Metodyka nauczania języka polskiego i literatury 1 (kształcenie literacko-kulturowe w szkole podstawowej) 340-PN2-1MKL
Profil studiów: ogólnoakademicki
Forma studiów: stacjonarne
Rodzaj przedmiotu: przedmiot obowiązkowy
Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne, językoznawstwo
Rok studiów/semestr: I rok, semestr letni
Wymagania wstępne: brak
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 30 godzin (10 h wykładów + 20 h ćwiczeń)
Punkty ECTS: 3
Bilans nakładu pracy studenta:
uczestnictwo w wykładach (10 godz.) – 0,4 pkt
uczestnictwo w ćwiczeniach (20 godz.) – 0,8 pkt
przygotowanie do zajęć (10 godz.) – 0,4 pkt
opracowanie problemu (10 godz.) – 0,4 pkt
przygotowanie konspektu (10 godz.) – 0,4 pkt
projektowanie narzędzi i środków dydaktycznych (10 godz.) – 0,4 pkt
udział w konsultacjach (4 godz.) – 0,2 pkt
ŁĄCZNIE: 74 godz.
Wskaźniki ilościowe:
zajęcia wymagające bezpośredniego udziału nauczyciela – 1,5 ECTS
zajęcia z zakresu nauk podstawowych – 2 ECTS
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Tryb prowadzenia przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
- zna podstawy programowe w kształceniu polonistycznym, wybrane podręczniki szkolne, publikacje metodyczne stosowane w nauczaniu języka polskiego w szkole podstawowej (treści dotyczące kształcenia literackiego i kulturowego) – KA7_WG22
- ma poszerzoną i uporządkowaną wiedzę na temat organizacji (zasad, metod, form pracy, lekcji, rodzajów ćwiczeń, środków dydaktycznych) procesu kształcenia polonistycznego i pracy lekcyjnej oraz pozalekcyjnej z uczniami na drugim etapie edukacyjnym –KA7_WG24
Umiejętności:
- potrafi zaprojektować działania dydaktyczne na podstawie zdefiniowanych celów, z wykorzystaniem obudowy metodycznej podręcznika i samodzielnie przygotowanych materiałów dydaktycznych – KA7_UW11
- umie skonstruować konspekt lekcji języka polskiego, celowo dobierając do tematu metody i formy pracy, z uwzględnieniem możliwości i potrzeb uczniów w szkole podstawowej, indywidualizuje proces kształcenia – KA7_UW15
Kompetencje społeczne:
- rozumie potrzebę dalszego kształcenia, ma świadomość roli nauczyciela w organizowaniu procesu kształcenia i potrzeby budowania autorytetu opartego na podmiotowych relacjach – KA7_KO5
- pracy w grupie i przyjmowania w niej różnych ról – KA7_KR3
Kryteria oceniania
heureza, dyskusja, praca w grupach, ćwiczenia praktyczne, hospitacje lekcji. Przedmiot kończy się zaliczeniem na ocenę. Warunkiem jego zdobycia jest samodzielne opracowanie scenariusza lekcji literackiej, przygotowanie i przeprowadzenie próbnej lekcji w szkole podstawowej, zaprojektowanie bądź dobranie odpowiednich narzędzi dydaktycznych do wskazanego problemu.
Literatura
Wybór:
1. J. Kowalikowa, Narodziny nauczyciela polonisty, Kraków 2006.
2. Doskonalenie warsztatu nauczyciela polonisty, red. A. Janus-Sitarz, Kraków 2005.
3. Z. Uryga, Godziny polskiego. Z zagadnień kształcenia literackiego, Warszawa-Kraków 1996.
4. Sztuka nauczania. Szkoła, pod red. K. Konarzewskiego, Warszawa 1991.
5. Podstawa programowa kształcenia ogólnego z komentarzem. Szkoła podstawowa, język polski, dostępna na stronie internetowej Centralnej Komisji Egzaminacyjnej: https://cke.gov.pl/images/_EGZAMIN_OSMOKLASISTY/Podstawa_programowa/SP_PP_2017_Jezyk_polski.pdf
6. Polonista w szkole. Podstawy kształcenia nauczyciela polonisty, red. A. Janus-Sitarz, Kraków 2004
7. Kłopotliwy problem – badanie polonistycznych osiągnięć ucznia, pod red. Haliny Kostęki i Zenona Urygi, Kraków 2001
8. Informator o egzaminie ósmoklasisty i przykładowe arkusze egzaminacyjne wraz z zasadami oceniania ze strony Centralnej Komisji Egzaminacyjnej, np. http://www.oke.krakow.pl/inf/filedata/files/20201229%20E8%20Informacja%202020_2021%20AKTUALIZACJA.pdf ; https://cke.gov.pl/egzamin-osmoklasisty/arkusze/
9. Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela, pod red. K. Kruszewskiego, Warszawa 1991.
10. Przygotowanie ucznia do odbioru różnych tekstów kultury, pod red. A. Janus- Sitarz, Kraków 2004.
11. Szkolne spotkania z literaturą, pod red. Anny Janus-Sitarz, Kraków 2007.
12. E. Brudnik, Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Przewodnik po metodach aktywizujących, Kielce 2000.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: