Konwersatorium "Literatura i sztuka" 340-PN2-2KON3
Blok: Literatura i sztuki wizualne - tematyka zajęć
1. Sztuki wizualne w treściach programowych przedmiotu język polski w szkole.
2. Literatura i malarstwo – wspólne motywy. Idea korespondencji sztuk
3. Słowo i obraz. Ilustracja
4. Słowo i obraz. Ekfraza
5. Literatura i sztuki wizualne – środowiska artystyczno-literackie
6. Pisarz-artysta. Wybrane przykłady
7. Artysta jako bohater literacki; architektura, malarstwo, rzeźba w świecie przedstawionym utworu literackiego.
Blok: Literatura i film - tematyka zajęć
1. Sztuka filmowa w treściach programowych przedmiotu język polski w szkole.
2. Związki literatury i filmu – przegląd zagadnień.
3. Język filmu/ język literatury
4. Problemy ekranizacji/ adaptacji filmowej literatury
5. Filmowy kanon lektur
6. Pisarz jako scenarzysta. Kino autorskie
7. Z kanonu filmowego – sztuka interpretacji
W cyklu 2022:
Blok: Literatura i sztuki wizualne - tematyka zajęć Blok: Literatura i film - tematyka zajęć 1. Sztuka filmowa w treściach programowych przedmiotu język polski w szkole (gł. liceum). |
W cyklu 2023:
Blok: Literatura i sztuki wizualne - tematyka zajęć Blok: Literatura i film - tematyka zajęć 1. Sztuka filmowa w treściach programowych przedmiotu język polski w szkole (gł. liceum). |
W cyklu 2024:
Blok: Literatura i sztuki wizualne - tematyka zajęć Blok: Literatura i film - tematyka zajęć 1. Sztuka filmowa w treściach programowych przedmiotu język polski w szkole (gł. liceum). |
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Efekty kształcenia
KA7_WG14: student zna i rozumie zaawansowane metody analizy oraz interpretacji różnych komunikatów, w tym literackich i oceny ich znaczenia w procesie historyczno-kulturowym; KA7_WG20: student zna i rozumie w sposób uporządkowany i podbudowany teoretycznie historyczną zmienność stylów i konwencji w kontekście rozmaitych praktyk komunikacyjnych (też w odniesieniu do literatury); WA7_WK6: student zna i rozumie w sposób uporządkowany i podbudowany metodologicznie relacje między literaturą a innymi dziedzinami twórczości; WA7_WK8: student zna i rozumie historyczne, funkcjonalne, kompozycyjne, stylistyczne aspekty dyskursu w komunikatach użytkowych, naukowych oraz artystycznych; KA7_UW9 student potrafidokonywać krytycznej analizy informacji uzyskanych ze źródeł, a także ich syntezy oraz twórczej interpretacji; KA7_UW13 student potrafi konstruować wypowiedzi pisemne, przygotować i zaprezentować wystąpienia ustne i multimedialne z wykorzystaniem własnych poglądów, poglądów innych autorów z użyciem złożonej argumentacji i specjalistycznej terminologii; KA7_KK3 student jest gotów do ustawicznego kształcenia, aktualizowania umiejętności, w tym przemyślanego korzystania z oferty technologii informatycznych.
Kryteria oceniania
Ocenianie ciągłe: obecność na zajęciach (1 nieobecność dozwolona, pozostałe trzeba zaliczyć podczas konsultacji, nieobecność na 4 kolejnych zajęciach uniemożliwia zaliczenie), aktywność podczas zajęć, wykonanie zadania indywidualnego.
Literatura
Blok: Literatura i sztuki wizualne
Literatura obowiązkowa:
E. Chlebowska, „Ipse ipsum” czyli Norwid i autoportrety, Lublin 2004
D. Franc, Bohema. Życie paryskiej cyganerii na początku XX wieku, Warszawa 2000
Intersemiotyczność. Literatura wobec innych sztuk (i odwrotnie), red. S. Balbus i inni, Kraków 2004 (tu: S. Balbus, Interdyscyplinarność – intersemiotyczność – komparatystyka; S. Wysłouch, Literatura i obraz)
Literatura a rzeźba/ Literatur und Skulptur, red. J. Godlewicz-Adamiec, T. Szybisty i inni, Kraków-Warszawa 2018
Nauka o książce. Antologia tekstów, red. D. Kuźmina, M. Tobera, Warszawa 2006
Norwid – artysta, red. K. Trybuś, Z. Dambek, W. Ratajczak, Poznań 2008
W. Okoń, Alegorie narodowe. Studia z dziejów sztuki polskiej XIX wieku, Wrocław 1992
W. Okoń, Sztuki siostrzane. Malarstwo i literatura w Polsce w drugiej połowie XIX wieku. Wybrane zagadnienia, Wrocław 1992
M. Popiel, Wyspiański. Mitologia nowoczesnego artysty, Kraków 2007
M. Poprzęcka, Wiersze i obrazy, w: Zbliżenia: literatura, obraz, mit, red. A. Kowalczykowa, Warszawa 1998
Powieść o artyście jako gatunek literacki i jako rodzaj dyskursu, red. W. Gutowski, E. Owczarz, Toruń 2006
Literatura uzupełniająca:
D. Skiba, Cyganeria artystyczna i cyganowanie w romantycznej Warszawie, Wrocław 2016
S. Wysłouch, Literatura a sztuki wizualne, Poznań 1994
E. Zienkiewicz-Franczak, Ekfraza, przekład intersemiotyczny, integracja – poszukiwanie właściwej ścieżki w dydaktyce polonistycznej, „Spotkania Humanistyczne” 2016, nr 6, https://core.ac.uk/download/pdf/162557474.pdf
Życie artysty. Problemy biografii artystycznej, red. M. Poprzęcka, Warszawa 1995
Blok: Literatura i film
Literatura obowiązkowa:
H. Belting, Antropologia obrazu. Szkice do nauki o obrazie, przeł. M. Bryl, Kraków 2012
G. Deleuze, Kino. 1. Obraz-ruch, 2. Obraz-czas, przeł. J. Margalski, Gdańsk 2009
A. Helman, Adaptacja – podstawowa technika twórcza kina, Poznań 1998
M. Hendrykowski, Współczesna adaptacja filmowa, Poznań 2014
M. Hendrykowski, Związki literatury i filmu, „Polonistyka” 1996, nr 5, https://panel.filmotekaszkolna.pl/edukacja-filmowa-szczegoly,1969
S. Kracauer, Teoria filmu. Wyzwolenie materialnej rzeczywistości, Warszawa 1975
Lustra i echa. Filmowe adaptacje dzieł Williama Shakespeare’a, Kraków 2017
S. Žižek, Lacrimae rerum: Kieślowski, Hitchcock, Tarkowski, Lynch, przeł. G. Jankowicz, Warszawa 2007
Literatura uzupełniająca:
P. Marecki, Czycz i filmowcy, czyli przyliteracki status kina polskiego, Kraków 2012
Od Mickiewicza do Masłowskiej adaptacje filmowe literatury polskiej, red. T. Lubelski, Kraków 2014
W. Otto, Literatura i film w kulturze polskiej dwudziestolecia międzywojennego, Poznań 2007
W. Otto, Czytanie poety – widzenie poezji. O „Wojaczku” Lecha Majewskiego, „Przestrzenie Teorii” 2019, nr 32, https://pressto.amu.edu.pl/index.php/pt/article/view/22585/21450
C. Pryluck, Źródła znaczenia w filmie i telewizji, przeł. J. Mach, Warszawa 1988
A. Wypych-Gawrońska, Literatura, teatr, film – inspiracje i wpływy (od powstania kinematografu do 1939 roku), „Prace Naukowe Akademii im. Długosza w Częstochowie, Filologia Polska i Teoria Literatury” 2006, nr 10, http://bazhum.muzhp.pl/media//files/Prace_Naukowe_Akademii_im_Jana_Dlugosza_w_Czestochowie_Filologia_Polska_Historia_i_Teoria_Literatury/Prace_Naukowe_Akademii_im_Jana_Dlugosza_w_Czestochowie_Filologia_Polska_Historia_i_Teoria_Literatury-r2006-t10/Prace_Naukowe_Akademii_im_Jana_Dlugosza_w_Czestochowie_Filologia_Polska_Historia_i_Teoria_Literatury-r2006-t10-s219-227/Prace_Naukowe_Akademii_im_Jana_Dlugosza_w_Czestochowie_Filologia_Polska_Historia_i_Teoria_Literatury-r2006-t10-s219-227.pdf
Sienkiewicz i film, red. L. Ludorowski, Kielce 1998
S. Wysłouch, Adaptacja filmowa – przekładem czy montażem?, „Przestrzenie Teorii” 2014, nr 22, https://pressto.amu.edu.pl/index.php/pt/article/view/3263/3273
W cyklu 2022:
j.w. |
W cyklu 2023:
j.w. |
W cyklu 2024:
j.w. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: