Nauka o książce, bibliotece i informacji 340-PS1-1NKBI
Profil studiów: ogólnoakademicki
Forma studiów: stacjonarne
Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy / fakultatywny
Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne, literaturoznawstwo
Rok studiów/semestr: I rok, II semestr
Wymagania wstępne:
Liczba godzin dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenie zajęć: 15 godz. (wykład)
Metody dydaktyczne: Metody kształcenia: heureza, dyskusja, wykład, projekt, prezentacja. Sposoby weryfikacji: zaliczenia ustne, prace pisemne, egzaminy, zadania praktyczne, aktywność na zajęciach
Punkty ECTS: 1
Bilans nakładu pracy studenta: 1 ECTS
Wskaźniki ilościowe: zajęcia wymagające bezpośredniego udziału nauczyciela 20 godz. godz. (0,5) ECTS), zajęcia praktyczne 15 godz. godz. (1 ECTS)
W cyklu 2022:
Profil studiów: ogólnoakademicki |
W cyklu 2023:
Profil studiów: ogólnoakademicki |
W cyklu 2024:
Profil studiów: ogólnoakademicki |
Tryb prowadzenia przedmiotu
Założenia (opisowo)
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
KA6_WK1 KA6_UWO1 KA6_KR1 KA6_KKOR1
Kryteria oceniania
Egzamin (test) i aktywność na zajęciach (charakterystyka jednej wybranej lektury/ czasopisma związanych z nauką o książce, bibliotece i informacji)
Literatura
Bibliotekarstwo, pod red. A. Tokarskiej, Warszawa 2013.
Bibliotekarstwo, pod red. Z. Żmigrodzkiego, Warszawa 1998.
Encyklopedia książki, t. I-II, pod red. A. Żbikowskiej-Migoń, M. Skalskiej-Zlat, Wrocław 2017.
Encyklopedia wiedzy o książce, Wrocław 1971.
Biblioteki szkolne. Wytyczne IFLA/UNESCO, oprac. T.P. Saetre, G. Willars, Warszawa 2003.
Działalność bibliotek publicznych. Wytyczne IFLA/UNESCO, Warszawa 2002.
R. Escarpit, Rewolucja książki, Warszawa 1969, s. 13-54.
K. Migoń, Bibliologia wśród innych nauk. Koncepcje, realizacje, perspektywy, w: Bibliologia. Problemy badawcze nauk humanistycznych, pod red. D. Kuźminy, Warszawa 2007, s. 13-24.
K. Migoń, Kultura książki. Program dla bibliologii i potrzeba dla studentów studiów bibliotekoznawczych, w: Nauka o książce, bibliotece i informacji we współczesnym świecie. Warszawa 2003, s. 11-20.
Nauka o książce. Antologia tekstów, pod red. D. Kuźminy i M. Tobery, Warszawa 2006.
K. Zimnoch, Ewolucja zawodu bibliotekarza – od strażnika zbiorów, przez bibliotekarza oświatowego i naukowego do specjalisty zarządzającego wiedzą, w: Bibliotekarz uwolniony – deregulacja czy degradacja, pod red. J. Żochowskiej, Białystok 2014, s. 17-35.
Literatura uzupełniająca
J. Kołodziejska, Za drzwiami bibliotek, Warszawa 1996.
J. Ratajewski, Wprowadzenie do bibliotekoznawstwa, Warszawa 2002.
U. Eco, O bibliotece, Wrocław 1990.
B. Kulikowski, Książnice narodowe świata. Geneza, zasoby, działalność, Warszawa 2005.
K. Migoń, Nauka o książce. Zarys problematyki, Wrocław 1984 (rozdziały: 1, 3, 5).
S. Cisek, Nauka o informacji na świecie w XXI wieku: badania metanaukowe, konferencja Instytutu Informacji Naukowej i Bibliologii UMK w Toruniu (23-24 października 2007 r.), [dostęp online: http://eprints.rclis.org/11098/1/Cisek_in_na_swiecie_eng.pdf]
M. Janiak, Informacja naukowa w Polsce na przełomie XX i XXI wieku, Kraków 2010.
Kodeks etyki bibliotekarza i pracownika informacji. Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich. Warszawa 2005 [dostęp online: https://www.sbp.pl/repository/dlabibliotekarzy/kodeksetyki.pdf]
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: