Związki literatury ze sztuką 340-FP1-1LS
Profil studiów: ogólnoakademicki.
Forma studiów: stacjonarne.
Status przedmiotu – obowiązkowy.
Dziedzina i dyscyplina nauki: filologia.
Rok studiów/semestr: I rok, 1 semestr.
Liczba godzin dydaktycznych: 30 godzin wykładu.
Metody dydaktyczne: wykład interaktywny, prezentacje multimedialne. Zaliczenie na ocenę.
Punkty ECTS: 3.
Bilans nakłady pracy studenta: udział w wykładzie: 30 godz; udział w konsultacjach: 7 godz; lektura zalecanych tekstów: 20 godz; przygotowanie do zaliczenia: 15 godz; udział w zaliczeniu: 3 godz.
Wskaźniki ilościowe - nakład pracy studenta wymagający bezpośredniego udziału nauczyciela akademickiego: 40 godz / 1,5 pkt ECTS.
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
W cyklu 2024: w sali | Ogólnie: zdalnie | W cyklu 2022: zdalnie | W cyklu 2023: w sali |
Efekty kształcenia
Absolwent zna i rozumie:
- podstawowy aparat pojęciowy służący do opisu zjawisk kulturowych istotnych dla analizy literatury danego obszaru językowego (KA6_WG10 L).
Absolwent potrafi:
- przeprowadzać krytyczną analizę i interpretację różnych wytworów kultury z zastosowaniem metod filologicznych pozwalających oceniać ich znaczenie w procesie historyczno-kulturowym (KA6_UW4 K);
- analizować typowe problemy filozoficzne istotne dla nauk z dziedziny humanistycznej (KA6_UW5 F);
- komunikować się z użyciem specjalistycznej terminologii z zakresu literaturoznawstwa z uwzględnieniem elementów społeczno-kulturowych (KA6_UK3 L).
Absolwent jest gotów do:
- świadomego pielęgnowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju i Europy (KA6_KO3);
- uczestniczenia w życiu kulturalnym w jego różnorodnych formach (KA6_KO5).
Kryteria oceniania
Zaliczenie przedmiotu wymaga spełnienia następujących warunków:
- obecność na wykładach (dopuszczalne 3 nieobecności nieusprawiedliwione w semestrze – przekroczenie tego limitu ma wpływ na ocenę końcową);
- uzyskanie min. 51 % sumy punktów z wejściówek* [lub] zaliczenie ustne całego materiału na koniec semestru.
*Pięciominutowe sprawdziany rozpoczynające każdy wykład, obejmujące materiał z poprzednich zajęć oraz zadaną lekturę.
Literatura
LITERATURA OBOWIĄZKOWA:
- Edward Kasperski, Zasady komparatystyki [fragm], [w:] Edward Kasperski, Kategorie komparatystyki, Warszawa: Wydz. Polonistyki UW, 2010, s. 13-32.
- Ilona Woronow, Baudelaire i korespondencja sztuk: Wokół pojęcia „korespondencje”, [w:] Ilona Woronow, Romantyczna idea korespondencji sztuk. Stendhal, Hoffman, Baudelaire, Norwid, Kraków: Wydawnictwo UJ, 2008, s. 145-159.
- Marta Kaźmierczak, Od przekładu intersemiotycznego do intersemiotycznych aspektów tłumaczenia, „Przekładaniec”, nr 34/2017, s. 7-35.
- Mario Praz, Współprzenikanie przestrzenne i czasowe, [w:] Mario Praz, Mnemosyne. Rzecz o powinowactwie literatury i sztuk plastycznych, Gdańsk: Słowo/obraz terytoria, 2006, s. 121-138.
- Teresa Radziewicz, Od ekfrazy do infrazy, [w:] Logos - filozofia słowa. Szkice o pograniczach języka, filozofii i literatury, Krzysztof Andruczyk, Ewa Gorlewska, Krzysztof Korotkich [red], s. 166-181.
- Gotthold Ephraim Lessing, Laokoon, czyli o granicach malarstwa i poezji [fragm.], [w:] Teoretycy, artyści i krytycy o sztuce 1700-1870, Elżbieta Grabska, Maria Poprzęcka [red], Warszawa: PWN, 1974, s. 163-181.
- Erwin Panofsky, Ikonografia i ikonologia, [w:] Erwin Panofsky, Studia z historii sztuki, Warszawa: PIW, 1971, s. 11-32.
- Edward Kasperski, Siedem rodzajów interpretacji, [w:] Edward Kasperski, Kategorie komparatystyki, Warszawa: Wydz. Polonistyki UW, 2010, s. 209-227.
- Umberto Eco, Problem dzieła otwartego, [w:] Umberto Eco, Sztuka, Kraków: Wydawnictwo M, 2007, s. 167-174.
- Baudelaire „Oddźwięki”, „Sygnały”
- Rimbaud „Samogłoski”
- Apollinaire „Poniedziałek, ulica Krystyny”
- Apollinaire „Kaligramy”
- Apollinaire (Dufy, Dobkowski) „Zwierzyniec albo Świta Orfeusza”
- Umberto Eco, Kino i literatura: struktura narracyjnej intrygi, [w:] Umberto Eco, Sztuka, Kraków: Wydawnictwo M, 2008, s. 205-212.
- Aneta Jałocha, Odnaleźć magię w rzeczywistości. Piękna i Bestia Jeana Cocteau na podstawie baśni Madame Leprince de Beaumont, [w:] Od Laclosa do Collarda. Adaptacje literatury francuskiej, Alicja Helman, Patrycja Włodek [red], Gdańsk: Fundacja Terytoria Książki, 2015, 9-19.
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:
- Umberto Eco, Poetyka dzieła otwartego, [w:] Umberto Eco, Dzieło otwarte, Warszawa: WAB, 2008, s. 67-98.
- Andrzej Hejmej, Komparatystyka. Studia literackie - studia kulturowe, Kraków: Universitas, 2013.
- Danuta Knysz-Tomaszewska, Spotkania Reymonta i Maupassanta w opowiadaniach niesamowitych, [w:] Danuta Knysz-Tomaszewska, Spotkania i porównania, Warszawa: Wydz. Polonistyki UW, 2001, s. 76-105.
- Danuta Knysz-Tomaszewska, Małe i duże ojczyzny niestrudzonego polonisty z Burgundii, [w:] Danuta Knysz-Tomaszewska, Spotkania i porównania, Warszawa: Wydz. Polonistyki UW, 2001, s. 109-140.
- Michał Mencfel, Wstęp, [w:] Gottholf Ephraim Lessing, Laokoon, czyli o granicach malarstwa i poezji, Kraków: Universitas, 2012, s. VII-XXXVI.
- Mario Praz, Mnemosyne. Rzecz o powinowactwie literatury i sztuk plastycznych, Gdańsk: Słowo/obraz terytoria, 2006.
- Kamila Woźniak, Ofelie wiecznie żywe, czyli literatura w fotografii (infrazy czeskie), „ER(R)GO. Teoria – Literatura – Kultura”, nr 41, 2/2020, s. 67-80.
- Od Laclosa do Collarda. Adaptacje literatury francuskiej, Alicja Helman, Patrycja Włodek [red], Gdańsk: Fundacja Terytoria Książki, 2015.
- Teoretycy, artyści i krytycy o sztuce: 1700-1870, Elżbieta Grabska, Maria Poprzęcka [red], Warszawa: PWN, 1974.
- Ut pictura poesis, Marek Skwara, Seweryna Wysłouch [red], Gdańsk: Słowo/obraz terytoria, 2006.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: