Literatura i dyskurs publiczny 340-PN2-2LDP
Profil studiów: polonistyka nauczycielska
Forma studiów: stacjonarne
Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy
Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne/literaturoznawstwo
Rok studiów/semestr: II rok 2. stopnia, semestr I
Wymagania wstępne:
Liczba godzin dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć:
konwersatorium - 30 godzin
Metody dydaktyczne:
Metody kształcenia: dyskusja, projekt.
Sposoby weryfikacji: aktywność na zajęciach, systematyczność pracy, udział w dyskusjach, przygotowanie prezentacji.
Punkty ECTS: 8
Bilans nakładu pracy studenta: 60 godzin
udział w zajęciach: 30 godz.
samodzielne lektury: 20 godzin
przygotowanie do zajęć: 10 godzin
Wskaźniki ilościowe: zajęcia wymagające bezpośredniego udziału nauczyciela: 30 godz. godz. (5 ECTS),
praca indywidualna 30 godz. (3 ECTS)
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
1) Student ma pogłębioną wiedzę o specyfice badań;
2) zna i rozumie zaawansowane metody analizy, interpretacji i wartościowania tekstów literackich;
3) posiada wiedzę o historycznych, funkcjonalnych, kompozycyjnych, stylistycznych aspektach tekstów;
3) zna pojęcia z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego.
Odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia: KA7_WG1 KA7_WG2 KA7_WK2
Umiejętności:
1) formułuje krytyczne sądy na podstawie samodzielnie zebranych i zanalizowanych źródeł informacji oraz prowadzi dyskusję;
2) analizuje ii kontekstowo interpretuje teksty literackie z uwzględnieniem aspektów: kulturowego, pragmatycznego, poznawczego, aksjologicznego, kompozycyjnego i stylistycznego;
3) formułuje syntetyczne wypowiedzi pisemne i ustne z wykorzystaniem własnych poglądów, poglądów innych autorów z użyciem argumentacji i specjalistycznej terminologii;
4) Potrafi wykorzystać źródła w indywidualnej pracy analityczno- interpretacyjnej.
5) Posiada umiejętność porozumiewania się z niespecjalistami i przedstawicielami nauk pokrewnych.
Odniesienie do kierunkowych efektów uczenia się: KA7_UWKOU1 KA7_UWKOU2 KA7_UWKOU3 , KA7_UWOU1
Kompetencje:
1) rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie;
2) określa priorytety służące realizacji zadania badawczego
3) dostrzega konieczność postępowania zgodnie z zasadami etyki badawczej;
Odniesienie do kierunkowych efektów uczenia się: KA7_ KOR2 KA7_ KKO1 KA7_KK02
Kryteria oceniania
Ocena na podstawie obecności i aktywności na zajęciach. Możliwa jedna nieobecność. Przygotowanie jednej prezentacji (referatu) na wybrany temat. Przeczytanie lektur z listy lektur obowiązkowych.
Literatura
Literatura podstawowa:
- T. Mann, "Czarodziejska góra" t. 1 (1924)
- E. M. Remarque, "Na zachodzie bez zmian" (1929)
- W. Faulkner, "Światłość w sierpniu" (1932)
- M. Bułhakow, "Mistrz i Małgorzata" (1940, wyd. 1966)
- G. Genet, "Dziennik złodzieja" (1949)
- M. Atwood, "Opowieści podręcznej" (1985)
- G. G. Marquez, "Miłość w czasach zarazy" (1985
- I. Amiel, "Osmaleni" (1999)
- Z. Smith, "Białe zęby" (2000)
Literatura uzupełniająca:
- M. Weber, Osobliwości kultury zachodniej, w: tegoż: Szkice z socjologii religii, przeł. K. Sowa, Warszawa 1984.
- J. Habermas, Obywatelstwo a tożsamość narodowa. Rozważania nad przyszłością Europy, Warszawa 1993.
- A. Leszczyński, Skok w nowoczesności: polityka wzrostu w krajach peryferyjnych. 1943-1989, Warszawa 2013
- J. Wojtczak, Jak zdobyto Dziki Zachód. Prawdziwa historia amerykańskiego pogranicza, Warszawa 2016.
- H. Arendt, Korzenie totalitaryzm, przeł. D. Grinberg, Warszawa 1989.
- C. Miłosz, Zniewolony umysł, Paryż 1953.
-G. Agamben, Co zostaje z Auschwitz. Archiwum i świadek, przeł. S. Królak Warszawa 2008.
- V. Frankl, Człowiek w poszukiwaniu sensu, przeł. A. Wolnicka, Warszawa 2018.
- Odmieńcy, wyb. oprac. i red. M. Janion, Z. Majchrowski, Gdańsk, 1982 (tu: eseje G. Bataille’a i M. Foucaulta), można też korzystać z późniejszych tłumaczeń ich tekstów.
- E. Badinter, Historia miłości macierzyńskiej, przeł. K. Choiński, Warszawa 1998.
- Z. Bauman, Globalizacja i co z tego dla ludzi wynika, przeł. E. Klekot, Warszawa 2000.
- J. Steward, Mosty zamiast murów, Warszawa 2002
- J. Brach – Czaina, Szczeliny istnienia, Warszawa 1993.
W cyklu 2022:
Literatura podstawowa: Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2023:
Literatura podstawowa: Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2024:
Literatura podstawowa: Literatura uzupełniająca: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: