Praktyki lekturowe i uczestnictwo w kulturze 340-PN2-2PLU
Podczas zajęć zostaną omówione następujące zagadnienia:
- doświadczenie lektury, sytuacja odbioru, style odbioru, społeczny obieg książek, publiczność literacka;
- kultura książki (praktyki związane z czytaniem książek, wymianą opinii, gromadzeniem książek); technologiczne uwarunkowania lektury; rynek książki; książka jako obiekt komunikacji;
- historyczne (od XIX do XX wieku) oraz najnowsze badania czytelnictwa;
- kształtowanie kultury czytelniczej, aktywizacja czytelnictwa – przegląd metod i form; uczestnictwo w kulturze jako konsumpcja dóbr kultury/ jako zestaw praktyk i aktywności kulturalnych, styl życia;
- korzystanie z profesjonalnej kultury artystycznej jako element habitusu polonisty; monitoring oferty instytucji kultury dostępnej bezpośrednio i online.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza (słuchacz zna i rozumie)
- w pogłębionym stopniu – czym jest czytelnictwo i kultura książki
- najnowsze osiągnięcia metodologiczne dotyczące animacji czytelnictwa
- dylematy, potrzeby i zagrożenia współczesnej kultury czytelniczej
Umiejętności (słuchacz potrafi)
- stosować podstawową wiedzę z zakresu czytelnictwa i jego animacji
Kryteria oceniania
Zaliczenie na ocenę. Obecność na zajęciach, ocenianie ciągłe, ocena aktywności na zajęciach. Przygotowaniu scenariusza zajęć dotyczącego aktywizacji czytelniczej.
Literatura
Literatura:
Chartier R., Od historii ksiazki do historii lektury, w: Paweł Rodak, Pismo, ksiazka,
lektura. Rozmowy: Le Goff, Chartier, Hébrard, Fabre, Lejeune,, Warszawa 2009.
Chymkowski, R. W Stronę Antropologii Praktyk Lekturowych, "Kultura I Społeczeństwo " 2011, T. 55, nr 2-3.
Czytelnictwo - nowa jakość, red. B. Janik, W. Bukowczan, Kraków 2017.
Maryl M., Antropologia odbioru literatury — zagadnienia metodologiczne, „Teksty
Drugie” 2009, nr 1/2 [online].
Siekierski S., Czytania Polaków w XX wieku, Warszawa 2000.
Stano S., Kulturowa i ekonomiczna. Analiza rynku książki w Polsce, [online].
Świerczyńska-Jelonek D., Walczewska-Klimczak G., Dziecko w dialogu z tekstem literackim, Warszawa 2015 [online]
Wojciechowski J., Czytelnictwo, Kraków 2000.
Uwagi
W cyklu 2022:
Studenci zostaną zaproszeni na zajęcia terenowe (w bibliotece i na Targach Książki). |
W cyklu 2023:
Studenci zostaną zaproszeni na zajęcia terenowe (w bibliotece i na Targach Książki). |
W cyklu 2024:
Studenci zostaną zaproszeni na zajęcia terenowe (w bibliotece i na Targach Książki). |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: