Ewaluacja i diagnoza szkolna 340-ON2-2EDR
Po co szkołom ewaluacja - wprowadzenie do tematyki ewaluacji w szkole
Podstawowe modele ewaluacji. Cele i struktura procesu ewaluacji.
Zasady planowania ewaluacji wewnętrznej w szkole.
Metody badawcze w ewaluacji.
Formułowanie kryteriów oceniania w odniesieniu do wymagań programowych określonych w podstawie programowej.
Ocenianie opisowe a ocenianie włączające – analiza przykładów.
Konstruowanie testów – analiza przykładów.
Kompetencje pedagoga ewaluatora.
Koncepcje wykorzystywane w ewaluacji projektów rozwojowych i szkoleniowych.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student/Studentka:
- ma uporządkowaną wiedzę o celach, organizacji, funkcjonowaniu i ewaluacji pracy instytucji szkolnych
- ma uporządkowaną wiedzę na temat etyki zawodowej nauczyciela i pedagoga
- posiada pogłębione umiejętności wyszukiwania i przetwarzania informacji dotyczących edukacji szkolnej
- potrafi porozumiewać się ze specjalistami w zakresie pedagogiki szkolnej oraz uczniami, nauczycielami i rodzicami
- potrafi generować oryginalne rozwiązania złożonych problemów pedagogicznych w szkole
- potrafi dobierać efektywne środki i metody w pracy pedagoga szkolnego
- potrafi wspierać samodzielność i aktywność uczniów
- potraf przyjąć rolę lidera zespołu szkolnego
- angażuje się we współpracę z nauczycielami i rodzicami
Kryteria oceniania
wykład konwersatoryjny
dyskusja
projekt
Literatura
B. Niemierko, Ocenianie szkolne bez tajemnic, Warszawa 2002.
Latkowska J., (2014) Ewaluacja krok po kroku. Podręcznik ewaluacji wewnętrznej programów profilaktycznych, Fundacja Paesterno, Warszawa
A. Konieczna (red.), Diagnozowanie potrzeb edukacyjnych dziecka pod, Wydawnictwo APS,. Warszawa 2010.
Ciężka B., (2010), Planowanie ewaluacji wewnętrznej w szkole (placówce) wraz z przykładami projektów ewaluacji. Ewaluacja w nadzorze pedagogiczny. Autonomia, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
B. Ciężka, A. Rybińska (red.) (2020), Ewaluacja w działaniach edukacyjnych, Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji, Warszawa
Mazurkiewicz G., (2010), Po co szkołom ewaluacja? Ewaluacja w nadzorze pedagogiczny. Autonomia, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
Mizerek H., (2010), Dyskretny urok ewaluacji. Ewaluacja w nadzorze pedagogiczny. Konteksty, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
Rubacha K., Metodologia badań nad edukacją, Warszawa 2008.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: