Język łaciński z elementami kultury antycznej 340-PS1-1LATE
Forma studiów: stacjonarne
Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy, Moduł 1
Dziedzina i dyscyplina nauki: literaturoznawstwo, filologia polska
Poziom kształcenia: studia pierwszego stopnia
Rok studiów/semestr: I rok , semestr I i II
Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów): brak
Łączna liczba godzin z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 60 godzin, ćwiczenia; zajęcia zdalne synchroniczne w przypadku konieczności przejścia na nauczanie zdalne
Metody dydaktyczne: podające, aktywizujące i uczestniczące w tym:
- wykład informacyjny wprowadzający materiał gramatyczny
- prezentacje omawiające wybrane zagadnienia z kultury antycznej;
- praca w grupach – translatorium,
- ćwiczenia indywidualne studentów utrwalające i sprawdzające nabytą wiedzę.
Punkty ECTS: 4
Nakład pracy studenta związany z zajęciami:
- wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela (ćwiczenia, konsultacje, egzamin): 75 h (3 pkt. ECTS)
- samodzielna praca studenta (przygotowanie do zajęć, zaliczenia, egzamin) : 25 h (1 pkt. ECTS)
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
zdalnie
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA, absolwent:
- ma podstawowe wiadomości z zakresu fleksji i składni łacińskiej P6S_WG, KA6_WG1, KA6_WG3;
- potrafi rozróżnić części mowy i części zdania P6S_WG, KA6_WG1, KA6_WG3;
- zna podstawowe słownictwo P6S_WK KA6_WK1;
- umie wymienić kilka zwrotów i sentencji łacińskich P6S_WK KA6_WK1;
UMIEJĘTNOŚCI, absolwent:
- posługuje się słownikiem łacińsko-polskim P6S_UWO KA6_UWO1;
- umie przeczytać poprawnie tekst łaciński P6S_UWO, KA6_UWO1;
- potrafi zastosować wiedzę gramatyczną i leksykalną do tłumaczenia tekstów łacińskich na język polski P6S_UW, KA6_UW1; P6S_UUO, KA6_UUO1;
- wskazuje analogie między językiem łacińskim a językami nowożytnymi, w szczególności językiem polskim P6S_UWK, KA6_UWK1;
KOMPETENCJE SPOŁECZNE, absolwent:
- potrafi współpracować w grupie P6S_KOR, KA6_KOR1;
- ma świadomość istotnej roli dziedzictwa antycznej Grecji i Rzymu w kształtowaniu się cywilizacji europejskiej, a kultury, języka i literatury polskiej w szczególności, oraz konieczności zachowania i ochrony tego dziedzictwa P6S_KKO, KA6_KKO2;
- pokonując kolejne etapy uczenia się języka łacińskiego, uświadamia sobie potrzebę i konieczność ciągłego uczenia się P6S_KKO, KA6_KKO1.
Kryteria oceniania
Forma zaliczenia przedmiotu: egzamin pisemny
W zależności od obowiązujących regulacji, zastrzega się możliwość przeprowadzenia zaliczenia końcowego przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w formie testu na internetowej platformie edukacyjnej, za pomocą USOSmaila)
Literatura
Podręczniki podstawowe:
- J. Wojtczak-Szyszkowski, Roma clarissima urbium, język łaciński dla
studentów kierunków historycznych i filologicznych, Instytut Badań
Literackich PAN, Warszawa 2008
- O. Jurewicz, L. Winniczuk, Starożytni Grecy i Rzymianie, PWN,
Warszawa 1973
Literatura uzupełniająca:
- L. Winniczuk, Ludzie, zwyczaje i obyczaje starożytnej Grecji i
Rzymu, PWN, Warszawa 1985 (wznawiane)
- K. Kumaniecki, Historia kultury starożytnej Grecji i Rzymu, PWN,
Warszawa 1987
- K. Kumaniecki, Słownik łacińsko-polski, PWN, Warszawa 1989J.
- J. Korpanty, Mały słownik łacińsko-polski, Wydawnictwo Szkolne
PWN, Warszawa 2005
- L. Winniczuk, Mały słownik polsko-łaciński, PWN, Warszawa 1996
- M. Wielewski, Krótka gramatyka języka łacińskiego, Wydawnictwa
Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1986
- J. Wikarjak, Gramatyka opisowa języka łacińskiego, PWN, Warszawa
2002
- L. Gołębiowska, A. Pawłowska, U. Tylicka, Quid scientia sine usu?
Ćwiczenia z języka łacińskiego dla studentów prawa i innych
kierunków humanistycznych, Temida 2, Białystok 2007
- St. Kalinkowski, Aurea dicta. Słynne łacińskie sentencje, przysłowia i
powiedzenia. Tom I i II, Wydawnictwo Veda, Warszawa 2001
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: