Podstawy dydaktyki 340-ON2-2PD
Profil studiów: ogólnoakademicki
Forma studiów: stacjonarne
Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy
Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki społeczne, pedagogika
Rok studiów/semestr: II rok II stopień, semestr zimowy
Wymagania wstępne: brak
Liczba godzin ćwiczeń: 15
Liczba godzin wykładów: 15
Metody kształcenia: wykład konwersatoryjny, pokaz, dyskusja, pogadanka, praca z tekstem, metoda zadań praktycznych, metoda ćwiczebna, gry dydaktyczne.
Punkty ECTS: 2
Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w wykładach: 15 godz.
- udział w ćwiczeniach: 15 godz.
- przygotowanie się do ćwiczeń: 13 godz.
- przygotowanie się do egzaminu i udział w egzaminie: 12 godz.
- konsultacje związane z przygotowaniem się do zajęć, egzaminu: 2 godz.
Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 34 godz./1,2 ECTS
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
W cyklu 2024: w sali | Ogólnie: w sali | W cyklu 2022: mieszany: w sali i zdalnie | W cyklu 2023: w sali |
Efekty kształcenia
Student posiada wiedzę z zakresu:
- współczesnych i klasycznych teorii dotyczących procesu kształcenia, uczenia się i nauczania, różnorodnych uwarunkowań tych procesów oraz ich wartości aplikacyjnych - KP7_WG2.
Student w zakresie umiejętności:
- potrafi adekwatnie dobierać, tworzyć i dostosowywać do zróżnicowanych potrzeb uczniów elementy procesu kształcenia, zwłaszcza dotyczące materiałów i środków (w tym z zakresu technologii informacyjno-komunikacyjnej), jak i metod kształcenia oraz form organizacji pracy w celu samodzielnego projektowania i efektywnego realizowania działań dydaktycznych - KP7_UW2.
Student w zakresie kompetencji społecznych:
- jest gotów do posługiwania się uniwersalnymi zasadami i normami etycznymi w swojej działalności zawodowej, kierując się szacunkiem dla każdego człowieka - KP7_KR1.
Kryteria oceniania
Metody oceniania: test dydaktyczny - pytania zamknięte i otwarte (test z wykładów i z ćwiczeń), zaliczenie zadań praktycznych (ćwiczenia).
Kryteria oceniania testu: zaliczenie egzaminu następuje przy uzyskaniu min. 51% ogólnej liczby punktów.
Literatura
Arends R.I., Uczymy się nauczać, WSiP, Warszawa 1994.
Bereźnicki F., Dydaktyka szkolna dla kandydatów na nauczycieli, Kraków 2015.
Klus-Stańska D., Paradygmaty dydaktyki. Myśleć teorią o praktyce, Warszawa 2018.
Kruszewski K., Sztuka nauczania. Czynności nauczania, Warszawa 2007.
Kwieciński Z., Śliwerski B., Pedagogika. Podręcznik akademicki, Warszawa 2019 lub Kwieciński Z., Śliwerski B., Pedagogika, t. 2, Warszawa 2004.
Kupisiewicz C., Dydaktyka ogólna, Warszawa 2002 lub Kupisiewicz C., Dydaktyka, Kraków 2012.
Niemierko B., Kształcenie szkolne. Podręcznik skutecznej dydaktyki, Warszawa 2007.
Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa 2003.
Śliwerski B., Metody aktywizujące w kształceniu i doskonaleniu pedagogów, Kraków 2022.
Tłuściak-Deliowska A., Klimat klasy szkolnej jako kategoria pedagogiczna, „Studia z Teorii Wychowania” 2022, nr 4 (41).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: