Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych 340-ON2-2PSA
Profil studiów: ogólnoakademicki
Forma studiów: stacjonarne
Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy
Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki społeczne, pedagogika
Rok/ semestr: II rok/ 3 semestr
Liczba godzin zajęć dydaktycznych: 10 godz.
Bilans nakładu pracy studenta:
Rodzaj aktywności - Liczba godzin:
- Udział w ćwiczeniach 10h
- Przygotowanie do ćwiczeń 10h
- Przygotowanie zadań projektowych – 8h
- Udział w konsultacjach związanych z zajęciami 2h
Razem:
Wskaźniki ilościowe:
Nakład pracy studenta związany z zajęciami:
- wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 12 pkt ECTS
- o charakterze praktycznym 18 pkt ECTS
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024: | W cyklu 2022: | W cyklu 2023: |
Efekty kształcenia
KA7_WG4 - Zna i rozumie zróżnicowane potrzeby osób z określonym rodzajem niepełnosprawności i ich uwarunkowania (sposób weryfikacji: ocena aktywności w trakcie zajęć, zadanie projektowe)
KA7_WG12 – Ma podstawową wiedzę na temat ewolucji poglądów dotyczących ujmowania niepełnosprawności, kierunków zmian w podejściu do osób z niepełnosprawnością, ich uczestnictwa w przestrzeni społecznej, edukacyjnej, rehabilitacyjnej (sposób weryfikacji: ocena aktywności w trakcie zajęć, zadanie projektowe)
KA7_UW1 – Potrafi analizować i interpretować, z wykorzystaniem wiedzy pedagogiczno-psychologicznej, problemy związane z funkcjonowaniem osób z niepełnosprawnością w przestrzeni społecznej i edukacyjnej oraz proponować strategię ich rozwiązywania (sposób weryfikacji: ocena aktywności w trakcie zajęć, zadanie projektowe)
KA7_KK4 – Jest gotów do autorefleksji nad dyspozycjami i posiadanymi kompetencjami merytorycznymi w zakresie tworzenia włączającego środowiska edukacyjnego i społecznego osób z niepełnosprawnością ((sposób weryfikacji: ocena aktywności w trakcie zajęć)
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia ćwiczeń:
• obecność na zajęciach (dopuszczalna nieusprawiedliwiona nieobecność na jednych zajęciach – 2 godz., pozostałe nieobecności należy zaliczyć podczas konsultacji, przy czym nie więcej niż 50% liczby godz. przewidzianych na realizację ćwiczeń)
• przygotowanie zadania projektowego na określony temat i jego omówienie
• aktywność na zajęciach
Do zaliczenia ćwiczeń wymagane jest uzyskanie przez studenta 51% maksymalnej liczby punktów możliwych do zdobycia w trakcie realizacji przedmiotu.
Student podpisuje się w protokole potwierdzając znajomość uzyskanej oceny z ćwiczeń.
Literatura
Literatura podstawowa:
• Chrzanowska I. (2015). Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”
• Chrzanowska I., Szumski G. (red.) (2019)., Edukacja włączająca w przedszkolu i szkole. Warszawa: Wydawnictwo FRSE.
• Czerwińska K., (2016). Funkcjonowanie osoby stopniowo tracącej wzrok w przestrzeni edukacyjno-rehabilitacyjnej, Forum Pedagogiczne, 1, s. 167-180.
• Kosakowski Cz., Krause A., Żyta A. (red.) (2007). Osoba z niepełnosprawnością w systemie rehabilitacji, edukacji i wsparcia społecznego. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej 6, Wyd. UW-M, Olsztyn.
• Kowalik S. (2007). Psychologia rehabilitacji, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne.
• Obuchowska H. (red.) (1995). Dziecko niepełnosprawne w rodzinie, Warszawa: WSiP.
• Olechowska A. (2016). Specjalne potrzeby edukacyjne. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Literatura uzupełniająca:
• Bąbka J., (2015). Edukacja osób z niepełnosprawnością w systemie niesegregacyjnym – wykluczające czy dopełniające się formy kształcenia, Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej, 11, 9-33.
• Cytowska B. (red.) (2011). Dorośli z niepełnosprawnością intelektualną w labiryntach codzienności. Analiza badań – krytyka podejść – propozycje rozwiązań, Toruń: Wyd. Adam Marszałek.
• Ćwirynkało K. (2013). Osoby z niepełnosprawnością jako ofiary zaniedbania w rodzinie, OPUSCULA SOCIOLOGICA, 1(3), 47-59.
• Dalecka M. (2014). Sport osób z niepełnosprawnością – przełamywanie barier, Rocznik Lubuski, 40, 2, 227-234.
• Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna. Jak organizować edukację uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi? Przewodnik. MEN, Warszawa 2010.
• Głodkowska J. (red.) (2011). Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole ogólnodostępnej. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne, Warszawa: Wyd. APS.
• Gorajewska D. (red.) (2008). Wsparcie dziecka z niepełnosprawnością w rodzinie i szkole, Warszawa: Wyd. Stowarzyszenie Przyjaciół Integracji.
• Kirenko J. (2002). Nie jesteś sam. Wsparcie społeczne osób z niepełnosprawnością. Lublin: Wyd. ROPSiZ UM w Lublinie.
• Rzedzicka K. D., Kobylańska A. (red.) (2003), Dorosłość, niepełnosprawność, czas współczesny. Na pograniczach pedagogiki specjalnej, Kraków: Oficyna Wyd. „Impuls”(wybrane teksty).
• Sakowicz-Boboryko A. (2016). Wspieranie rodziców w rehabilitacji dzieci z niepełnosprawnością słuchową. W kręgu odpowiedzialności. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.
• Tomczyszyn D., Romanowicz W. (red.) (2012). Aktywność zawodowa osób z niepełnosprawnością. Biała Podlaska: Wyd. PSW JPII, (wybrane teksty).
• Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w systemie edukacji w świetle nowych przepisów prawa oświatowego, ORE, Warszawa 2017
• Zemło M., Sakowicz-Boboryko A., Bilewicz M., Dziekońska M., Otapowicz D., Szada-Borzyszkowska J., Mantur J., (2018). W kierunku inkluzji społecznej. Potrzeby osób z niepełnosprawnością w mieście Białystok, Białystok – Gdańsk: Wyd. Naukowe Katedra.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: