Metodyka nauczania języka polskiego i literatury 1 (nauka o języku w szkole podstawowej) 340-PN2-1MNJ
Profil studiów: ogólnoakademicki
Forma studiów: stacjonarne
Rodzaj przedmiotu: przedmiot obowiązkowy
Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne, językoznawstwo
Rok studiów/semestr: I rok, semestr letni
Wymagania wstępne: brak
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 30 godzin (10 h wykładów + 20 h ćwiczeń)
Punkty ECTS: 3
Bilans nakładu pracy studenta:
uczestnictwo w wykładach (10 godz.) – 0,4 pkt
uczestnictwo w ćwiczeniach (20 godz.) – 0,8 pkt
przygotowanie do zajęć (10 godz.) – 0,4 pkt
opracowanie problemu (10 godz.) – 0,4 pkt
przygotowanie konspektu (10 godz.) – 0,4 pkt
projektowanie narzędzi i środków dydaktycznych (10 godz.) – 0,4 pkt
udział w konsultacjach (4 godz.) – 0,2 pkt
ŁĄCZNIE: 74 godz.
Wskaźniki ilościowe:
zajęcia wymagające bezpośredniego udziału nauczyciela – 1,5 ECTS
zajęcia z zakresu nauk podstawowych – 2 ECTS
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie:
- podstawy programowe w kształceniu polonistycznym, wybrane podręczniki szkolne, publikacje metodyczne stosowane w nauczaniu języka polskiego w szkole podstawowej (treści dotyczące kształcenia językowego) – KA7_WG22
- w pogłębionym stopniu specyfikę przedmiotową i metodologiczną nauczania języka polskiego w szkole podstawowej – KA7_WG23
- metody diagnozowania problemów komunikacyjnych i dydaktycznych oraz ich rozwiązywania w toku nauczania języka polskiego w szkole podstawowej –KA7_WG24
Umiejętności, absolwent potrafi:
- zaprojektować działania dydaktyczne na podstawie zdefiniowanych celów, z wykorzystaniem obudowy metodycznej podręcznika i samodzielnie przygotowanych materiałów dydaktycznych – KA7_UW11
- realizować program nauczania języka polskiego w szkole podstawowej z uwzględnieniem zróżnicowanych potrzeb edukacyjnych uczniów, ich kompetencji językowych i komunikacyjnych – KA7_UW15
- komunikować się na tematy specjalistyczne z nauczycielami, innymi studentami i uczniami przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych – KA7_UK4
- współdziałać z innymi przy realizacji prac zespołowych – KA7_UO7
Kompetencje społeczne, absolwent jest gotów do:
- dbania o kulturę języka – KA7_KO5
- pracy w grupie i przyjmowania w niej różnych ról – KA7_KR3
Kryteria oceniania
dyskusja, analiza tekstu, referat, praca w grupach, ćwiczenia praktyczne, hospitacje lekcji. Przedmiot kończy się zaliczeniem na ocenę. Warunkiem jego zdobycia jest samodzielne opracowanie scenariusza lekcji językowej, przygotowanie i zaprezentowanie wystąpień, zaprojektowanie bądź dobranie odpowiednich narzędzi dydaktycznych do wskazanego problemu.
Literatura
Kompetencje nauczyciela polonisty we współczesnej szkole, red. E. Bańkowska, A. Mikołajczuk, Warszawa 2006.
Nagajowa M., ABC metodyki nauczania języka polskiego, Warszawa 2000.
Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych.
Polonista w szkole. Podstawy kształcenia nauczyciela polonisty, red. Anna Janus-Sitarz, Kraków 2004.
Szkolna polonistyka zanurzona w języku, red. A. Janus-Sitarz, E. Nowak, Kraków 2014
Szymańska M., Między nauka o języku a rozwijaniem języka. Koncepcje kształcenia językowego na przełomie XX i XXI w., Kraków 2016
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: