Literatura powszechna 1 340-PS1-1POW1
W ramach ćwiczeń z literatury powszechnej prowadzący proponują autorskie bloki tematyczne, obejmujące dzieła z różnych kręgów literatury np.: anglojęzycznej, francuskiej, włoskiej.
W cyklu 2022:
Zapoznanie studentów z wybranymi utworami z kanonu literatury europejskiej, od średniowiecza do r. 1800. |
W cyklu 2023:
Zapoznanie studentów z wybranymi utworami z kanonu literatury europejskiej, od średniowiecza do r. 1800. |
W cyklu 2024:
Zapoznanie studentów z wybranymi utworami z kanonu literatury europejskiej, od średniowiecza do r. 1800. |
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
1. Ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu literaturoznawstwa i językoznawstwa w systemie nauk oraz o ich specyfice przedmiotowej i metodologicznej, zna podstawową terminologię w dziedzinie nauk humanistycznych. Ma wiedzę o procesie historycznoliterackim, zna głównych twórców, tematy, prądy literatury polskiej oraz wybrane zagadnienia literatury powszechnej i regionalnej, Posiada wiedzę o budowie, sposobie istnienia i funkcjonowania dzieła literackiego.: KA6_WG1, KA6_WG2, KA6_WGK1
2. Potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację z wykorzystaniem różnych źródeł, Analizuje tekst artystyczny na płaszczyźnie historycznoliterackiej, stylistycznej, gatunkowej, kompozycyjnej z uwzględnieniem kontekstów; Potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi właściwymi dla literaturoznawstwa: KA6_UWO1, KA6_UW1, KA6_UW2.
3. Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; Ma świadomość odpowiedzialności za tradycję literacką regionu, kraju i Europy, wykazuje wrażliwość na jej poznawcze, estetyczne i aksjologiczne aspekty: KA6_KKO1, KA6_KKO2
Kryteria oceniania
Dyskusja połączona z elementami wykładu, praca z tekstem
Podstawa oceny: test pisemny
Literatura
Literatura (oprócz tekstu podstawowego obowiązuje lektura wstępów do wydań wskazanych w wykazie lektur):
1. Zajęcia organizacyjne
2. W kręgu miłości dwornej
a) Schadzka Lancelota z Ginewrą, Gościnność ubogiego wasala [w:] M. Pastoureau, Życie codzienne we Francji i Anglii w czasach rycerzy Okrągłego Stołu, Warszawa 1987
b) Dworna miłość i rzeczywiste uczucia [w:] M. Pastoureau, j. w.
3. Średniowieczny bestseller o świętych
a) Jakub de Voragine, Złota legenda, tł. z łac. J. Pleziowa, wstęp i opr. M. Plezia (wyd. dowolne), tu: M. Plezia – Wstęp, Legenda na dzień św. Franciszka, Legenda na dzień św. Marii Egipcjanki
4. W stronę nowelistyki
a) G. Boccaccio: Dekameron, t. I-II, tłum. E. Boye, przedmową opatrzył M. Brahmer, Warszawa 1974, tu: wstęp M. Brahmera, Prolog, Ghismonda i Guiscardo, Calandrino przy nadziei, Droga do raju, Lisabetta z Messyny
5. Na elżbietańskiej scenie
a) W. Shakespeare: Tytus Andronikus; dopuszczalne wydania Tytusa Andronikusa w tłum. M. Słomczyńskiego lub S. Barańczaka
b) H. Zbierski, William Shakespeare, Warszawa 1988 - tu rozdz.: Nieco biografii, Tragedia i tragizm szekspirowski, Tytus Andronikus (analiza dramatu)
c) P. Mroczkowski, Szekspir elżbietański i żywy (wyd. dowolne), to rozdz. nt. Tytusa Andronikusa
6. Narodziny powieści
a) J. Swift, Podróże Gulliwera (wyd. dowolne), księga IV
b) H. Zbierski, Historia literatury angielskiej, Poznań 2002 (tu: Jonathan Swift, Zarys rozwoju powieści angielskiej w XVIII wieku)
c) B.M. Puchalska-Dąbrowska, Literatura angielska. Cz. I - Zarys dziejów, Białystok 2003 (tu rozdziały: Wiek augustiański, Powstanie i rozwój powieści angielskiej w XVIII wieku)
7. Zaliczenie przedmiotu – test pisemny
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: