Historia książki, prasy i ilustracji książkowej 340-PS1-1HKPI
Profil studiów: ogólnoakademicki
Forma studiów: stacjonarne
Zajęcia monograficzne
Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne, literaturoznawstwo
Zajęcia wprowadzające: ---
Liczba godzin dydaktycznych: 15 (konwersatorium)
Metody dydaktyczne: dyskusja, wykład, projekty, praca grupowa i indywidualna
Punkty ECTS: 1
Bilans nakładu pracy studenta:
uczestnictwo w zajęciach - 14 godzin,
zapoznanie z literaturą - 10 godzin,
przygotowanie pracy zaliczeniowej lub kilku krótszych wypowiedzi pisemnych poświadczających znajomość problematyki zajęć i samodzielną pracę (w wypadku nauczania w trybie zdalnym, komunikacja optymalnie za pośrednictwem platformy Blackboard i USOSmail) - 5 godzin,
konsultacje - 1 godzina
Wskaźniki ilościowe:
nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi udziału nauczyciela - 20 godzin (0,7 ECTS),
nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym: 10 godziny (0,3 ECTS)
Metody dydaktyczne: elementy wykładu, heureza, dyskusja, prezentacje studenckie.
Metody oceny: Zaliczenie na ocenę na podstawie obecności, aktywnego udziału w zajęciach oraz prezentacji. Ocena końcowa jest wypadkową ocen cząstkowych.
W cyklu 2022:
Profil studiów: ogólnoakademicki |
W cyklu 2023:
Profil studiów: ogólnoakademicki |
W cyklu 2024:
Profil studiów: ogólnoakademicki |
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022: | W cyklu 2023: |
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
Absolwent zna i rozumie:
- ma wiedzę o procesie historycznoliterackim, zna głównych twórców, tematy, prądy literatury polskiej oraz wybrane zagadnienia literatury powszechnej i regionalnej (ma podstawową wiedzę o rozwoju historii książki, prasy i ilustracji książkowej na tle procesu historycznoliterackiego ze szczególnym uwzględnieniem historii książki w Polsce na tle historii polskiej literatury i kultury oraz historii literatury na tle rozwoju prasy)
– P6S_WG–KA6_WG2
- posiada wiedzę o budowie, sposobie istnienia i funkcjonowania dzieła literackiego (rozumie związki między dziełem literackim a książką, zna specyfikę funkcjonowania dzieła literackiego na łamach prasy, zna podstawową terminologię z zakresu historii książki)
– P6S_WGK–KA6_WGK1
UMIEJĘTNOŚCI
Absolwent potrafi:
- potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację z wykorzystaniem różnych źródeł (wyszukuje, selekcjonuje i ocenia informacje dotyczące historii książki, czasopism i ilustracji książkowych z wykorzystaniem różnych źródeł, w tym internetowych baz danych, archiwów i bibliotek cyfrowych)
– P6S_UWO–KA6_UWO1
– analizuje tekst artystyczny na płaszczyźnie historycznoliterackiej, stylistycznej, gatunkowej i kompozycyjnej z uwzględnieniem kontekstów (analizuje określone dzieła literackie na tle historii książki i prasy, rekonstruuje fazy rozwoju prasy i książki, umieszcza książki i czasopisma reprezentatywne dla określonego nurtu lub epoki w kontekście szerszych zjawisk historycznokulturowych, wyjaśnia relacje między treścią a aspektem formalnym – edytorskim, graficznym – wybranego dzieła literackiego)
– P6S_UW–KA6_UW1
– potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi właściwymi dla literaturoznawstwa (potrafi określić najważniejsze kierunki badań nad prasą i książką, właściwie użyć określonych pojęć w kontekście rozwoju książki i prasy)
– P6S_UW–KA6_UW2
- umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego (przygotowuje prezentację, w której demonstruje samodzielność w poruszaniu się po różnych opracowaniach i źródłach, oraz umiejętność krytycznej refleksji nad nimi)
P6S_UUO–KA6_UUO1
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
Absolwent jest gotów do:
– rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie (nabywa nawyku regularnych lektur i krytycznej refleksji nad prasą)
– P6S_KKO–KA6_KKO1
- potrafi pracować w grupie, przyjmując w niej różne role (udziela krytycznego feedbacku pozostałym słuchaczkom i słuchaczom po prezentacjach studenckich)
– P6S_KOR–KA6_KOR1
– postępuje zgodnie z zasadami etyki badawczej i edytorskiej, prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
– P6S_KKOR–KA6_KKOR1
Kryteria oceniania
Metody oceny: Weryfikacja efektów kształcenia będzie następowania w trakcie zajęć (aktywność na zajęciach, udział w dyskusji, przygotowanie prezentacji).
Aktywność na zajęciach może przebiegać w formie ustnych wypowiedzi albo, zwłaszcza w wypadku nauczania w trybie zdalnym, być dokumentowana pisemne oraz wykonywanie prac cząstkowych poświadczających znajomość tematyki i samodzielną pracę studenta. Przesyłanie notatek, materiałów itd. optymalnie za pośrednictwem platformy Blackboard i/lub USOSmail.
Dopuszczalna jest nieusprawiedliwiona niebecność na 2 godzinach zajęć (1 spotkanie w semestrze). Powody większej liczby nieobecności należy udokumentować (zwolnienie lekarskie itp.), a opanowanie materiału wykazać podczas konsultacji po uzgodnieniu z prowadzącym.
Literatura
Literatura podstawowa:
B. Bieńkowska, Książka na przestrzeni dziejów. Warszawa 2005.
B. Bieńkowska, H. Chamerska, Zarys dziejów książki. Warszawa 1987.
R. Cave i S. Ayad, Historia książki. Od glinianych tabliczek po e-booki, tłum. E. Romkowska, Warszawa 2015.
S. Dahl, Dzieje książki, przeł. E. Garbacik, T. Zapiór, H. Devechy, Wrocław-Warszawa-Kraków 1965.
T. Goban-Klas, Cywilizacja medialna: geneza, ewolucja, eksplozja, Warszawa 2005.
K. Houston, Książka: najpotężniejszy przedmiot naszych czasów zbadany od deski do deski, przeł. P. Lipszyc, Kraków 2017.
T. Mielczarek, Prasa w systemie politycznym Drugiej Rzeczpospolitej (1918-1939). Sosnowiec 2009.
H. Szwejkowska, Wybrane zagadnienia z dziejów książki XIX-XX wieku. Warszawa 1981.
W cyklu 2022:
Literatura podstawowa: B. Bieńkowska, Książka na przestrzeni dziejów. Warszawa 2005. Literatura uzupełniająca: A. Banach, Polska książka ilustrowana 1800-1900. Kraków 1959. |
W cyklu 2023:
Literatura podstawowa: B. Bieńkowska, Książka na przestrzeni dziejów. Warszawa 2005. Literatura uzupełniająca: A. Banach, Polska książka ilustrowana 1800-1900. Kraków 1959. |
W cyklu 2024:
Literatura podstawowa: B. Bieńkowska, Książka na przestrzeni dziejów. Warszawa 2005. Literatura uzupełniająca: A. Banach, Polska książka ilustrowana 1800-1900. Kraków 1959. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: