Seminarium magisterskie 340-ON2-1SEMA1
W obecnych czasach większość ludzi na świecie posługuje się więcej niż jednym językiem. Dwu-/wielojęzyczność indywidualną charakteryzują procesy psycholingwistyczne odmienne od tych, które zachodzą w umyśle jednojęzycznym (do tych najczęściej studiowanych należą wpływy międzyjęzykowe i transfer pojęciowy). Procesy te można badać poprzez obserwację i analizę recepcji i produkcji mowy lub języka pisanego, sposobów nabywania języków obcych, procesów przyswajania języka ojczystego przez dzieci, zaburzeń językowych, środków werbalnych, parawerbalnych i niewerbalnych stosowanych w komunikacji, a nawet procesów kognitywnych i afektywnych. W trakcie seminarium przeprowadzicie Państwo badanie w grupach osób dwu-/wielojęzycznych (dzieci, nastolatków lub dorosłych, na różnych poziomach opanowania swoich języków, reprezentujących różne typy dwu-/wielojęzyczności i dysponujących różnymi językami), mające na celu wgląd w wybrane procesy psycholingwistyczne leżące u podstaw użycia języka. Równocześnie zastanowicie się Państwo nad dydaktycznymi implikacjami uzyskanych rezultatów.
Seminarium magisterskie ma na celu:
- w pierwszym semestrze: (1) wprowadzenie studentów do tematu "Psycholingwistyczne aspekty dwu-/wielojęzyczności i ich implikacje glottodydaktyczne"; (2) omówienie metodologii badań psycholingwistycznych; (3) prezentację przykładowych badań psycholingwistycznych (publikacji naukowych); (4) dyskusję nad potencjalnymi tematami prac magisterskich; (5) przygotowanie do poznania literatury przedmiotu, przeprowadzenia własnego badania i napisania pracy magisterskiej;
- w drugim semestrze: (1) odpowiednie ukierunkowanie studentów w celu przeprowadzenia przez nich badania empirycznego; (2) wspomaganie ich podczas pisania rozdziału teoretycznego pracy;
- w trzecim semestrze: (1) wspieranie studentów podczas prowadzenia badań własnych; (2) wspomaganie ich podczas pisania kolejnego rozdziału;
- w czwartym semestrze: wspomaganie studentów podczas pisania i ukończenia pracy.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
KA7_WG1, KA7_WG2, KA7_WG3, KA7_WG4, KA7_WG5,
KA7_WG7, KA7_WG8, KA7_WG10, KA7_WG11, KA7_WG12, KA7_WK1, KA7_WK2,
KA7_WK3, KA7_UW1, KA7_UW2, KA7_UW3, KA7_UW4, KA7_UW5, KA7_UW6,
KA7_UK1, KA7_UK2, KA7_UK3, KA7_UK4, KA7_UK5, KA7_UU1, KA7_KK1,
KA7_KK2, KA7_KR1, KA7_KR2
Kryteria oceniania
W pierwszym semestrze:
Obecność na zajęciach
Aktywne uczestnictwo w seminarium: dyskusje indywidualne i grupowe, analiza publikacji naukowych
Zaprojektowanie i prezentacja projektu badawczego
W drugim semestrze:
Obecność na zajęciach
Aktywne uczestnictwo w seminarium: dyskusje indywidualne i grupowe, analiza publikacji naukowych
Zaplanowanie badania własnego
Napisanie większej części rozdziału teoretycznego pracy
W trzecim semestrze:
Aktywny kontakt z promotorem i systematyczne przesyłanie efektów pracy drogą mailową
Przeprowadzenie badania
W czwartym semestrze:
Aktywny kontakt z promotorem i systematyczne przesyłanie efektów pracy drogą mailową
Terminowe ukończenie pisania pracy
Literatura
Aichison, Jean. 2008. The Articulate Mammal: An introduction to psycholinguistics. Fifth edition. London and New York: Routledge. http://linguistics3.pbworks.com/w/file/fetch/60648261/Articulate%20Mammal%20by%20Jean%20Aticheson.pdf
Arabski, J. (ed.). 2001. Research on Foreign Acquisition. Katowice.
Arabski, J. (red.). 2007. Challenging Tasks for Psycholinguistics in the New Century. Katowice: Oficyna Wydawnicza Wacław Walasek.
Berko Gleason, J. N. Bernstein Ratner.2005. Psycholingwistyka. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Brown, J.D. 2001. Using Surveys in Language Programmes. Cambridge University Press.
Chłopek, Z. 2011. Nabywanie języków trzecich i kolejnych oraz wielojęzyczność: Aspekty psycholingwistyczne (i inne). Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
Garrod, S. 2006. Psycholinguistic research methods. Encyclopedia of Linguistics. https://bayanbox.ir/view/6805377917185868660/Psycholinguistic-Research-Methods.pdf
Genesee, Fred H. 2009. Early childhood bilingualism: Perils and possibilities. Journal of Applied Research on Learning 2, Special Issue, Article 2. http://www.cpfont.on.ca/nav/research/media/Early%20Childhood%20Bilingualism%20-%20Perils%20and%20Possibilities,%20Fred%20Genesee,%20April%2009.pdf
Grosjean, F. 2010. Bilingual: Life and reality. Cambridge, MA: Harvard University Press.
Komorowska, H. 1987. Sukces i niepowodzenie w nauce języka obcego. Warszawa: WSiP.
Komorowska, H. (red.). 2011. Nauka języka obcego w perspektywie ucznia. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Łośgraf.
Komorowska, H., J. Krajka. 2016. Monolingualism – Bilingualism – Multilingualism. The Teacher’s Perspective. Frankfurt am Main: Peter Lang.
Kurcz, I. (red.). 2007. Psychologiczne aspekty dwujęzyczności. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Nunan, D. 2004. Research Methods in Language Learning. Cambridge: Cambridge University Press.
Paradis, Michel. 2004. A Neurolinguistic Theory of Bilingualism. Amsterdam, Philadelphia, PA: John Benjamins.
Pavlenko, Aneta. 2009. Conceptual representation in the bilingual lexicon and second language vocabulary learning. In: Aneta Pavlenko (ed), The Bilingual Mental Lexicon: Interdisciplinary Approaches. Bristol, Buffalo, Toronto: Multilingual Matters, 125-160.
Rada Europy. 2003. Europejski system opisu kształcenia językowego: uczenie się, nauczanie, ocenianie. Warszawa: Wydawnictwa Centralnego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli. jows.pl/sites/default/files/ESOKJ_interaktywny.pdf.
Ratner, N.B.; Gleason, J.B. 2004. Psycholinguistics. Encyclopedia of Neuroscience, 1199-1204. https://doi.org/10.1016/B978-008045046-9.01893-3.
Spitzer, M. 2002 [2017]. Lernen: Gehirnforschung und die Schule des Lebens. Heidelberg, Berlin: Spektrum Akademischer Verlag. [Jak uczy się mózg? Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Tłum. M. Guzowska-Dąbrowska].
Traxler, M. J.; Gernsbacher, M. A. 2006. Handbook od Psycholinguistics. Amsterdam et al.: Academic Press. https://repository.dinus.ac.id/docs/ajar/Handbook-of-Psycho-Linguistics.pdf
Wilczyńska, W.; Michońska-Stadnik, A. 2010. Metodologia badań w glottodydaktyce. Kraków: AVALON.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: