Dydaktyka nauczania języka angielskiego 340-ON2-2DNA
Tematy w semestrze zimowym:
1. Some basic terms
2. Languages in the brain
3. Memory
4. Motivation
5. Classroom management
6. Upbringing in the classroom. Discipline.
7. Learner-centred teaching. Personalisation and individualisation.
8. Learning by doing. Activating students.
9. Chosen activating techniques: role-play, simulation, drama, debate, …
10. Communication. Interaction and mediation.
11. Development of learners’ creativity. Development of learners’ cognitive skills such as problem solving, reasoning, planning, self-assessment, structuring of knowledge. Developing learners’ positive attitudes towards learning, developing their curiosity and cognitive independence.
12. Individual variables: age.
13. Individual variables: personality.
14. Individual variables: intelligence.
15. Individual variables: cognitive styles.
16. Learning how to learn: cognitive styles and learning strategies, autonomy.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024: | W cyklu 2022: | W cyklu 2023: |
Efekty kształcenia
Wiedza, absolwent zna i rozumie:
- klasyczne i współczesne teorie rozwoju człowieka, wychowania, uczenia się i nauczania lub kształcenia oraz ich wartości aplikacyjne;
- normy, procedury i dobre praktyki stosowane w działalności pedagogicznej;
- zróżnicowanie potrzeb edukacyjnych uczniów i wynikające z nich zadania szkoły dotyczące dostosowania organizacji procesu kształcenia i
wychowania;
- metody nauczania i doboru efektywnych środków dydaktycznych, w tym zasobów internetowych, wspomagających nauczanie przedmiotu lub prowadzenie zajęć;
KP7_WG2, KP7_WG4, KP7_WG6, KP7_WG10
Umiejętności, absolwent potrafi:
- adekwatnie dobierać, tworzyć i dostosowywać do zróżnicowanych potrzeb uczniów materiały i środki, w tym z zakresu technologii informacyjno-komunikacyjnej, oraz metody pracy w celu samodzielnego projektowania i efektywnego realizowania działań pedagogicznych i dydaktycznych;
- tworzyć sytuacje wychowawczo-dydaktyczne motywujące uczniów do nauki i pracy nad sobą,
- samodzielne rozwijać wiedzę i umiejętności pedagogiczne z wykorzystaniem różnych źródeł, w tym obcojęzycznych, i technologii;
KP7_UW2, KP7_UW6, KP7_UU2
Kompetencje społeczne, absolwent jest gotów do:
- podejmowania decyzji związanych z organizacją procesu kształcenia w
edukacji włączającej;
KP7_KK1
Kryteria oceniania
Warunkiem otrzymania zaliczenia jest:
Semestr zimowy:
- uczestnictwo w zajęciach (maksymalnie 2 nieusprawiedliwione nieobecności)
- wykonanie wszystkich wymaganych zadań
- otrzymanie pozytywnej oceny ze sprawdzianu końcowego
Semestr letni:
- uczestnictwo w zajęciach (maksymalnie 2 nieusprawiedliwione nieobecności)
- wykonanie wszystkich wymaganych zadań
- otrzymanie pozytywnej oceny ze sprawdzianu końcowego
- otrzymanie pozytywnej oceny z egzaminu
Osoby z IOS nieuczestniczenie w zajęciach rekompensują wykonaniem dodatkowych zadań.
Literatura
Brown, H. Douglas. 2000. Principles of Language Learning and Teaching. New York, NY: Addison Wesley Longman, Inc.
Council of Europe. 2001 [2003]. Common European Framework of Reference for Languages: learning, teaching, assessment. Cambridge: Cambridge University Press. www.coe.int/t/dg4/linguistic/Source/Framework_EN.pdf.
Gębal, P. E. 2019. Dydaktyka języków obcych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Halliwell, S. 2010. Teaching English in the Primary Classroom. Harlow: Longman.
Harmer, J. 2012. Essential Teacher Knowledge. Harlow: Pearson Education Limited.
Komorowska, H. 2001/2003. Metodyka nauczania języków obcych. Warszawa: Fraszka Edukacyjna.
Komorowska, H. (red.). 2009. Skuteczna nauka języka obcego: Struktura i przebieg zajęć językowych. Warszawa: Wydawnictwo Centralnego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli.
Komorowska, H. (red.). 2011. Nauka języka obcego w perspektywie ucznia. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Łośgraf.
Komorowska, H., Obidniak D. 2001. Rozwój zawodowy nauczyciela języka obcego. Stopień po stopniu. Warszawa: Wydawnictwo Szkolne PWN.
Pamuła, M. 2006. Metodyka nauczania języków obcych w kształceniu zintegrowanym. Warszawa: Fraszka Edukacyjna.
Pfeiffer, W. 2001. Nauka języków obcych: Od praktyki do praktyki. Poznań: Wydawnictwa UAM.
Phillips, S. 2003. Young Learners. Oxford: Oxford University Press.
Reilly, V., S. Ward. 1997. Very Young Learners. Oxford: Oxford University Press.
Scott, W.A., L.H. Ytreberg. 1990. Teaching English to Children. London: Longman.
Szpotowicz, M.; Szulc-Kurpaska, M. 2011. Teaching English to Young Learners. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Ur, P. 1996/2012. A Course in English Language Teaching. Cambridge: Cambridge University Press.
Ur, P. 2016. Penny Ur’s 100 Teaching Tips. Cambridge: Cambridge University Press.
Wilczyńska, W. 1999. Uczyć się czy być nauczanym ? O autonomii w przyswajaniu języka obcego. Poznań: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Czasopisma:
Języki Obce w Szkole: jows.pl/ (zwł. numer specjalny 6/2000 – Nauczanie Wczesnoszkolne)
Neofilolog: poltowneo.org/neofilolog.html
The Teacher: https://teacher.pl/
EFL Magazine: www.eflmagazine.com/
English Teaching Forum: americanenglish.state.gov/forum
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: