Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych i uczniem zdolnym 340-PN2-1SPZ
Przebieg zajęć:
1. Kim jest uczeń zdolny. Pojęcie zdolności, ucznia zdolnego w literaturze, Niepowodzenia szkolne uczniów zdolnych. Przykłady programów edukacyjnych dla uczniów zdolnych. Zdolności a silne strony ucznia, Pojęcie tutoringu szkolnego
2. Jak rozpoznać ucznia zdolnego. Sposoby identyfikacji, diagnozy zdolności ucznia w procesie dydaktycznym przez nauczycieli. Sposoby diagnozowania silnych stron ucznia. Przygotowanie autorskiego arkusza obserwacji zdolności ucznia.
3. Organizacja systemu pracy z uczniami uzdolnionymi. Konstruowanie procesu edukacyjnego, system zajęć pozalekcyjnych oraz tutoringu szkolnego.
4. Kompetencje nauczyciela pracującego z uczniem zdolnym.
5. Tutoriale. Symulacja zajęć dla uczniów zdolnych wykorzystująca metody Coachingu, Mentoringu.
6. Autorskie programy edukacyjne. Warsztat pisania programu edukacyjnego dla uczniów zdolnych.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student:
-ma wiedzę na temat uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych i strategiach wspierania ich rozwoju na lekcjach języka polskiego,
-dostosowuje proces kształcenia do potrzeb uczniów,
-potrafi wyszukiwać informacje z różnych źródeł (w tym internetowych) i funkcjonalnie wykorzystywać wiedzę na temat wspierania rozwoju uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych
Kryteria oceniania
aktywny udział w zajęciach, konspekt zajęć pozalekcyjnych dla ucznia zdolnego oraz ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych
Literatura
1. A. Janus-Sitarz (red.), Doskonalenie warsztatu nauczyciela polonisty, Kraków 2012.
2. E. Puchała, K. Leśniewska, Organizacja procesu wpierania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, Warszawa, 2012.
3. M. Czarnocka, IPET w szkole, Warszawa 2018.
4. A. Godzińska, Ocenianie kształtujące na lekcjach języka polskiego, Warszawa 2018.
5. R. Cybulska, H. Derewlana, A. Kacprzak, K. Pęczek, Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w systemie edukacji, Warszawa 2017.
6. A. Brzezińska, S. Jabłoński, B. Ziółkowska, Specyficzne i specjalne potrzeby edukacyjne, „Edukacja” 2014, nr 2, s. 37 – 52.
7. W. Limont, Uczeń zdolny Jak go rozpoznać i jak z nim pracować, Sopot 2010.
8. D. Osika, A. Wojnarska (red.), Wspomaganie rozwoju uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, Lublin 2001.
9. B. McCombs Barbara, James E. Pope, Uczeń trudny: jak skłonić go do nauki, Warszawa 1997.
10. P. Plichta i inni (red.), Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z niepełnosprawnościami : charakterystyka, specyfika edukacji i wsparcie, Kraków 2017.
6. Specjalne potrzeby edukacyjne dzieci i młodzieży. Praca zespołu nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i specjalistów prowadzących zajęcia z uczniem w przedszkolach, szkołach i placówkach, poradnik_spe_15_06_all%20(1).pdf, [dostęp: 15.06.2019].
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: