Gatunki szkolne w praktyce 340-PN2-1GSP
Profil studiów: ogólnoakademicki
Forma studiów: stacjonarne
Kierunek studiów: filologia polska nauczycielska
Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy
Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne, językoznawstwo
Rok studiów/semestr: I rok/II stopień/semestr zimowy
Wymagania wstępne: brak
Liczba godzin zajęć dydaktycznych: 20 godz. ćwiczeń
Metody dydaktyczne: dyskusja, praca z tekstem, kreatywne pisanie, analiza przypadku
Punkty ECTS: 1
Bilans nakładu pracy studenta:
uczestnictwo w ćwiczeniach (20 godz.); prace twórcze (5 godz.) - 1 ECTS
ŁĄCZNIE 25 godz.
Wskaźniki ilościowe:
nakład pracy studenta związany z zajęciami z bezpośrednim udziałem nauczycieli akademickich lub innych osób prowadzących zajęcia i studentów - 20 godz., 1 ECTS
W cyklu 2023:
Kurs w postaci warsztatu, dostarcza studentom umiejętności praktycznych w zakresie formułowania rozmaitych wypowiedzi zróżnicowanych gatunkowo, z naciskiem na gatunki występujące w praktyce szkolnej – zarówno z perspektywy kształcenia uczniów (tzn. jakich gatunków wypowiedzi nauczamy: np. notatka, opis, plan wydarzeń, konspekt, opowiadanie, streszczenie, rozprawka, interpretacja), jak i z perspektywy praktyki komunikacyjnej nauczyciela (tzn. jakie gatunki są najczęściej stosowane przez nauczającego: notatka, definicja, miniwykład, prezentacja). Kształtuje także umiejętność sprawdzania prac pisemnych uczniów. W trakcie warsztatu studenci |
W cyklu 2024:
Kurs w postaci warsztatu, dostarcza studentom umiejętności praktycznych w zakresie formułowania rozmaitych wypowiedzi zróżnicowanych gatunkowo, z naciskiem na gatunki występujące w praktyce szkolnej – zarówno z perspektywy kształcenia uczniów (tzn. jakich gatunków wypowiedzi nauczamy: np. notatka, opis, plan wydarzeń, konspekt, opowiadanie, streszczenie, rozprawka, interpretacja), jak i z perspektywy praktyki komunikacyjnej nauczyciela (tzn. jakie gatunki są najczęściej stosowane przez nauczającego: notatka, definicja, miniwykład, prezentacja). Kształtuje także umiejętność sprawdzania prac pisemnych uczniów. W trakcie warsztatu studenci |
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Efekty kształcenia
KP7_UO1, KP7_UK1, KP7_WG20, KP7_WK8, KP7_UW13, KP7_KO5
Kryteria oceniania
sposoby weryfikacji i oceny efektów uczenia się: zaliczenie na podstawie oceniania ciągłego: obecność na zajęciach, ocena prac pisemnych, ocena stopnia opanowania bieżącego materiału, ocena z kolokwium końcowego.
Dozwolona jedna nieobecność
Literatura
Bartmiński J., Niebrzegowska-Bartmińska S., Tekstologia, Warszawa 2009.
Bortnowski S., Warsztaty dziennikarskie, Warszawa 1999.
Doskonalenie warsztatu nauczyciela polonisty, red. Anna Janus-Sitarz, Kraków 2012.
Edukacja polonistyczna wobec trudnej współczesności, red. A. Janus-Sitarz, Kraków 2010.
Gatunki mowy i ich ewolucja, red. D. Ostaszewska, t. 1-5 (wybrane artykuły)
Język – styl – gatunek, red. M. Kita, Katowice 2009.
Nauka o języku dla polonistów, red. S. Dubisz, Warszawa 1999.
Praktyczna stylistyka nie tylko dla polonistów. red. E. Bańkowska, A. Mikołajczuk, Warszawa 2003.
Polska genologia lingwistyczna, red. nauk. D. Ostaszewska, R. Cudak, Warszawa 2008.
Porozmawiajmy o rozmowie: lingwistyczne aspekty dialogu, red. M. Kita, J. Grzenia, Katowice 2003.
Wilkoń A., Typologia odmian językowych współczesnej polszczyzny, Katowice 2000.
Wojtak M., Genologiczna analiza tekstu, „Prace Językoznawcze” 2014, nr XVI/3.
Wojtak M., Wprowadzenie do genologii, Lublin 2019.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: