Wstęp do teorii akwizycji języków 340-FP1-2TAJs
Wykład ukazuje źródła teorii budowanych na gruncie psychologii (psychologii rozwojowej i eksperymentalnej) od II poł. XIX w., ukazuje ewolucję poglądów na uczenie się przedstawicieli głównych teorii psychologicznych oraz informuje o wpływie tych teorii na najważniejsze koncepcje (metody) nauczania/uczenia się języków obcych (od XIX do XXI w.). Wykład przedstawia najważniejsze teorie i prawa dotyczących mechanizmów przyswajania języka pierwszego i uczenia się języka obcego, z uwzględnieniem obecnego znaczącego wkładu psycholingwistyki i nauk neurobiologicznych (od asocjacjonizmu, poprzez behawioryzm, psychologię postaci, neobehawioryzm, teorie konstruktywistyczne i kognitywne).
Wykład oparty jest na wybranych tekstach w języku polskim i francuskim z zakresu teorii uczenia się oraz przyswajania/uczenia się języków prymarnych i języków obcych;
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
W cyklu 2024: w sali | Ogólnie: mieszany: w sali i zdalnie | W cyklu 2022: zdalnie | W cyklu 2023: w sali |
Efekty kształcenia
1.zna podstawową terminologię stosowaną w tekstach z dziedziny psycholingwistyki i psychologii dotyczących teorii przyswajania języków pierwszego, drugiego oraz języków obcych;
2.ma podstawową wiedzę o powiązaniach nauk filologicznych z dziedzinami koniecznymi do poszerzania wiedzy na temat akwizycji języków, uczenia się i nauczania języków obcych;
3.ma uporządkowaną wiedzę o ewolucji teorii psychologicznych dotyczących teorii uczenia się i ich wpływie na metody nauczania języków obcych, zgodnie z obecnym stanem badań;
4.zna i rozumie główne koncepcje metodologiczne dotyczące nauczania języków obcych
5. posiada umiejętność rozumienia i interpretowania tekstów specjalistycznych dotyczących mechanizmów przyswajania języka pierwszego, dwujęzyczności oraz uczenia się języka obcego.
6.potrafi przedstawić własną argumentację w oparciu o różne źródła i krótko ją uzasadnić;
7.posiada świadomość zakresu swojej wiedzy na temat teorii akwizycji języków i możliwości jej zastosowania w przyszłej pracy i samokształceniu;
8.posiada umiejętność łączenia teorii z praktyką, tj. umiejętność wykorzystania w praktyce zawodowej wiedzy nt. procesów kognitywnych zachodzących procesie uczenia się.
Literatura
Teksty podstawowe:
-Dehaene Stanislas, Apprendre? les talents du cerveau, le défi des machines, Odile Jacob, Paris 2018;
-Tenże, Jak się uczymy?, Copernicus Center Press 2021;
-Dortier, J.-F., Éduquer pour former, Sciences Humaines 2004;
-Goanac’h Daniel, Théories d’apprentissage et acquisition d’une langue étrangère, Crédif/ Didier-Hatier 1991;
-Germain Claude, Évolution de l’enseignement des langues: 5000 ans d’histoire, CLE International 2001;
-Klein, W. L’acquisition de langue étrangère, A. Colin 1989;
-Kurcz Ida (red.), Psychologiczne aspekty dwujęzyczności, GWP 2007.
Materiały źródłowe:
-.Aitchison J., Ziarna mowy, + -~ PIW 2002;
- Ackerman Jennifer, Geniusz ptaków, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego 2017;
- Dakowska, M., Psycholingwistyczne podstawy dydaktyki językow obcych, Wydawnictwo Naukowe PWN 2001;
- Gleason, J.B., N.Bernstein Ratner, Psycholingwistyka, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne 2007, str.483-492. (teorie na temat przyswajania języka drugiego, podejście nauczycieli języka obcego, nurt badań nad językiem dziecka);
- Germain-Rutheford A., Les différentes théories de l’apprentissage; wwwens.uqac.ca;
Kail M., Comment l’enfant acquiert-il le langage?; in Sciences Humaines n°246/2013;
-Siouffi G., D.Van, Raemdonck, 100 fiches pour comprendre la linguistique, Éditions Bréal 2009;
-Ackerman J., Geniusz ptaków, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskigo, Kraków 2017;
- ens.uqac.ca/ signosemio.com.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: