Metodyka nauczania języka polskiego i literatury w szkole podstawowej 340-PN2-1MNSP
Profil studiów: ogólnoakademicki
Forma studiów: studia stacjonarne
Rodzaj przedmiotu: przedmiot obowiązkowy
Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne, literaturoznawstwo, językoznawstwo
Rok studiów/semestr: I rok semestr II
Wymagania wstępne: brak
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 45 godzin (15 h wykładów + 30 h ćwiczeń)
Punkty ECTS: 6
Bilans nakładu pracy studenta: udział w zajęciach 45 godz., przygotowanie do zajęć i egzaminu 75 godz., udział w konsultacjach związanych z zajęciami 30 godz. Razem: 150 godzin, co odpowiada 6 pkt ECTS.
Wskaźniki ilościowe: nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 75 godzin, co odpowiada 3 pkt ECTS oraz nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela 75 godz., co odpowiada 3 pkt ECTS.
W cyklu 2023:
Profil studiów: ogólnoakademicki |
W cyklu 2024:
Profil studiów: ogólnoakademicki |
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy student zna i rozumie:
- podstawy programowe w kształceniu polonistycznym, wybrane podręczniki szkolne, publikacje metodyczne stosowane w nauczaniu języka polskiego w szkole podstawowej (treści dotyczące kształcenia literackiego, kulturowego i językowego) – KA7_WG22
- ma poszerzoną i uporządkowaną wiedzę na temat organizacji (zasad, metod, form pracy, lekcji, rodzajów ćwiczeń, środków dydaktycznych) procesu kształcenia polonistycznego i pracy lekcyjnej oraz pozalekcyjnej z uczniami na drugim etapie edukacyjnym – KA7_WG24
- w pogłębionym stopniu specyfikę przedmiotową i metodologiczną nauczania języka polskiego w szkole podstawowej – KA7_WG23
- metody diagnozowania problemów komunikacyjnych i dydaktycznych oraz ich rozwiązywania w toku nauczania języka polskiego w szkole podstawowej –KA7_WG24
W zakresie umiejętności student potrafi:
- zaprojektować działania dydaktyczne na podstawie zdefiniowanych celów, z wykorzystaniem obudowy metodycznej podręcznika i samodzielnie przygotowanych materiałów dydaktycznych – KA7_UW11
- skonstruować konspekt lekcji języka polskiego, celowo dobierając do tematu metody i formy pracy, z uwzględnieniem możliwości i potrzeb uczniów w szkole podstawowej, indywidualizuje proces kształcenia – KA7_UW15
- realizować program nauczania języka polskiego w szkole podstawowej z uwzględnieniem zróżnicowanych potrzeb edukacyjnych uczniów, ich kompetencji językowych i komunikacyjnych – KA7_UW15
- komunikować się na tematy specjalistyczne z nauczycielami, innymi studentami i uczniami przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych – KA7_UK4
- współdziałać z innymi przy realizacji prac zespołowych – KA7_UO7
W zakresie kompetencji społecznych student jest gotów do/ma świadomość:
- dalszego kształcenia, ma świadomość roli nauczyciela w organizowaniu procesu kształcenia i potrzeby budowania autorytetu opartego na podmiotowych relacjach – KA7_KO5
- pracy w grupie i przyjmowania w niej różnych ról – KA7_KR3
- dbania o kulturę języka – KA7_KO5
Kryteria oceniania
Metody: heureza, dyskusja, praca w grupach, ćwiczenia praktyczne, analiza tekstu.
Ćwiczenia kończą się zaliczeniem na ocenę. Warunkiem jego zdobycia jest samodzielne opracowanie dwóch scenariuszy lekcji (jednej literackiej i jednej językowej), zaprojektowanie bądź dobranie odpowiednich narzędzi dydaktycznych do wskazanego problemu.
Wykład kończy się egzaminem ustnym.
Literatura
Literatura obowiązkowa:
- aktualna podstawa programowa kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych
- aktualny Informator o egzaminie ósmoklasisty i przykładowe arkusze egzaminacyjne wraz z zasadami oceniania ze strony Centralnej Komisji Egzaminacyjnej
- Polonista w szkole. Podstawy kształcenia nauczyciela polonisty, red. A. Janus-Sitarz, Kraków 2004
- Trudne lekcje języka polskiego: ku rozwiązaniom praktycznym, red. A. Janus-Sitarz, A. Handzel, A. Kania, A. Kulig, Kraków 2015
- Szkolna polonistyka zanurzona w języku, red. A. Janus-Sitarz, E. Nowak, Kraków 2014.
- Szymańska M., Między nauka o języku a rozwijaniem języka. Koncepcje kształcenia językowego na przełomie XX i XXI w., Kraków 2016
Literatura uzupełniająca:
- Doskonalenie warsztatu nauczyciela polonisty, red. A. Janus-Sitarz, Kraków 2005.
- Przygotowanie ucznia do odbioru różnych tekstów kultury, red. A. Janus-Sitarz, Kraków 2004.
- Szkolna lektura bliżej teraźniejszości, red. Anna Janus-Sitarz, Kraków 2011.
- M. Jas, Jak aktywizować uczniów za pomocą metod aktywnych i nieaktywnych, „Poradnik Nauczyciela” 2003.
- E. Brudnik, Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Przewodnik po metodach aktywizujących, Kielce 2000
- M. Węglińska, Jak przygotować się do lekcji. Wybór materiałów dydaktycznych, Kraków 1998.
- S. Bortnowski, Przewodnik po sztuce uczenia literatury, Warszawa 2005.
- Lektury w ręku nauczyciela. Perspektywa polska i zagraniczna, red. A. Janus-Sitarz, Kraków 2019.
- Nagajowa M., ABC metodyki nauczania języka polskiego, Warszawa 2000.
I inne, aktualizowane corocznie w części B sylabusa.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: