Lokalność i subkultury w sieci 340-PS1-1LIS
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z zagadnieniem lokalności i subkultur obecnych w sieci. Studenci poznają także praktyczny wymiar funkcjonowania różnych rodzajów instytucji miejskich w kontekście realizowania przez nie celów lokalnych.
Zajęcia opierać się będą, poza blokiem zajęć wprowadzających o charakterze teoretycznym i historycznoliterackim, na wizytach studyjnych, spacerach naukowych i warsztatach prowadzonych poza salą wykładową – w siedzibach odwiedzanych instytucji bądź też w terenie.
W cyklu 2022:
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z zagadnieniem lokalności i subkultur obecnych w sieci. Studenci poznają także praktyczny wymiar funkcjonowania różnych rodzajów instytucji miejskich w kontekście realizowania przez nie celów lokalnych. Zajęcia opierać się będą, poza blokiem zajęć wprowadzających o charakterze teoretycznym i historycznoliterackim, na wizytach studyjnych, spacerach naukowych i warsztatach prowadzonych poza salą wykładową – w siedzibach odwiedzanych instytucji bądź też w terenie. |
W cyklu 2023:
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z zagadnieniem lokalności i subkultur obecnych w sieci. Studenci poznają także praktyczny wymiar funkcjonowania różnych rodzajów instytucji miejskich w kontekście realizowania przez nie celów lokalnych. Zajęcia opierać się będą, poza blokiem zajęć wprowadzających o charakterze teoretycznym i historycznoliterackim, na wizytach studyjnych, spacerach naukowych i warsztatach prowadzonych poza salą wykładową – w siedzibach odwiedzanych instytucji bądź też w terenie. |
W cyklu 2024:
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z zagadnieniem lokalności i subkultur obecnych w sieci. Studenci poznają także praktyczny wymiar funkcjonowania różnych rodzajów instytucji miejskich w kontekście realizowania przez nie celów lokalnych. Zajęcia opierać się będą, poza blokiem zajęć wprowadzających o charakterze teoretycznym i historycznoliterackim, na wizytach studyjnych, spacerach naukowych i warsztatach prowadzonych poza salą wykładową – w siedzibach odwiedzanych instytucji bądź też w terenie. |
Założenia (opisowo)
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
W cyklu 2024: zdalnie mieszany: w sali i zdalnie | W cyklu 2022: mieszany: w sali i zdalnie zdalnie | W cyklu 2023: mieszany: w sali i zdalnie zdalnie |
Efekty kształcenia
1. .Potrafi analizować, oceniać, interpretować współczesne uwarunkowania kreacji subkultur młodzieżowych z wykorzystaniem różnych źródeł
2.Posiada umiejętności badawcze, obejmujące formułowanie i analizę problemów badawczych , dobór metod i narzędzi badawczych, opracowanie i prezentacje wyników, pozwalające na rozwiązywanie problemów dotyczących lokalności i subkultur, zróżnicowanych etnicznie, zawodowo, religijnie, wiekowo i środowiskowo
3.Potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, pojęciami etc. dotyczącymi lokalności i subkultur
4.Potrafi rozpoznać różne rodzaje subkultur oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację.
5.Posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem poglądów innych autorów nt.lokalności i subkultur, oraz formułowania wniosków
Kryteria oceniania
Kontrola obecności – dopuszczalne 2 nieobecności w semestrze.
Zaliczenie końcowe: praca na zaliczenie i rozmowa.
Literatura
Majer A., Lokalność w cieniu globalizacji, "Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska Lublin - Polonia" 2011, vol. XXXVI, s. 27-47.
Bąk T., Współczesne uwarunkowania kreacji subkultur młodzieżowych, Warszawa 2008.
Climati C., Ekstremalne zabawy młodych. Moda, hobby i pragnienie przekraczania wszelkich granic, przeł. K. Kozak, Kielce 2007.
Filipiak M., Od subkultury do kultury alternatywnej. Wprowadzenie do subkultur młodzieżowych, Lublin 1999.
Jawłowska A., Kontrkultura, [w:] Encyklopedia kultury polskiej XX wieku. Pojęcia i problemy wiedzy o kulturze, pod red. A. Kłoskowskiej, Wrocław 1991.
Jędrzejewski M., Git ludzie. Skini. Sataniści. Krysznaici, Warszawa 1993.
Jędrzejko M., Życie według „fali”. Istota i charakter żołnierskiej subkultury, Warszawa 2002.
Kołodziejek E., Człowiek i świat w języku subkultur, Szczecin 2005.
Muggleton D., Wewnątrz subkultury. Ponowoczesne znaczenia stylu, przeł. A. Sadza, Kraków 2004.
Pęczak M., Janicki M., Polska siła. Skini, narodowcy, chuligani, Warszawa 1994.
Pęczak M., Mały słownik subkultur młodzieżowych, Warszawa 1992.
Prejs B., Subkultury młodzieżowe, Katowice 2005.
Przybyliński S., Podkultura więzienna. Wielowymiarowość rzeczywistości penitencjarnej, Kraków 2005.
Rowiński G., Socjologiczno-psychologiczna analiza grup wyznaniowych i subkultur w Polsce, Warszawa 2004.
Rychła J., Ucieczka, bunt, twórczość. Subkultura hip-hopowa w poszukiwaniu autentycznego stylu życia, Kraków 2005.
Słowak N., Menele. Subkultura o tożsamości dewiacyjnej, Kraków 2009.
Spontaniczna kultura młodzieżowa. Wybrane zjawiska, red. J. Wertensteina-Żuławskiego i M. Pęczaka, Wrocław 1991.
Subkultury młodzieżowe wczoraj i dziś, red. M. Filipiak, Tyczyn 2001.
Świtała-Trybek D., „Gołębiorze” na Górnym Śląsku. Rozważania o subkulturze hodowców gołębi, „Studia Etnologiczne i Antropologiczne”, t. 6: Dawne i współczesne oblicza europejskie – jedność w różnorodności, red. Haliny Rusek, Katowice 2002.
Szymańczak M., Hippie, punk, popper i inni. Szkic do monografii młodzieżowych stylów kontestacyjnych lat osiemdziesiątych, Warszawa 1984.
Tokarski S., Orient i subkultury, Warszawa 1996.
Wójcik J., Od hipisów do satanistów, Kraków 1992.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: