Pedagogika ogólna 340-PN2-1PO
Cele przedmiotu:
Celem przedmiotu jest ogólne przygotowanie pedagogiczne obejmujące opanowanie podstawowej wiedzy, umiejętności i kompetencji z zakresu pedagogiki. Studenci w ramach przedmiotu będą przygotowywani do realizowania zadań zawodowych (dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych) wynikających z roli nauczyciela.
Treści przedmiotu:
• Przedmiot badań i system pojęciowy współczesnej polskiej pedagogiki. Edukacja, kształcenie, wychowanie – pojęcie, znaczenia, dylematy.
• Rola nauczyciela i koncepcje pracy nauczyciela
• Zasady pracy opiekuńczo-wychowawczej nauczyciela
W cyklu 2022:
Celem przedmiotu jest ogólne przygotowanie pedagogiczne obejmujące opanowanie podstawowej wiedzy, umiejętności i kompetencji z zakresu pedagogiki. Studenci w ramach przedmiotu będą przygotowywani do realizowania zadań zawodowych (dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych) wynikających z roli nauczyciela. |
W cyklu 2023:
Celem przedmiotu jest ogólne przygotowanie pedagogiczne obejmujące opanowanie podstawowej wiedzy, umiejętności i kompetencji z zakresu pedagogiki. Studenci w ramach przedmiotu będą przygotowywani do realizowania zadań zawodowych (dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych) wynikających z roli nauczyciela. |
W cyklu 2024:
Celem przedmiotu jest ogólne przygotowanie pedagogiczne obejmujące opanowanie podstawowej wiedzy, umiejętności i kompetencji z zakresu pedagogiki. Studenci w ramach przedmiotu będą przygotowywani do realizowania zadań zawodowych (dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych) wynikających z roli nauczyciela. |
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student zna i rozumie rolę nauczyciela i koncepcje pracy nauczyciela
Student zna przedmiot badań i system pojęciowy pedagogiki
Student zna zasady pracy opiekuńczo-wychowawczej nauczyciela.
Student potrafi formułować oceny etyczne związane z wykonywaniem zawodu nauczyciela.
Student jest gotów do samodzielnego pogłębiania wiedzy pedagogicznej
Kryteria oceniania
Metody nauczania: wykład, dyskusja, pokaz, praca z książką, burza mózgów, gry dydaktyczne, metody ewaluacyjne.
Formy zaliczenia przedmiotu: zaliczenia cząstkowe ćwiczeń (zadania), ocena aktywności studenta na ćwiczeniach, pisemne prace zespołowe, samoocena studentów, zaliczenie ćwiczeń na ocenę, egzamin pisemny.
51% punktów uzyskanych przez studenta z zaliczenia ćwiczeń i wykładu jest niezbędne do uzyskania oceny pozytywnej.
50% nieobecności nieusprawiedliwionych podczas wykładów kwalifikuje do niezaliczenia przedmiotu.
Literatura
Literatura podstawowa:
• Pedagogika. T.1 i 2, Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Warszawa 2003 (i późniejsze).
• Day Ch., Rozwój zawodowy nauczyciela, Gdańsk 2004
• Janowski A., Pedagogika praktyczna, Warszawa 2002
• Pankowska D., Pedagogika dla nauczycieli w praktyce. Materiały metodyczne, Kraków, 2019
Literatura uzupełniająca:
• Hejnicka - Bezwińska T., Pedagogika ogólna, Warszawa 2008
• Kunowski S. Podstawy współczesnej pedagogiki. Warszawa 1997.
W cyklu 2022:
Pedagogika. T.1 i 2, Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Warszawa 2003 (i późniejsze). |
W cyklu 2023:
Pedagogika. T.1 i 2, Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Warszawa 2003 (i późniejsze). |
W cyklu 2024:
Pedagogika. T.1 i 2, Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Warszawa 2003 (i późniejsze). |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: