Praktyczna znajomość języka rosyjskiego 340-ON2-2PZR
Profil studiów: ogólnoakademicki
Forma studiów: stacjonarne
Rodzaj przedmiotu: przedmiot obowiązkowy
Dziedzina nauki: nauki humanistyczne
Rok studiów/semestr: II rok studiów II stopnia, semestr 3 i 4.
Wymagania wstępne: student powinien mieć opanowany i zaliczony materiał I roku studiów II stopnia na kierunku: filologia, specjalność: filologia obca nauczycielska.
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 120 godzin rocznie, (ćwiczenia, egzamin ustny i pisemny po czwartym semestrze)
Metody dydaktyczne: aktywizująca (ćwiczenia). Z uwagi na specyfikę kierunku i fakt, iż zajęcia prowadzone w języku rosyjskim, istotną rolę w dydaktyce odgrywają metody związane z nauczaniem języków obcych, takie jak: metoda bezpośrednia, podejście komunikacyjne, metoda kognitywna, metoda gramatyczno-tłumaczeniowa oraz konsultacje, egzamin.
Punkty ECTS: (20)
Bilans nakładu pracy studenta:
Rodzaj aktywności:
Udział w ćwiczeniach: 30 x 4 = 120 h (4,8 ECTS)
Udział w konsultacjach: 75 h (3 ECTS)
Przygotowanie do zajęć: 100 h (4 ECTS)
Przygotowanie do testów kontrolnych: 85 h (3,4 ECTS)
Przygotowanie pisemnych prac domowych (wypracowanie, esej): 70 h (2,8 ECTS)
Przygotowanie do egzaminu i udział w nim: 45 +5 h (2 ECTS)
Razem: 500 h (co odpowiada 20 ECTS).
Wskaźniki ilościowe:
Nakład pracy studenta związany z zajęciami:
wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 120+75+5=200 h (8 ECTS)
o charakterze praktycznym : 120+100+85+70+75+50=500 h (20 ECTS)
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Efekty kształcenia
1.Student potrafi opisać złożone zjawiska i procesy językowe, teorie
wyjaśniające zależności między nimi oraz współczesne
trendy w językoznawstwie KA7_WG1,
2.Student ma wykształcony pogłębiony aparat pojęciowy służący do opisu zjawisk kulturowych istotnych dla analizy języka i procesu
komunikacji.KA7_WG9,
3.Student wie współczesne uwarunkowania społeczno-kulturowe
danego obszaru językowego KA7_WG11,
4.Student umie prowadzić w debatę w języku obcym, przedstawiać i
oceniać różne opinie i stanowiska oraz dyskutować o
nich KA7_UK4,
5.Student posługuje się kierunkowym językiem obcym w
mowie i w piśmie na poziomie co najmniej C1+
Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego.KA7_UK5,
6.Student potrafi przeprowadzać krytyczna analizę i interpretację
różnych wytworów kultury z zastosowaniem metod
filologicznych pozwalających oceniać ich znaczenie w
procesie historyczno-kulturowym KA7_UW4,
7. Student wypełnia zobowiązania społeczne, inspiruje
i organizuje działalność na rzecz środowiska
społecznego KA7_KO1,
8.Student tworzy płaszczyzny tolerancji i współpracy w
warunkach komunikacji wielokulturowej i
zróżnicowanego religijnie społeczeństwa
KA7_KO4,
9.Student krytycznie ocenia odbierane treści KA7_KK1,
10.Student uznaje znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu
problemów poznawczych i praktycznychKA7_KK2
Kryteria oceniania
-- Zaliczenie na ocenę po trzecim i czwartym semestrze. Ocena wystawiana jest w oparciu o oceny z prac pisemnych (dyktanda, testy gramatyczne, wypracowania) i wypowiedzi ustnych uzyskanych w ciągu semestru, z uwzględnieniem systematycznego i aktywnego udziału w zajęciach.
-- Egzamin pisemny i ustny w sesji letniej po czwartym semestrze. Egzamin pisemny trzyczęściowy: dyktando (sprawdzenie znajomości zasad ortografii i interpunkcji rosyjskiej), test gramatyczny (sprawdzenie znajomości zasad gramatyki), wypracowanie (sprawdzenie: opanowania słownictwa związanego z wybranym tematem, zwartości merytorycznej wypowiedzi (wiedzy na temat danego zagadnienia), konstrukcji wypowiedzi (logiczna struktura wypowiedzi, argumentacja), zakresu i poziomu użytego słownictwa (bogactwo słownictwa, nasycenie leksyką specjalistyczną), poprawności gramatycznej i syntaktycznej).
--Egzamin ustny -- ocena wystawiana w oparciu o ocenę zawartości merytorycznej wypowiedzi (wiedza na temat danego zagadnienia), konstrukcji wypowiedzi (logiczna struktura wypowiedzi, argumentacja), zakresu i poziomu użytego słownictwa (bogactwo słownictwa, nasycenie leksyką specjalistyczną), poprawności gramatycznej i syntaktycznej, poprawności wymowy, poprawności akcentuacyjnej i intonacyjnej). Ocena z egzaminu wystawiana jest w oparciu o oceny uzyskane z części pisemnej i ustnej. Student może przystąpić do egzaminu po uzyskaniu zaliczenia z ćwiczeń. Aby zdobyć zaliczenie, student musi uzyskać ocenę pozytywną ze wszystkich prac kontrolnych, domowych i wypowiedzi ustnych, które obowiązują w trakcie semestru. W semestrze student może mieć dwie nieusprawiedliwione nieobecności. Pozostałe nieobecności należy zaliczyć na konsultacjach. 30% nieobecności na zajęciach w semestrze (20 godzin) kwalifikują do niezaliczenia przedmiotu
Literatura
Literatura podstawowa:
1. С.И.Лебединский, Русский язык для иностранцев: полный курс. Уровень бакалавра и специалиста, Минск „Научный мир” 2016.
2. А.Д.Юдина, Наука без границ..., Москва 2004.
3. И.А.Старовойтова, Ваше мнение. Учебное пособие по разговорной практике, „Флинта – Наука”, Москва 2005.
4. Л.С.Лаврентьева, Ю.И.Смирнов, Культура русского народа. Обычаи, обряды, занятия, фольклор, Санкт-Петербург 2004.
5. В.Ф.Андреев, Праздники и обряды на Руси, Москва 2006.
6. N.Kowalska,D.Samek, Praktyczna gramatyka języka rosyjskiego, Wydawnictwo REA 2005.
7. J.Dobrowolski, 300 ćwiczeń z gramatyki języka rosyjskiego, Warszawa 2004.
8. Е.Вигилянская, Пишем сочинение правильно, Москва 1998.
9. W.Bartkiewicz, Jak piszemy po rosyjsku. Ortografia: zasady, ćwiczenia, dyktanda... Warszawa 2008.
10. М.Т.Тверитинова, Т.Г.Трофимова, Для тех, кто хочет знать больше и говорить лучше, Москва 2000.
Literatura podstawowa:
11. Н.В.Федотова, О.А.Мясникова, А.А.Неверова-Христова, Русский язык для иностранцев, изд.”ТетраСистемс”, Минск 2004.
12. Н.В.Баско, Изучаем русский, узнаем Россию, Москва 2005.
13. С.А.Вишняков, Русский язык как иностранный. Учебник для студентов начального, среднего и продвинутого этапов обучения, Москва 2005.
14. Д.Э.Розенталь, И.Б.Голуб, Русский язык, Москва 2010.
15. О.И.Глазунова, Грамматика русского языка в упражнениях и комментариях, Санкт-Петербург 2003.
16. Z.Burnewicz, L.Górska, Materiały do praktycznej nauki języka rosyjskiego. Kultura – Sztuka – Tradycje, Gdańsk 1996.
17. Artykuły prasowe, materiały z Internetu.
Uwagi
W cyklu 2023:
Student może mieć 2 nieobecności nieusprawiedliwione w semestrze (1 nb na 30 h). Pozostałe zajęcia muszą zostać zaliczone na konsultacjach. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: