Emisja głosu 340-ON2-2EG
Przedmiot realizuje swoje cele poprzez dwugodzinne zajęcia o charakterze teoretyczno - praktycznym. W obszarze wiedzy teoretycznej student poznaje budowę i funkcjonowanie aparatu głosowego, a także pozyskuje informacje w kwestii higieny oraz profilaktyki i leczenia chorób głosu.
W części praktycznej realizuje ćwiczenia ukierunkowane na:
1. Stosowanie właściwego toru oddechowego: zmiana nawyków oddechu szczytowego na tor brzuszny, ćwiczenia na wykształcenie podparcia oddechowego i wydłużenie fazy wydechowej)
2. Prawidłowe nastawienia głosowe : ćwiczenia pomagające uzyskać miękki atak dźwięków
3. Użycie rezonatorów w celu zwiększenia wolumenu bez zmęczenia głosowego
4. Usprawnienie części artykulacyjnej aparatu mowy: prawidłowa wymowa samogłosek, samogłosek nosowych oraz ćwiczenia artykulacyjne uwzględnieniem trudnych zbitek spółgłoskowych, poprawność wymowy grup spółgłoskowych
5. Wyrazistości mowy z ukierunkowaniem na znaczenie tempa, ekspresji i intonacji
Liczba godzin zajęć dydaktycznych: 30 h - laboratorium
Punkty ECTS: 1 pkt.
Bilans nakładu pracy studenta: - udział w laboratoriach – 30 godzin
- przygotowanie do zajęć – 5 godzin
- przygotowanie do zaliczenia – 5 godz.
Wskaźniki ilościowe:
Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 30 h, 0,5 pkt. ECTS
Nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym - 10 h, 0,5 pkt. ECTS
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student, który zaliczył przedmiot:
KA7_WG11 Posiada merytoryczną i metodyczną wiedzę o kształtowaniu emisji głosu ucznia.
KA7_WK2 Posiada wiedzę z zakresu kultury języka
KA7_WK3 Zna zasady efektywnego posługiwania się narządem głosu
KA7_UK2 Potrafi komunikować się w sposób spełniający wymagania norm językowych
KA7_UU3 Potrafi efektywnie korzystać z głosu
Kryteria oceniania
Student otrzymuje zaliczenie na podstawie obecności i aktywności na zajęciach oraz kolokwium. Może mieć jedną nieobecność nieusprawiedliwioną. Pozostałe muszą być usprawiedliwione lub odrobione z inną grupą. 51% punktów uzyskanych przez studenta z ćwiczeń, jest niezbędne do uzyskania przez niego oceny pozytywnej z danego przedmiotu
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Gawrońska M. – Podstawy wymowy i impostacji głosu, AWF, Wrocław 1997 2. Łastik A. – Poznaj swój głos, Warszawa 2002
3. Śliwińska-Kowalska M. – Głos – narzędziem pracy. Podręcznik dla nauczycieli, Łódź 1999
4. Tarasiewicz B. – Mówię i śpiewam świadomie. Podręcznik do emisji głosu, Universitas, Kraków 2003
5. Zielińska H. – Kształcenie głosu, Polihymnia Lublin 2002
Literatura uzupełniająca:
1. Jackiewicz U. – Wybrane zagadnienia z emisji głosu – praca z dziećmi, Wyd. Poligrafia – Iwanowski Płock 2003
2. Łukaszewski I. – Zbiorowa emisja głosu, COMUK 1997
3. Toczyska B. – Elementarne ćwiczenia dykcji, Centrum Edukacji Teatralnej, Gdańsk 1994
4. Toczyska B. – Łamańce z dedykacją, Wydawnictwo Podkowa, Gdańsk 2003 5. Kram Jerzy – Zarys kultury żywego słowa – 1995
6. Mikuta Marian – Kultura żywego słowa
Uwagi
W cyklu 2023:
Student otrzymuje zaliczenie na podstawie obecności i aktywności na zajęciach oraz kolokwium. Może mieć jedną nieobecność nieusprawiedliwioną. Pozostałe muszą być usprawiedliwione lub odrobione z inną grupą. 51% punktów uzyskanych przez studenta z ćwiczeń, jest niezbędne do uzyskania przez niego oceny pozytywnej z danego przedmiotu |
W cyklu 2024:
Student otrzymuje zaliczenie na podstawie obecności i aktywności na zajęciach oraz kolokwium. Może mieć jedną nieobecność nieusprawiedliwioną. Pozostałe muszą być usprawiedliwione lub odrobione z inną grupą. 51% punktów uzyskanych przez studenta z ćwiczeń, jest niezbędne do uzyskania przez niego oceny pozytywnej z danego przedmiotu |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: