Historia dziennikarstwa 340-PS1-1HD
1. Historia mediów i dziennikarstwa – wyjaśnienie pojęć;
2. Historia książki i druku;
3. Historia prasy europejskiej;
4. Historia prasy polskiej. Najważniejsze etapy rozwoju prasy
5-6. Historia telekomunikacji, radia, telewizji, internetu (telekomunikacja, fotografia film, media audialne, telewizja, komputery)
7. Historia i korzenie public relations, reklamy
8. Przyszłość mediów w epoce cyfrowej.
Profil ogólnouniwersytecki, przedmiot obowiązkowy, drugi semestr, 15 godz. konwersatorium, 4 ECTS; bilans nakładu pracy:
Udział w zajęciach- 15 godz.
przygotowanie do zajęć - 30 godz.
W cyklu 2022:
1. Historia mediów i dziennikarstwa – wyjaśnienie pojęć; Profil studiów: ogólnoakademicki |
W cyklu 2023:
1. Historia mediów i dziennikarstwa – wyjaśnienie pojęć; Profil studiów: ogólnoakademicki |
W cyklu 2024:
1. Historia mediów i dziennikarstwa – wyjaśnienie pojęć; Profil studiów: ogólnoakademicki |
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022: | W cyklu 2023: |
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
W cyklu 2024: w sali | Ogólnie: w sali zdalnie | W cyklu 2022: w sali | W cyklu 2023: w sali |
Efekty kształcenia
WIEDZA:
KA6_WG1 Ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu literaturoznawstwa i językoznawstwa w systemie nauk oraz o ich specyfice przedmiotowej i metodologicznej, zna podstawową terminologię w dziedzinie nauk humanistycznych.
KA6_WK1 Ma podstawową wiedzę z dziejów państwa i kultury narodu polskiego na tle historii Europy i świata
KA6_WK2 Zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego
UMIEJĘTNOŚCI:
KA6_UWO1 Potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację z wykorzystaniem różnych źródeł
KA6_UW1 Analizuje tekst artystyczny na płaszczyźnie historyczno literackiej, stylistycznej, gatunkowej, kompozycyjnej z uwzględnieniem kontekstów
KA6_UK1 Planuje i konstruuje wypowiedzi ustne i pisemne sproblematyzowane interpretacyjnie, posiada umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz własnych wniosków.
KA6_UUO1 Umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
KA6_KKO1 Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie.
KA6_KKO2 Ma świadomość odpowiedzialności za tradycję literacką regionu, kraju i Europy, wykazuje wrażliwość na jej poznawcze, estetyczne i aksjologiczne aspekty.
KA6_KOR1 Potrafi pracować w grupie przyjmując w niej różne role.
KA6_KKOR1 Postępuje zgodnie z zasadami etyki badawczej i edytorskiej, prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Kryteria oceniania
dyskusja, prezentacja, sposoby weryfikacji: Zaliczenie: aktywność na zajęciach (dopuszczalne 2 nieobecności), przygotowanie prezentacji, mapy myśli, referatu, własnych opinii (razem 3 obowiązkowe aktywności: referat nt. historii jednego medium, opinia na temat wybranego zagadnienia, przedstawienie informacji o wybranej postaci).
Literatura
Literatura
- Z. Bajka, Dziennikarze w Polsce na przełomie wieków, w: Polski system medialny 1989-2011, Kraków 2013, s. 57-76. (dostępne online)
- Dziennikarstwo i świat mediów, pod red. Z. Bauera i E. Chudzińskiego, Kraków 2008 (Z. Bauer, Kalendarium rozwoju mediów, Z. Bauer, Rozwój środków komunikowania)
- B. Bieńkowska, Książka na przestrzeni dziejów, Warszawa 2005.
- Dzieje prasy polskiej, pod red. J. Łojka, J. Myślińskiego, W. Władyki, Warszawa 1988;
- S. Dziki, Prasa w rozwoju historycznym, w: Bauer Z., Chudziński E., Dziennikarstwo i świat mediów, Kraków 2000, s. 32-82
- T. Goban-Klas, Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy, prasy, radia, telewizji i Internetu, Kraków 2001.
- T. Goban-Klas, Powstanie i rozwój mediów. Od malowideł naskalnych do mulitmediów, Kraków 2001, s. 14-99.
- W. Godzic, Telewizja dla dziennikarzy – telewizja dla widzów, w: Dziennikarstwo i świat mediów, pod red. Z. Bauera i E. Chudzińskiego, Kraków 2008, s. 127-144.
- D. Grzelewska, Prasa, radio i telewizja w Polsce. Zarys dziejów, Warszawa 2001.
- M. Jasionowicz, Internet. Medium, środowisko, społeczność, w: Dziennikarstwo i świat mediów, pod red. Z. Bauera i E. Chudzińskiego, Kraków 2008, s. 145-160.
- S. Jędrzejewski, Radio. Narodziny – ewolucja - perspektywy, pod red. Z. Bauera i E. Chudzińskiego, Kraków 2008, s. 115-126.
- J. Myśliński, Kalendarium polskiej prasy, radia i telewizji, Warszawa 2004;
- D. Nałęcz, Rozwój prasy a kształtowanie się zawodu dziennikarskiego na ziemiach polskich, „Kwartalnik Historii Prasy Polskiej” 1980, (R. 19), z. 2, s. 85-93. (dostępne online)
- A. Paczkowski, Prasa polska w latach 1918-1939, Warszawa 1980;
- J. Pirożyński, Johannes Gutenberg i początki ery druku, Warszawa, 2002 (Rozdz. 14: Wynalazek druku jako czynnik sprawczy wielkiej rewolucji i zarazem długiej ewolucji medialnej).
- J. T. Russell, W. R. Lane, Reklama według Ottona Kleppnera, bmw, 2000.
- W. Wolert, Szkice z dziejów prasy światowej, Kraków 2005
Uwagi
W cyklu 2022:
dyskusja, prezentacja, sposoby weryfikacji: zaliczenie na podstawie aktywności na zajęciach, przygotowywanych prac np. referatów, prezentacji |
W cyklu 2023:
dyskusja, prezentacja, sposoby weryfikacji: zaliczenie na podstawie aktywności na zajęciach, przygotowywanych prac np. referatów, prezentacji |
W cyklu 2024:
dyskusja, prezentacja, sposoby weryfikacji: zaliczenie na podstawie aktywności na zajęciach, przygotowywanych prac np. referatów, prezentacji |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: