Wprowadzenie do nauczania języka polskiego jako obcego 340-PN2-1WNP
Profil studiów: ogólnoakademicki
Forma studiów: stacjonarne
Przedmiot obowiązkowy
Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne, językoznawstwo
Przedmioty wprowadzające: gramatyka opisowa języka polskiego, kultura języka polskiego, praktyczna stylistyka.
Liczba godzin dydaktycznych: 15 (ćwiczenia)
Metody dydaktyczne: dyskusje, wykłady, projekty,
Punkty ECTS: 2
Bilans nakładu pracy studenta:
uczestnictwo w zajęciach - 15 godzin,
zapoznanie z literaturą - 30 godzin,
przygotowanie pracy zaliczeniowej - 4 godziny,
konsultacje - 1 godzina
Wskaźniki ilościowe:
nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi udziału nauczyciela - 16 godzin (0,5 ECTS),
nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym: 34 godziny (1,5 ECTS).
W cyklu 2022:
Jak w części A. |
W cyklu 2023:
Jak w części A. |
W cyklu 2024:
Jak w części A. |
Tryb prowadzenia przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Student potrafi:
- scharakteryzować użytkowników języka polskiego jako obcego/drugiego,
- scharakteryzować metody nauczania jpjo i dopasować metodę do potrzeb osoby uczącej się,
- rozpoznać poziom zaawansowania językowego ucznia,
- korzystając z najnowszych podręczników, przygotować zajęcia z njpjo z uwzględnieniem w nauczaniu możliwych interferencji językowych,
Kryteria oceniania
Weryfikacja efektów kształcenia będzie następowania w trakcie zajęć (aktywność na zajęciach, udział w dyskusji).
Warunkiem zaliczenia zajęć są: aktywność na zajęciach, wykonywanie prac cząstkowych oraz uzyskanie pozytywnego wyniku z testu zaliczeniowego.
Literatura
S. Dubisz, Język polski poza granicami kraju, [w:] Język polski, pod red. S. Gajdy, Opole 2001.
W. Miodunka, Język polski poza Polską, [w:] Polszczyzna 2000. Orędzie o stanie języka, pod red. W. Pisarka, Kraków 1999 lub [w:] Z zagadnień dydaktyki języka polskiego jako obcego, red. E. Lipińska, A. Seretny, Kraków 2006, s. 281–308.
Madelska, L., Polski na tle języków świata a nauczanie wymowy w glottodydaktyce, [w:] „Poradnik Językowy”, 2009, nr 6 (665), s. 38-55.
T. Czernysz, Polsko-ukraińskie pułapki językowe: korzyści i trudności nauczania języka polskiego w kontekście bliskości lingwogenetycznej i typologicznej, [w:] Nauczanie języka polskiego jako obcego i kultury polskiej w nowej rzeczywistości europejskiej, red. P. Garncarek, Warszawa 2005.
Turek P., Czy polski należy do najtrudniejszych języków świata? [w]: Polonistyka bez granic, red. R. Nycz, W. Miodunka, T. Kunz, t. 2, Kraków 2011, 269–279.
H. Komorowska, Metodyka nauczania języków obcych, Warszawa 2005, s. 25–35.
I. Janowska, Podejście zadaniowe do nauczania i uczenia się języków obcych: na przykładzie języka polskiego jako obcego, Kraków 2011, s. 77–103.
Seretny A., Lipińska E., ABC metodyki nauczania języka polskiego jako obcego, Kraków 2005, s. 137–251 lub H. Komorowska, Metodyka nauczania języków obcych, Warszawa 2005, s. 174–209.
Standardy wymagań odnoszących się do poszczególnych poziomów biegłości językowej w zakresie znajomości języka polskiego jako obcego.
W. Martyniuk, A1 – elementarny poziom zaawansowania w języku polskim jako obcym, Kraków 2004.
W cyklu 2022:
Jak w części A. |
W cyklu 2023:
Jak w części A. |
W cyklu 2024:
Jak w części A. |
Uwagi
W cyklu 2022:
Jak w części A. |
W cyklu 2023:
Jak w części A. |
W cyklu 2024:
Jak w części A. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: