Metodyka nauczania języka polskiego i literatury 2 (nauka o języku w szkole ponadpodstawowej) 340-PN2-2MNP
Profil studiów: ogólnoakademicki
Forma studiów: stacjonarne
Rodzaj przedmiotu: przedmiot obowiązkowy
Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne, językoznawstwo
Rok studiów/semestr: II rok, semestr zimowy
Wymagania wstępne: brak
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 30 godzin (10 h wykładów + 20 h ćwiczeń)
Punkty ECTS: 3
Bilans nakładu pracy studenta:
uczestnictwo w wykładach (10 godz.) – 0,4 pkt
uczestnictwo w ćwiczeniach (20 godz.) – 0,8 pkt
przygotowanie do zajęć (10 godz.) – 0,4 pkt
opracowanie problemu (10 godz.) – 0,4 pkt
przygotowanie konspektu (10 godz.) – 0,4 pkt
projektowanie narzędzi i środków dydaktycznych (10 godz.) – 0,4 pkt
udział w konsultacjach (4 godz.) – 0,2 pkt
ŁĄCZNIE: 74 godz.
Wskaźniki ilościowe:
zajęcia wymagające bezpośredniego udziału nauczyciela – 1,5 ECTS
zajęcia z zakresu nauk podstawowych – 2 ECTS
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie:
- podstawy programowe w kształceniu polonistycznym, wybrane podręczniki szkolne, publikacje metodyczne stosowane w nauczaniu języka polskiego w szkole ponadpodstawowej (treści dotyczące kształcenia językowego) – KA7_WG22
- w pogłębionym stopniu specyfikę przedmiotową i metodologiczną nauczania języka polskiego w szkole ponadpodstawowej – KA7_WG23
- metody diagnozowania problemów komunikacyjnych i dydaktycznych oraz ich rozwiązywania w toku nauczania języka polskiego w szkole ponadpodstawowej –KA7_WG24
W zakresie umiejętności absolwent potrafi:
- zaprojektować działania dydaktyczne na podstawie zdefiniowanych celów, z wykorzystaniem obudowy metodycznej podręcznika i samodzielnie przygotowanych materiałów dydaktycznych – KA7_UW11
- realizować program nauczania języka polskiego w szkole ponadpodstawowej z uwzględnieniem zróżnicowanych potrzeb edukacyjnych uczniów, ich kompetencji językowych i komunikacyjnych – KA7_UW15
- komunikować się na tematy specjalistyczne z nauczycielami, innymi studentami i uczniami przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych – KA7_UK4
- współdziałać z innymi przy realizacji prac zespołowych – KA7_UO7
W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do:
- dbania o kulturę języka – KA7_KO5
- pracy w grupie i przyjmowania w niej różnych ról – KA7_KR3
Kryteria oceniania
Metody: dyskusja, analiza tekstu, referat, praca w grupach, ćwiczenia praktyczne, hospitacje lekcji. Przedmiot kończy się egzaminem.
Literatura
- Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego…. Rozporządzenie MEN z dnia 30 stycznia 2018 r. w sprawie podstawy programowej… „Dziennik Ustaw” 2018 poz. 467
(zob.: https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20180000467)
- Edukacja polonistyczna wobec trudnej współczesności, red. Anna Janus-Sitarz, Kraków 2010
- Z problematyki kształcenia językowego (t. IV–IX, wybór), red. E. Awramiuk (i in.), Białystok (2012-2022)
- Wiedza o języku i kompetencje językowe uczniów, red. B. Niesporek-Szamburska, Katowice 2012
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: