Podstawy dydaktyki 340-PN2-1PD
Profil studiów: ogólnoakademicki
Forma studiów: stacjonarne
Rodzaj przedmiotu: obowiązkowe
Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki społeczne, pedagogika
Rok studiów/semestr: I rok II stopień, II semestr
Wymagania wstępne: wiedza z zakresu treści humanistycznych i społecznych wymaganych od absolwenta studiów I stopnia
Liczba godzin ćwiczeń: 15
Liczba godzin wykładów: 15
Metody kształcenia: wykład, pokaz, dyskusja, pogadanka, praca z tekstem, gry dydaktyczne, metoda ćwiczebna
Formy organizacji zajęć: zbiorowa, grupowa jednolita i zróżnicowana
Punkty ECTS: 2
Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w wykładach: 15 godz.
- udział w ćwiczeniach: 15 godz.
- przygotowanie się do ćwiczeń: 7 godz.
- przygotowanie się do egzaminu i udział w egzaminie: 10 godz.
- przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń: 9 godz.
- konsultacje związane z przygotowaniem się do zajęć, zaliczenia, egzaminu: 4 godz.
Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 36 godz.
Nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym: 24 godz.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student posiada wiedzę z zakresu:
-- klasycznych i współczesne teorii uczenia się i nauczania lub kształcenia oraz ich wartości aplikacyjnych (KP7_WG2)
-- norm, procedur i dobrych praktyk stosowane w działalności dydaktycznej (KP7_WG4)
-- metod nauczania i doboru efektywnych środków dydaktycznych, w tym zasobów internetowych, wspomagających nauczanie przedmiotu lub prowadzenie zajęć, z uwzględnieniem zróżnicowanych potrzeb edukacyjnych uczniów (KP7_WG10)
Student w zakresie umiejętności:
-- potrafi adekwatnie dobierać, tworzyć i dostosowywać do zróżnicowanych potrzeb uczniów materiały i środki, w tym z zakresu technologii informacyjno-komunikacyjnej, oraz metody pracy w celu samodzielnego projektowania działań dydaktycznych (KP7_UW2)
-- potrafi tworzyć sytuacje dydaktyczne motywujące uczniów do nauki i pracy nad sobą, analizować ich skuteczność oraz modyfikować działania w celu uzyskania pożądanych efektów wychowania i kształcenia (KP7_UW6)
Student w zakresie kompetencji społecznych:
-- jest gotowy do projektowania działań zmierzających do rozwoju szkoły lub placówki systemu oświaty oraz stymulowania poprawy jakości pracy tych instytucji (KP7_KO3)
-- jest gotowy do posługiwania się uniwersalnymi zasadami i normami etycznymi w działalności zawodowej, kierując się szacunkiem dla każdego człowieka (KP7_KR1)
Kryteria oceniania
Metody oceniania: kolokwium pisemne z zakresu treści ćwiczeń; egzamin pisemny z zakresu treści wykładów.
Kryteria oceniania testu: zaliczenie egzaminu/ćwiczeń następuje przy uzyskaniu min. 51% ogólnej liczby punktów.
Literatura
* Arends R.I., Uczymy się nauczać, WSiP, Warszawa 1994.
* Bereźnicki F., Dydaktyka szkolna dla kandydatów na nauczycieli, Kraków 2015.
* Klus-Stańska D., Paradygmaty dydaktyki. Myśleć teorią o praktyce, Warszawa 2018.
* Kruszewski K., Sztuka nauczania. Czynności nauczania, Warszawa 2007.
* Kwieciński Z., Śliwerski B., (red.). Pedagogika. Podręcznik akademicki, Warszawa 2019 lub Kwieciński Z., Śliwerski B., (red.), Pedagogika, t. 2, Warszawa 2004
* Kupisiewicz C., Dydaktyka ogólna, Warszawa 2002 lub Kupisiewicz C., Dydaktyka, Kraków 2012.
* Niemierko B., Kształcenie szkolne. Podręcznik skutecznej dydaktyki, Warszawa 2007.
* Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa 2003.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: