Innowacje dydaktyczne w kształceniu polonistycznym 340-PN2-1IDP
Zajęcia pozwolą studentom zapoznać się z ciekawymi innowacjami dydaktycznymi w nauczaniu polonistycznym. Omówiona zostanie metoda projektu w edukacji polonistycznej, realizowana m.in. za pomocą warsztatów kreatywnego pisania, tworzenia lapbooków, gier planszowych i gier terenowych. Zaprezentowane zostaną teoretyczne i praktyczne aspekty wykorzystania multimediów w procesie nauczania języka polskiego, zarówno w aspekcie literaturoznawczym, jak i językoznawczym. Pokazane zostaną również ciekawe przykłady wprowadzenia do edukacji polonistycznej zagadnień lokalnych za pomocą innowacji dydaktycznych. Zajęcia stworzą również sposobność poznania metodologii pracy innowacyjnych nauczycieli polonistów na podstawie materiałów dostępnych online.
W cyklu 2023:
ajęcia pozwolą studentom zapoznać się z ciekawymi innowacjami dydaktycznymi w nauczaniu polonistycznym. Omówiona zostanie metoda projektu w edukacji polonistycznej, realizowana m.in. za pomocą warsztatów kreatywnego pisania, tworzenia lapbooków, gier planszowych i gier terenowych. Zaprezentowane zostaną teoretyczne i praktyczne aspekty wykorzystania multimediów w procesie nauczania języka polskiego, zarówno w aspekcie literaturoznawczym, jak i językoznawczym. Pokazane zostaną również ciekawe przykłady wprowadzenia do edukacji polonistycznej zagadnień lokalnych za pomocą innowacji dydaktycznych.Zajęcia stworzą również sposobność poznania metodologii pracy innowacyjnych nauczycieli polonistów na podstawie materiałów dostępnych online. |
W cyklu 2024:
ajęcia pozwolą studentom zapoznać się z ciekawymi innowacjami dydaktycznymi w nauczaniu polonistycznym. Omówiona zostanie metoda projektu w edukacji polonistycznej, realizowana m.in. za pomocą warsztatów kreatywnego pisania, tworzenia lapbooków, gier planszowych i gier terenowych. Zaprezentowane zostaną teoretyczne i praktyczne aspekty wykorzystania multimediów w procesie nauczania języka polskiego, zarówno w aspekcie literaturoznawczym, jak i językoznawczym. Pokazane zostaną również ciekawe przykłady wprowadzenia do edukacji polonistycznej zagadnień lokalnych za pomocą innowacji dydaktycznych.Zajęcia stworzą również sposobność poznania metodologii pracy innowacyjnych nauczycieli polonistów na podstawie materiałów dostępnych online. |
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza (słuchacz zna i rozumie)
- w pogłębionym stopniu – czym jest innowacja dydaktyczna
- najnowsze osiągnięcia metodologiczne dotyczące nauczania polonistycznego
- dylematy, potrzeby i zagrożenia współczesnej szkoły
Umiejętności (słuchacz potrafi)
- stosować podstawową wiedzę z zakresu innowacji dydaktycznych w nauczaniu polonistycznym
- samodzielnie nabywać wiedzę i umiejętności z zakresu innowacji dydaktycznych w nauczaniu polonistycznym
Kompetencje społeczne (słuchacz jest gotów do)
- inspirowania i organizowania procesu dydaktycznego na rzecz środowiska społecznego ucznia
- odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych
Sposoby weryfikacji: ocena aktywności na zajęciach, zaliczenie na ocenę.
Kryteria oceniania
Zaliczenie na ocenę. Obecność na zajęciach, ocenianie ciągłe, ocena aktywności na zajęciach. Przygotowanie prezentacji dotyczącej innowacji dydaktycznych w nauczaniu polonistycznym.
Literatura
Literatura:
1. John Holt, "Zamiast edukacji. Warunki do uczenia się przez działanie", Kraków 2007.
2. Jesper Jull, "Kryzys szkoły. Co możemy zrobić dla uczniów, nauczycieli i rodziców?, Podkowa Leśna 2014.
3. Alfie Kohn, "Mit pracy domowej, Podkowa Leśna 2018.
4. Natalia Mikołajek, "Notatki wizualne. Jak je tworzyć i wykorzystywać na co dzień, Warszawa 2020.
5. Ken Robinson & Lou Aronica, "Kreatywne szkoły. Oddolna rewolucja, która zmienia edukację", Kraków 2015.
6. Marzena Żylińska, "Neurodydaktyka. Nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi", Toruń 2013.
Uwagi
W cyklu 2023:
Zaliczenie zajęć: obecność, aktywność, realizacja dwóch zadań (prezentacja, projekt dydaktyczny). |
W cyklu 2024:
Zaliczenie zajęć: obecność, aktywność, realizacja dwóch zadań (prezentacja, projekt dydaktyczny). |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: