Kreatywność i współpraca w środowisku cyfrowym 340-PS1-1KWSC
1. Profil studiów: Ogólnoakademicki.
2. Forma studiów: Stacjonarne.
3.Poziom kształceni: studia pierwszego stopnia.
4. Rok III, semestr 5.
5. Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne, literaturoznawstwo.
6. Rodzaj zajęć: specjalność dziennikarstwo cyfrowe (moduł 28).
7. Wymagania wstępne: brak
8. Liczba godzin: 30 h
10. Metody dydaktyczne: heureza, dyskusja.
11. Zaliczenie zajęć: ustne, ocena wystawiana jest głównie na postawie aktywności i prezentacji o tematyce uzgodnionej wcześniej z prowadzącym.
Dopuszczalne są w sumie dwie nieobecności nieusprawiedliwione.
12. Punkty ECTS: 4
Bilans nakładu pracy studenta:
Udział w zajęciach: 30 h (w tym zaliczenie ustne).
Przygotowanie do zajęć: 70 h
przygotowanie pracy zaliczeniowej - 10 godzin,
konsultacje - 2 godziny
Razem: 112 h.
Wskaźniki ilościowe:
wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela akademickiego i studentów: 32 h - 1 punkt ECTS; o charakterze praktycznym: 80 h - 3 punkty ECTS.
W cyklu 2022:
1. Profil studiów: Ogólnoakademicki. Na zajęciach poruszone zostaną zagadnienia związane z kreatywnością i współpracą w środowisku cyfrowym. Omówione zostaną: specyfika dziennikarstwa internetowego i komunikowania się w Internecie, rola dostępnych w Sieci baz danych, narzędzia służące do pozyskiwania i publikowania informacji oraz podstawy etyki dziennikarskiej. |
W cyklu 2023:
1. Profil studiów: Ogólnoakademicki. Na zajęciach poruszone zostaną zagadnienia związane z kreatywnością i współpracą w środowisku cyfrowym. Omówione zostaną: specyfika dziennikarstwa internetowego i komunikowania się w Internecie, rola dostępnych w Sieci baz danych, narzędzia służące do pozyskiwania i publikowania informacji oraz podstawy etyki dziennikarskiej. |
W cyklu 2024:
1. Profil studiów: Ogólnoakademicki. Na zajęciach poruszone zostaną zagadnienia związane z kreatywnością i współpracą w środowisku cyfrowym. Omówione zostaną: specyfika dziennikarstwa internetowego i komunikowania się w Internecie, rola dostępnych w Sieci baz danych, narzędzia służące do pozyskiwania i publikowania informacji oraz podstawy etyki dziennikarskiej. |
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
Absolwent zna i rozumie:
- ma wiedzę o procesie historycznoliterackim, zna głównych twórców, tematy, prądy literatury polskiej oraz wybrane zagadnienia literatury powszechnej i regionalnej (ma podstawową wiedzę o specyfice literatury w Sieci na tle procesu historycznoliterackiego ze szczególnym uwzględnieniem metod współpracy – również artystycznej i literackiej – w środowisku cyfrowym)
– P6S_WG–KA6_WG2
- posiada wiedzę o budowie, sposobie istnienia i funkcjonowania dzieła literackiego (rozumie związki między dziełem literackim a nowymi technologiami, zna specyfikę funkcjonowania dzieła literackiego w Internecie, zna bazy danych zawierające teksty literackie i naukowe)
– P6S_WGK–KA6_WGK1
UMIEJĘTNOŚCI
Absolwent potrafi:
- potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację z wykorzystaniem różnych źródeł (wyszukuje, selekcjonuje i ocenia informacje uzyskane z internetowych baz danych, archiwów i bibliotek cyfrowych)
– P6S_UWO–KA6_UWO1
- umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego (przygotowuje projekt, w którym demonstruje samodzielność w poruszaniu się po różnych opracowaniach i źródłach, oraz umiejętność krytycznej refleksji nad nimi)
P6S_UUO–KA6_UUO1
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
Absolwent jest gotów do:
– rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie (nabywa nawyku krytycznej refleksji nad mediami cyfrowymi)
– P6S_KKO–KA6_KKO1
- potrafi pracować w grupie, przyjmując w niej różne role (udziela krytycznego feedbacku pozostałym słuchaczkom i słuchaczom podczas przygotowywania projektów studenckich i po ich prezentacji)
– P6S_KOR–KA6_KOR1
– postępuje zgodnie z zasadami etyki badawczej i edytorskiej, prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
– P6S_KKOR–KA6_KKOR1
Kryteria oceniania
Zaliczenie na ocenę na podstawie aktywności na zajęciach, przygotowania do ćwiczeń, a także wykonania prezentacji ustnej na wybrany temat.
Literatura
M. Adamiec, Dzieło literackie w Sieci: pomysły, hipotezy i interpretacje, Gdańsk 2005.
M. Chyliński, S. Russ-Mohl, Dziennikarstwo (dowolne wydanie) (część 3, 5, 6, 11, 12, 14, 16).
e-polonistyka, red. A. Dziak, S. J. Żurek, Lublin 2012.
e-polonistyka. 2, red. A. Dziak, S. J. Żurek, Lublin 2012.
M. Kaźmierczak, Użytkownik, nadawca, odbiorca w Web 2.0., -„Teksty Drugie” 2012, nr 6.
Maryl M. , Życie literackie w sieci, Warszawa 2015.
D. McQuail, Teoria komunikowania masowego, Warszawa 2007 (rozdziały 6, 8 i 11).
Osiński Z., Technologia informacyjna w edukacji humanistycznej, Toruń 2005.
Radomski A., Humanistyka w świecie informacjonalizmu, Lublin 2014.
Wimmer P., Akademickie narzędzia Microsoft Word. e-book 2012
Zwrot cyfrowy w humanistyce, red. Andrzej Radomski, Radosław Bomba, Lublin 2013.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: