grabias, Język w zachowaniach społecznych. Podstawy socjolingwistyki i logopedii, Lublin 2019 (rozdz. Społeczne uwarunkowania zachowań językowych, s. 207-279); https://repozytorium.uph.edu.pl/bitstream/handle/11331/2328/Grabias.Stanislaw_Jezyk_w_zachowaniach_spolecznych.pdf?sequence=1;
I. Korzeniewska, Potrzeba komunikacji, „Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska” 2010, t. 28, z. 1 http://dlibra.umcs.lublin.pl/dlibra/doccontent?id=21685;
M. R. Leary, Wywieranie wrażenia na innych: o sztuce autoprezentacji, przeł. A. i M. Kacmajor, Gdańsk 1999, tu: rozdział II – Taktyki;
G. I. Nierenberg, Sztuka negocjacji, Warszawa 1998, s. 131-153, 201-246
Stuart Diamond, Zdobądź więcej, przekł. M. Apps, Kraków 2012;
P. Nowak, Parafrazowanie: narzędzie manipulacji i perswazji, w: Manipulacja w języku, red. P. Krzyżanowski i P. Nowak, Lublin 2004, s. 137-150;
A. Panek, Język w przestrzeni internetu, „Przestrzeń Społeczna” 2016, nr 1;
http://socialspacejournal.eu/11%20numer/Panek%20-%20J%C4%99zyk%20w%20przestrzeni%20internetu.pdf;
R. Schechner, Performatyka: wstęp, przeł. T. Kubikowski, Wrocław 2006, tu wstęp: Co to jest performatyka?;
A. Schopenhauer, Erystyka. Sztuka prowadzenia sporów, przekł. T. Kotarbiński Warszawa 2007;
K. Szymanek, Sztuka argumentacji. Słownik terminologiczny, Warszawa 2001 (hasła: Argument, Kompozycja, Perswazja);
M. Tokarz, Argumentacja i perswazja, „Filozofia Nauki” 2002, t. 10, nr 3-4
J. Wasilewski, Retoryka dominacji, Warszawa 2006, tu: Dominacja w wymiarze niewerbalnym, s. 55-99;
A. Wiszniewski, Sztuka mówienia, Katowice 2003 (s. 24-86).
Literatura uzupełniająca:
R. Błaut, Skuteczne negocjacje, Warszawa 1994;
M. Carson, Performatyka wczoraj i dziś, przeł. E. Kubikowska, „Dialog” 2007/ 7-8, http://docplayer.pl/15434568-Marvin-carson-performatyka-wczoraj-i-dzis-przel-ewa-kubikowska-dialog-2007-nr-7-8-s-120-128.html;
P. Gabrysiak, Rozwój cywilizacji informacyjnej, Warszawa, tu: Wstęp, http://www.gawrysiak.org/cyfrowarewolucja/cyfrowarewolucja-wstep.pdf;
K. Handke, Język a determinanty płci, „Język a Kultura”, t. 9: Płeć w języku i kulturze, Wrocław 1994
http://www.lingwistyka.uni.wroc.pl/jk/JK-09/JK09-handke.pdf;
G. Królik, Autoprezentacja, Katowice 2002 (i nast.), tu: Kwestionariusz wizerunków autoprezentacyjnych oraz Kreowanie autowizerunku, s. 19-40;
Z. Nęcki, Negocjacje w biznesie, Kraków 2000, rozdz. Cechy dobrego negocjatora;
Ch. Perelman, Imperium retoryki. Retoryka i argumentacja, Warszawa 2002 (rozdz. VI: Techniki argumentacyjne, VII: Argumenty quasi-logiczne, VIII. Argumenty oparte na strukturze rzeczywistości, IX. Argumentacja przez przykład. Ilustracja i wzór. X. Analogia i metafora.)
S. Pinker, Piękny styl. Przewodnik człowieka myślącego po sztuce pisania XXI wieku, Sopot 2016;
M. Szczerba, V. Kamasa, Język blogów a normy poprawnościowe języka polskiego, Investigationes Linguisticae 2012, t. 26 https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/10036/1/Szczerbal-26.pdf;
J. Tambor, Grzecznie i wyraźnie witam. Między szczegółem a ogólną tendencją, w: Grzeczność nie jest nauką łatwą ani małą, red. Jolanta Bloch i inni, Warszawa 2014;
P. Wallace, Wyzwiska i awantury. Psychologia agresji w sieci, w: tejże, Psychologia Internetu, przeł. T. Hornowski, Poznań 2005, s. 147-177;
Strony do odwiedzenia:
http://www.grotowski-institute.art.pl/files/performayka.pdf
https://www.wierszalin.pl/
W cyklu 2022:
Literatura podstawowa: E. Berne, W co grają ludzie. Psychologia stosunków międzyludzkich, przekł. P. Izdebski, Warszawa 1997; J. Bralczyk, W. Gruszczyński, K. Kłosińska, Wiem, co mówię, czyli o dobrej komunikacji, Bydgoszcz 2011, s. 61-97; D. Carnegie, Jak stać się doskonałym mówcą i rozmówcą, Warszawa 2012 (s. 97-122, 141-190); R. B. Cialdini, Wywieranie wpływu na ludzi: teoria i praktyka, przeł. B. Wojciszke, Gdańsk 1996 i nast., tu: rozdział I: Narzędzia wpływu i rozdział III: Zaangażowanie i konsekwencja; D. Doliński, Techniki wpływu społecznego, Warszawa 2005, tu: rozdz. 3: „Stopa w drzwiach”; E. Goffman, Rytuał interakcyjny, Warszawa 2006, tu rozdz.: Twarz: analiza rytualnych aspektów interakcji społecznej; E. Goffman Zachowania w miejscach publicznych. O społecznej organizacji zgromadzeń, Warszawa 2008, tu: rozdz. 1-2. M. Góralska, Piśmienność i rewolucja cyfrowa, Warszawa 2012; S. Grabias, Język w zachowaniach społecznych. Podstawy socjolingwistyki i logopedii, Lublin 2019 (rozdz. Społeczne uwarunkowania zachowań językowych, s. 207-279); https://repozytorium.uph.edu.pl/bitstream/handle/11331/2328/Grabias.Stanislaw_Jezyk_w_zachowaniach_spolecznych.pdf?sequence=1; I. Korzeniewska, Potrzeba komunikacji, „Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska” 2010, t. 28, z. 1 http://dlibra.umcs.lublin.pl/dlibra/doccontent?id=21685; M. R. Leary, Wywieranie wrażenia na innych: o sztuce autoprezentacji, przeł. A. i M. Kacmajor, Gdańsk 1999, tu: rozdział II – Taktyki; G. I. Nierenberg, Sztuka negocjacji, Warszawa 1998, s. 131-153, 201-246 P. Nowak, Parafrazowanie: narzędzie manipulacji i perswazji, w: Manipulacja w języku, red. P. Krzyżanowski i P. Nowak, Lublin 2004, s. 137-150; A. Panek, Język w przestrzeni internetu, „Przestrzeń Społeczna” 2016, nr 1; A. Schopenhauer, Erystyka. Sztuka prowadzenia sporów, przekł. T. Kotarbiński Warszawa 2007; K. Szymanek, Sztuka argumentacji. Słownik terminologiczny, Warszawa 2001 (hasła: Argument, Kompozycja, Perswazja); M. Tokarz, Argumentacja i perswazja, „Filozofia Nauki” 2002, t. 10, nr 3-4 J. Wasilewski, Retoryka dominacji, Warszawa 2006, tu: Dominacja w wymiarze niewerbalnym, s. 55-99; A. Wiszniewski, Sztuka mówienia, Katowice 2003 (s. 24-86). Literatura uzupełniająca: R. Błaut, Skuteczne negocjacje, Warszawa 1994; P. Gabrysiak, Rozwój cywilizacji informacyjnej, Warszawa, tu: Wstęp, http://www.gawrysiak.org/cyfrowarewolucja/cyfrowarewolucja-wstep.pdf; G. Królik, Autoprezentacja, Katowice 2002 (i nast.), tu: Kwestionariusz wizerunków autoprezentacyjnych oraz Kreowanie autowizerunku, s. 19-40; Z. Nęcki, Negocjacje w biznesie, Kraków 2000, rozdz. Cechy dobrego negocjatora; Ch. Perelman, Imperium retoryki. Retoryka i argumentacja, Warszawa 2002 (rozdz. VI: Techniki argumentacyjne, VII: Argumenty quasi-logiczne, VIII. Argumenty oparte na strukturze rzeczywistości, IX. Argumentacja przez przykład. Ilustracja i wzór. X. Analogia i metafora.) S. Pinker, Piękny styl. Przewodnik człowieka myślącego po sztuce pisania XXI wieku, Sopot 2016; M. Szczerba, V. Kamasa, Język blogów a normy poprawnościowe języka polskiego, Investigationes Linguisticae 2012, t. 26 https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/10036/1/Szczerbal-26.pdf; J. Tambor, Grzecznie i wyraźnie witam. Między szczegółem a ogólną tendencją, w: Grzeczność nie jest nauką łatwą ani małą, red. Jolanta Bloch i inni, Warszawa 2014; P. Wallace, Wyzwiska i awantury. Psychologia agresji w sieci, w: tejże, Psychologia Internetu, przeł. T. Hornowski, Poznań 2005, s. 147-177; |
W cyklu 2023:
Literatura podstawowa: E. Berne, W co grają ludzie. Psychologia stosunków międzyludzkich, przekł. P. Izdebski, Warszawa 1997; J. Bralczyk, W. Gruszczyński, K. Kłosińska, Wiem, co mówię, czyli o dobrej komunikacji, Bydgoszcz 2011, s. 61-97; D. Carnegie, Jak stać się doskonałym mówcą i rozmówcą, Warszawa 2012 (s. 97-122, 141-190); R. B. Cialdini, Wywieranie wpływu na ludzi: teoria i praktyka, przeł. B. Wojciszke, Gdańsk 1996 i nast., tu: rozdział I: Narzędzia wpływu i rozdział III: Zaangażowanie i konsekwencja; D. Doliński, Techniki wpływu społecznego, Warszawa 2005, tu: rozdz. 3: „Stopa w drzwiach”; E. Goffman, Rytuał interakcyjny, Warszawa 2006, tu rozdz.: Twarz: analiza rytualnych aspektów interakcji społecznej; E. Goffman Zachowania w miejscach publicznych. O społecznej organizacji zgromadzeń, Warszawa 2008, tu: rozdz. 1-2. M. Góralska, Piśmienność i rewolucja cyfrowa, Warszawa 2012; S. Grabias, Język w zachowaniach społecznych. Podstawy socjolingwistyki i logopedii, Lublin 2019 (rozdz. Społeczne uwarunkowania zachowań językowych, s. 207-279); https://repozytorium.uph.edu.pl/bitstream/handle/11331/2328/Grabias.Stanislaw_Jezyk_w_zachowaniach_spolecznych.pdf?sequence=1; I. Korzeniewska, Potrzeba komunikacji, „Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska” 2010, t. 28, z. 1 http://dlibra.umcs.lublin.pl/dlibra/doccontent?id=21685; M. R. Leary, Wywieranie wrażenia na innych: o sztuce autoprezentacji, przeł. A. i M. Kacmajor, Gdańsk 1999, tu: rozdział II – Taktyki; G. I. Nierenberg, Sztuka negocjacji, Warszawa 1998, s. 131-153, 201-246 P. Nowak, Parafrazowanie: narzędzie manipulacji i perswazji, w: Manipulacja w języku, red. P. Krzyżanowski i P. Nowak, Lublin 2004, s. 137-150; A. Panek, Język w przestrzeni internetu, „Przestrzeń Społeczna” 2016, nr 1; A. Schopenhauer, Erystyka. Sztuka prowadzenia sporów, przekł. T. Kotarbiński Warszawa 2007; K. Szymanek, Sztuka argumentacji. Słownik terminologiczny, Warszawa 2001 (hasła: Argument, Kompozycja, Perswazja); M. Tokarz, Argumentacja i perswazja, „Filozofia Nauki” 2002, t. 10, nr 3-4 J. Wasilewski, Retoryka dominacji, Warszawa 2006, tu: Dominacja w wymiarze niewerbalnym, s. 55-99; A. Wiszniewski, Sztuka mówienia, Katowice 2003 (s. 24-86). Literatura uzupełniająca: R. Błaut, Skuteczne negocjacje, Warszawa 1994; P. Gabrysiak, Rozwój cywilizacji informacyjnej, Warszawa, tu: Wstęp, http://www.gawrysiak.org/cyfrowarewolucja/cyfrowarewolucja-wstep.pdf; G. Królik, Autoprezentacja, Katowice 2002 (i nast.), tu: Kwestionariusz wizerunków autoprezentacyjnych oraz Kreowanie autowizerunku, s. 19-40; Z. Nęcki, Negocjacje w biznesie, Kraków 2000, rozdz. Cechy dobrego negocjatora; Ch. Perelman, Imperium retoryki. Retoryka i argumentacja, Warszawa 2002 (rozdz. VI: Techniki argumentacyjne, VII: Argumenty quasi-logiczne, VIII. Argumenty oparte na strukturze rzeczywistości, IX. Argumentacja przez przykład. Ilustracja i wzór. X. Analogia i metafora.) S. Pinker, Piękny styl. Przewodnik człowieka myślącego po sztuce pisania XXI wieku, Sopot 2016; M. Szczerba, V. Kamasa, Język blogów a normy poprawnościowe języka polskiego, Investigationes Linguisticae 2012, t. 26 https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/10036/1/Szczerbal-26.pdf; J. Tambor, Grzecznie i wyraźnie witam. Między szczegółem a ogólną tendencją, w: Grzeczność nie jest nauką łatwą ani małą, red. Jolanta Bloch i inni, Warszawa 2014; P. Wallace, Wyzwiska i awantury. Psychologia agresji w sieci, w: tejże, Psychologia Internetu, przeł. T. Hornowski, Poznań 2005, s. 147-177; |
W cyklu 2024:
Literatura podstawowa: E. Berne, W co grają ludzie. Psychologia stosunków międzyludzkich, przekł. P. Izdebski, Warszawa 1997; J. Bralczyk, W. Gruszczyński, K. Kłosińska, Wiem, co mówię, czyli o dobrej komunikacji, Bydgoszcz 2011, s. 61-97; D. Carnegie, Jak stać się doskonałym mówcą i rozmówcą, Warszawa 2012 (s. 97-122, 141-190); R. B. Cialdini, Wywieranie wpływu na ludzi: teoria i praktyka, przeł. B. Wojciszke, Gdańsk 1996 i nast., tu: rozdział I: Narzędzia wpływu i rozdział III: Zaangażowanie i konsekwencja; D. Doliński, Techniki wpływu społecznego, Warszawa 2005, tu: rozdz. 3: „Stopa w drzwiach”; E. Goffman, Rytuał interakcyjny, Warszawa 2006, tu rozdz.: Twarz: analiza rytualnych aspektów interakcji społecznej; E. Goffman Zachowania w miejscach publicznych. O społecznej organizacji zgromadzeń, Warszawa 2008, tu: rozdz. 1-2. M. Góralska, Piśmienność i rewolucja cyfrowa, Warszawa 2012; S. Grabias, Język w zachowaniach społecznych. Podstawy socjolingwistyki i logopedii, Lublin 2019 (rozdz. Społeczne uwarunkowania zachowań językowych, s. 207-279); https://repozytorium.uph.edu.pl/bitstream/handle/11331/2328/Grabias.Stanislaw_Jezyk_w_zachowaniach_spolecznych.pdf?sequence=1; I. Korzeniewska, Potrzeba komunikacji, „Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska” 2010, t. 28, z. 1 http://dlibra.umcs.lublin.pl/dlibra/doccontent?id=21685; M. R. Leary, Wywieranie wrażenia na innych: o sztuce autoprezentacji, przeł. A. i M. Kacmajor, Gdańsk 1999, tu: rozdział II – Taktyki; G. I. Nierenberg, Sztuka negocjacji, Warszawa 1998, s. 131-153, 201-246 P. Nowak, Parafrazowanie: narzędzie manipulacji i perswazji, w: Manipulacja w języku, red. P. Krzyżanowski i P. Nowak, Lublin 2004, s. 137-150; A. Panek, Język w przestrzeni internetu, „Przestrzeń Społeczna” 2016, nr 1; A. Schopenhauer, Erystyka. Sztuka prowadzenia sporów, przekł. T. Kotarbiński Warszawa 2007; K. Szymanek, Sztuka argumentacji. Słownik terminologiczny, Warszawa 2001 (hasła: Argument, Kompozycja, Perswazja); M. Tokarz, Argumentacja i perswazja, „Filozofia Nauki” 2002, t. 10, nr 3-4 J. Wasilewski, Retoryka dominacji, Warszawa 2006, tu: Dominacja w wymiarze niewerbalnym, s. 55-99; A. Wiszniewski, Sztuka mówienia, Katowice 2003 (s. 24-86). Literatura uzupełniająca: R. Błaut, Skuteczne negocjacje, Warszawa 1994; P. Gabrysiak, Rozwój cywilizacji informacyjnej, Warszawa, tu: Wstęp, http://www.gawrysiak.org/cyfrowarewolucja/cyfrowarewolucja-wstep.pdf; G. Królik, Autoprezentacja, Katowice 2002 (i nast.), tu: Kwestionariusz wizerunków autoprezentacyjnych oraz Kreowanie autowizerunku, s. 19-40; Z. Nęcki, Negocjacje w biznesie, Kraków 2000, rozdz. Cechy dobrego negocjatora; Ch. Perelman, Imperium retoryki. Retoryka i argumentacja, Warszawa 2002 (rozdz. VI: Techniki argumentacyjne, VII: Argumenty quasi-logiczne, VIII. Argumenty oparte na strukturze rzeczywistości, IX. Argumentacja przez przykład. Ilustracja i wzór. X. Analogia i metafora.) S. Pinker, Piękny styl. Przewodnik człowieka myślącego po sztuce pisania XXI wieku, Sopot 2016; M. Szczerba, V. Kamasa, Język blogów a normy poprawnościowe języka polskiego, Investigationes Linguisticae 2012, t. 26 https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/10036/1/Szczerbal-26.pdf; J. Tambor, Grzecznie i wyraźnie witam. Między szczegółem a ogólną tendencją, w: Grzeczność nie jest nauką łatwą ani małą, red. Jolanta Bloch i inni, Warszawa 2014; P. Wallace, Wyzwiska i awantury. Psychologia agresji w sieci, w: tejże, Psychologia Internetu, przeł. T. Hornowski, Poznań 2005, s. 147-177; |
Uwagi
W cyklu 2022:
Dwa pierwsze spotkania odbyły się w formie stacjonarnej, pozostałe zaplanowane na tryb zdalny. |
W cyklu 2023:
Dwa pierwsze spotkania odbyły się w formie stacjonarnej, pozostałe zaplanowane na tryb zdalny. |
W cyklu 2024:
Dwa pierwsze spotkania odbyły się w formie stacjonarnej, pozostałe zaplanowane na tryb zdalny. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: