Perswazyjność tekstu 340-PS1-1PT
Profil studiów: Ogólnoakademicki
Forma studiów: Stacjonarne
Rodzaj przedmiotu: przedmiot specjalnościowy; blok zajęć fakultatywnych: edytorstwo; Moduł 28a
Dziedzina i dyscyplina nauki: Dziedzina nauk humanistycznych, dyscyplina - językoznawstwo
Rok studiów/semestr: I rok filologii polskiej Iº, sem. letni.
Liczba godzin dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenie zajęć: ćwiczenia15 h
Metody dydaktyczne: aktywizujące - referaty, wykład interaktywny z udziałem studentów
Punkty ECTS: 1
Bilans nakładu pracy studenta: udział w ćwiczeniach 15 h (0,5 pkt ECTS), przygotowanie do ćwiczeń 5 h (0,25 pkt ECTS), udział w konsultacjach 5 h (0,25 pkt ECTS),
Wskaźniki ilościowe: zajęcia wymagające bezpośredniego udziału nauczyciela 15 h (0,25 pkt ECTS), zajęcia o charakterze praktycznym 22,5 h (0,75 pkt ECTS)
W cyklu 2022:
Profil studiów: Ogólnoakademicki |
W cyklu 2023:
Profil studiów: Ogólnoakademicki |
W cyklu 2024:
Profil studiów: Ogólnoakademicki |
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
1. zna podstawową terminologię nauk humanistycznych FP1_W02: H1A_W02H1A_W03
2. ma wiedzę z zakresu metod opisu gramatycznego, semantycznego, stylistycznego, językoznawstwa współczesnego oraz historii języka FP1_W07: H1A_W04
3. zna zasady, metody, narzędzia interpretacji i analizy komunikatów językowych, tekstów artystycznych i naukowych oraz zjawisk kultury FP1_W09: H1A_W07
Umiejętności:
1. potrafi rozpoznać różne rodzaje wytworów kultury badanych w ramach literaturoznawstwa, językoznawstwa i kulturoznawstwa oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowym FP1_U07: H1A_U05
2. posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem poglądów innych autorów, oraz formułowania wniosków FP1_U08: H1A_U06 H1A_U02
Kompetencje:
1. potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania FP1_K03: H1A_K03
2. ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy, wykazuje wrażliwość na estetyczny i ideologiczny aspekt przekazu językowego FP1_K05: H1A_K05
Kryteria oceniania
Metody nauczania: 1. podające - wykład interaktywny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych oraz udziału studentów, 2. aktywizujące - ćwiczenia praktyczne (tworzenie przemówień), referaty.
Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest obecność w wymiarze co najmniej 75%. Zaliczenie ćwiczeń na podstawie aktywności na zajęciach, poziomu przygotowania referatów.
Literatura
1. Bartmiński J. (red.), Współczesny język polski, Lublin 2001.
2. Bralczyk J., Język na sprzedaż, czyli o tym, jak język służy reklamie i jak reklama używa języka, Gdańsk 2004.
3. Bugajski M., Język w komunikowaniu, Warszawa 2007.
4. Korolko M., Sztuka retoryki. Przewodnik encyklopedyczny, Warszawa 1990.
5. Marcjanik M. (red.), Retoryka codzienności. Zwyczaje językowe współczesnych Polaków, Warszawa 2006.
6. Wiszniewski A., Jak przekonująco mówić i przemawiać?, Warszawa-Wrocław 1994.
7. Zacker Ch., Grantel G., Do sukcesu przez mowę. Sztuka konwersacji i nie tylko, Warszawa 2001.
W cyklu 2022:
Bartmiński J. (red.), Współczesny język polski, Lublin 2001. |
W cyklu 2023:
Bartmiński J. (red.), Współczesny język polski, Lublin 2001. |
W cyklu 2024:
Bartmiński J. (red.), Współczesny język polski, Lublin 2001. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: