Współczesna polszczyzna - zjawiska i tendencje 340-PN2-1WPZ
Profil studiów: ogólnoakademicki
Forma studiów: stacjonarne
Rodzaj przedmiotu: przedmiot obowiązkowy
Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne, językoznawstwo
Rok studiów/semestr: I rok, semestr letni
Wymagania wstępne: ukończony kurs z językoznawstwa na studiach pierwszego stopnia
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 30 godzin ćwiczeń
Punkty ECTS: 2
Bilans nakładu pracy studenta:
uczestnictwo w ćwiczeniach (30 godz.) – 1,2 pkt
przygotowanie do zajęć (10 godz.) – 0,4 pkt
przygotowanie do egzaminu (10 godz.) – 0,4 pkt
ŁĄCZNIE: 50 godz.
Wskaźniki ilościowe:
zajęcia wymagające bezpośredniego udziału nauczyciela – 1,6 ECTS
zajęcia z zakresu nauk podstawowych – 2 ECTS
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy student:
W1. zna i rozumie zewnątrzjęzykowe przyczyny rozwoju współczesnej polszczyzny po 1990 r. (KA7_WG11)
W2. zna i rozumie główne tendencje rozwojowe języka polskiego z przełomu XX i XXI w. (KA7_WG12)
W3. wymienia po 5 zmian (fonologicznych, morfologicznych, składniowych i leksykalno-frazeologicznych), będących efektem ewolucji systemu językowego (KA7_WG15)
W zakresie umiejętności student potrafi:
U1. dokonywać pogłębionej analizy językowej współczesnych tekstów pochodzących z różnych odmian i stylów, z krytycznym wykorzystaniem analizy prac innych autorów (KA7_UW9)
W zakresie kompetencji społecznych student jest gotów do:
K1. merytorycznej dyskusji na temat zjawisk i tendencji we współczesnej polszczyźnie (KA7_ KOR2)
Kryteria oceniania
Metody: dyskusja, analiza tekstu, referat.
Kryteria oceniania: ocenianie ciągłe – obecność na zajęciach, aktywność (analiza tekstów, udział w dyskusji, wypowiedzi będące efektem samodzielnego opracowania problemu, zadania pisemne – praktyczne); egzamin pisemny.
Literatura
1. Dubisz S., Najnowsze dzieje języka polskiego. Rozwój polszczyzny w latach 1918-2018, Warszawa 2020
2. Ożóg K., Polszczyzna przełomu XX i XXI wieku. Wybrane zagadnienia, Rzeszów 2001
3. 70 lat współczesnej polszczyzny. Zjawiska, procesy, tendencje, red. A. Dunin-Dudkowska, A. Małyska, Lublin 2013
4. Wileczek A., Język i komunikacja, Warszawa 2020
5. Współczesny język polski, red. J. Bartmiński, Lublin 2001
6. Zmiany w publicznych zwyczajach językowych, red. J. Bralczyk i K. Mosiołek-Kłosińska, Warszawa 2001
Ponadto artykuły z zakresu polonistycznego językoznawstwa synchronicznego, dobrane do aktualnej tematyki zajęć („Język Polski”, „Poradnik Językowy”, „LingVaria”, „Prace Językoznawcze”, „Białostockie Archiwum Językowe”, „BPTJ”).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: