Seminarium magisterskie - etap 1 340-PN2-1SEM2
Jednostka realizująca: Wydział filologiczny UwB,
profil studiów: ogólnoakademicki
forma studiów: stacjonarne
rodzaj przedmiotu: obowiązkowy
dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne, literaturoznawstwo
rok studiów/semestr: I rok II stopnia, sem. I i II, II rok II stopnia, sem. I i II
Liczba godzin dydaktycznych:
2x30h=60h (I rok)
2x30h=60h (II rok)
Metody dydaktyczne: dyskusja, analiza tekstów naukowych z zakresu literaturoznawstwa, wykład, prezentacja multimedialna
Punkty ECTS: 30
Bilans nakładu pracy studenta:
Udział w seminariach, konsultacje z promotorem: 4x30h + 180h. Samodzielne opracowanie materiału z wybranego zakresu badawczego: 70h
Przygotowanie referatu / prezentacji multimedialnej: 30h
Kwerenda biblioteczna: 60h
Gromadzenie materiału badawczego: 60h
Pisanie pracy: 250h
wymagania wstępne: historia literatury polskiej XIX w., analiza dzieła literackiego, teoria literatury.
W cyklu 2022:
Jednostka realizująca: Wydział filologiczny UwB, Kolegium Językoznawstwa profil studiów: ogólnoakademicki |
W cyklu 2023:
Podczas seminarium poruszone zostaną następujące zagadnienia związane z realizacją tematu badawczego przez studenta, której efektem będzie praca magisterska: Krąg I. Literatura XIX-wieczna (gł. romantyczna) – próby odświeżenia paradygmatu „Zielony” romantyzm. Literatura i środowisko naturalne Ekologia jest tematem z pierwszych stron gazet, ale temat relacji między człowiekiem a środowiskiem naturalnym ma długą historię. Romantycy z jednej strony potrafili na wiele sposobów mówić o tym, co ich otacza, docenić siły natury. Jako świadkowie postępującej urbanizacji oraz industrializacji formułowali też obawy o przyszłość ziemi. Progresywiści uważali ich z tego powodu za odszczepieńców i marzycieli. Dzisiaj jednak na dorobek myśli ekologicznej romantyków możemy spojrzeć z większym zrozumieniem. Celem seminarium będzie lektura tekstów romantycznych eksplorująca tematy związane z klimatem, światem roślinnym i zwierzęcym, katastrofami naturalnymi, eksploatacją zasobów naturalnych etc. Krąg II. Społeczna historia literatury 1) Szkoła, uczniowie, nauczyciele jako temat literatury XIX wieku 2) Rodzina i pokrewieństwo w literaturze polskiej XIX wieku Polska norwidologia ma już wieloletnie tradycje. Nowe, w pełni krytyczne wydanie spuścizny po Cyprianie Norwidzie (będzie liczyło 17 tomów) skłania do przemyślenia na nowo jego twórczości. Ów inteligent bez widoków na przyszłość w kraju urodzenia, poszukujący swego miejsca w Europie i za oceanem miał i wciąż ma niejedno do powiedzenia swoim czytelnikom konfrontującym się ze światem w kryzysie, na „przejściu”, kiedy trudno o stabilny grunt pod nogami i jednoznaczne drogowskazy. |
W cyklu 2024:
Podczas seminarium poruszone zostaną następujące zagadnienia związane z realizacją tematu badawczego przez studenta, której efektem będzie praca magisterska: Krąg I. Literatura XIX-wieczna (gł. romantyczna) – próby odświeżenia paradygmatu „Zielony” romantyzm. Literatura i środowisko naturalne Ekologia jest tematem z pierwszych stron gazet, ale temat relacji między człowiekiem a środowiskiem naturalnym ma długą historię. Romantycy z jednej strony potrafili na wiele sposobów mówić o tym, co ich otacza, docenić siły natury. Jako świadkowie postępującej urbanizacji oraz industrializacji formułowali też obawy o przyszłość ziemi. Progresywiści uważali ich z tego powodu za odszczepieńców i marzycieli. Dzisiaj jednak na dorobek myśli ekologicznej romantyków możemy spojrzeć z większym zrozumieniem. Celem seminarium będzie lektura tekstów romantycznych eksplorująca tematy związane z klimatem, światem roślinnym i zwierzęcym, katastrofami naturalnymi, eksploatacją zasobów naturalnych etc. Krąg II. Społeczna historia literatury 1) Szkoła, uczniowie, nauczyciele jako temat literatury XIX wieku 2) Rodzina i pokrewieństwo w literaturze polskiej XIX wieku Polska norwidologia ma już wieloletnie tradycje. Nowe, w pełni krytyczne wydanie spuścizny po Cyprianie Norwidzie (będzie liczyło 17 tomów) skłania do przemyślenia na nowo jego twórczości. Ów inteligent bez widoków na przyszłość w kraju urodzenia, poszukujący swego miejsca w Europie i za oceanem miał i wciąż ma niejedno do powiedzenia swoim czytelnikom konfrontującym się ze światem w kryzysie, na „przejściu”, kiedy trudno o stabilny grunt pod nogami i jednoznaczne drogowskazy. |
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Efekty kształcenia
Student ma pogłębioną wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej nauk filologicznych FP2_W01: H2A_W01;
formułuje krytyczne sądy na podstawie samodzielnie zebranych i zanalizowanych źródeł informacji FP2_U01: H2A_U01;
analizuje i kontekstowo interpretuje tekst (artystyczny i użytkowy) z uwzględnieniem aspektów: kulturowego, pragmatycznego, poznawczego, aksjologicznego, kompozycyjnego i stylistycznego FP2_U02: H2A_U02;
potrafi uzyskać z wszystkich istotnych źródeł i wykorzystać w indywidualnej pracy analityczno-interpretacyjnej informacje dotyczące literatury oraz języka FP2_U03: H2A_U03;
definiuje pojęcia z zakresu analizy antropologicznej, genologicznej, historycznoliterackiej, językoznawczej na poziomie rozszerzonym FP2_W02: H1A_W02;
aktywnie uczestniczy w działaniach na rzecz zachowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy FP2_K04: H2A_K05;
docenia różnorodność badań literaturoznawczych, ich powiązania z rzeczywistością pozajęzykową oraz ich rolę w rozwoju nauk humanistycznych FP_K05.
Kryteria oceniania
Ocenianie ciągłe. Na ocenę końcową składają się następujące elementy: w pierwszym semestrze – obecność na zajęciach (2 nieobecności dozwolone, ponadnormatywne należy zaliczyć podczas konsultacji), aktywność podczas zajęć (udział w dyskusji), wykonanie zadań indywidualnych: kwerenda biblioteczna pod kątem stanu badań, przedstawienie stanu badań podczas seminarium, sporządzenie wstępnego konspektu pracy. W drugim semestrze: przedstawienie pierwszego rozdziału pracy – stanu badań, przedstawienie skorygowanego konspektu pracy. Semestr trzeci: przedstawienie i poprawa poszczególnych rozdziałów pracy. Semestr czwarty: przedstawienie i poprawa (wg wskazówek promotora) całości pracy.
Literatura
Literatura podstawowa:
S. Gajda, Podstawy badań stylistycznych nad językiem naukowym, Wrocław 1982;
J. Majchrzak, T. Mendel, Metodyka pisania prac magisterskich i dyplomowych, Poznań 1995;
H. Markiewicz, O cytatach i przypisach, Kraków 2004;
W. Szulc, Diabeł tkwi w przypisach (lub ich braku), "Forum Akademickie" https://prenumeruj.forumakademickie.pl/fa/2018/04/diabel-tkwi-w-przypisach-lub-ich-braku/
M. Węglińska, Jak pisać pracę magisterską? Poradnik dla studentów, Kraków 2009.
Literatura uzupełniająca:
S. Grabias, Język w zachowaniach społecznych, Lublin 2003;
H. Jadacka, Kultura języka polskiego. Fleksja, słowotwórstwo, składnia, Warszawa 2005;
A. Markowski, Kultura języka polskiego. Teoria. Zagadnienia leksykalne, Warszawa 2005;
K. Woźniak, O pisaniu pracy magisterskiej na studiach humanistycznych. Przewodnik praktyczny, Warszawa 1998;
Pozostałe lektury – dostosowane do tematów prac magisterskich realizowanych podczas seminarium.
W cyklu 2022:
1. Sztuka pisania. Przewodnik po tekstach użytkowych, M. Zaśko-Zielińska, A. Majewska-Tworek, Tomasz Piekot, PWN, Warszawa 2008. |
W cyklu 2023:
Literatura podstawowa: Pozostałe pozycje – w zależności od tematyki prac magisterskich przygotowywanych przez studentów. |
W cyklu 2024:
Literatura podstawowa: Pozostałe pozycje – w zależności od tematyki prac magisterskich przygotowywanych przez studentów. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: