Podstawy tekstologii i edytorstwa 340-PS1-1PTE
Profil studiów: ogólnoakademicki
Forma studiów: studia stacjonarne
Przedmiot specjalizacyjny
Rodzaj przedmiotu: – przedmiot kształcenia specjalizacyjnego
Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne i społeczne – filologia polska
Rok studiów: II rok II stopnia, II semestr, 15 godzin wykładu
Wymagania wstępne: znajomość historii literatury polskiej na poziomie studiów I stopnia
Liczba godzin dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: wykład - 15
Metody dydaktyczne oraz ogólna forma zaliczenia przedmiotu: udział w wykładzie, przygotowanie opisu edycji różnego typu; egzamin pisemny
Metody praktyczne: pokaz, projekt
Zaliczenie na ocenę
Punkty ECTS - 2
Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w wykładzie – 15 godzin
- konsultacje – 5 godzin
- przygotowanie do zajęć – 15 godzin
- praca własna, przygotowanie do egzaminu pisemnego – 15 godzin
Wskaźniki ilościowe: nakład pracy studenta związany z zajęciami
- wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela – 15 godzin, - 0,5 p.
- niewymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela – 35 godzin – 1,5 p.
W cyklu 2022:
Zakres tematów: |
W cyklu 2023:
Zakres tematów: |
W cyklu 2024:
Zakres tematów: |
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
W cyklu 2024: w sali | Ogólnie: zdalnie | W cyklu 2022: w sali | W cyklu 2023: w sali |
Efekty kształcenia
Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą historii edytorstwa naukowego w Europie i Polsce. Potrafi klasyfikować wydania ze względu na ich zawartość. Zna metody pracy nad edycją krytyczną tekstu literackiego. Posługuje się podstawowymi terminami i pojęciami związanymi z tekstologią i edytorstwem naukowym.
Wiedza:
1) Student ma pogłębioną wiedzę o specyfice badań;
2) zna i rozumie zaawansowane metody analizy, interpretacji i wartościowania tekstów literackich;
3) posiada wiedzę o historycznych, funkcjonalnych, kompozycyjnych, stylistycznych aspektach tekstów;
3) zna pojęcia z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego.
Odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia: KA7_WG1 KA7_WG2 KA7_WK2
Umiejętności:
1) formułuje krytyczne sądy na podstawie samodzielnie zebranych i zanalizowanych źródeł informacji oraz prowadzi dyskusję;
2) analizuje ii kontekstowo interpretuje teksty literackie z uwzględnieniem aspektów: kulturowego, pragmatycznego, poznawczego, aksjologicznego, kompozycyjnego i stylistycznego;
3) formułuje syntetyczne wypowiedzi pisemne i ustne z wykorzystaniem własnych poglądów, poglądów innych autorów z użyciem argumentacji i specjalistycznej terminologii;
4) Potrafi wykorzystać źródła w indywidualnej pracy analityczno- interpretacyjnej.
5) Posiada umiejętność porozumiewania się z niespecjalistami i przedstawicielami nauk pokrewnych.
Odniesienie do kierunkowych efektów uczenia się: KA7_UWKOU1 KA7_UWKOU2 KA7_UWKOU3 , KA7_UWOU1
Kompetencje:
1) rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie;
2) określa priorytety służące realizacji zadania badawczego
3) dostrzega konieczność postępowania zgodnie z zasadami etyki badawczej;
Odniesienie do kierunkowych efektów uczenia się: KA7_ KOR2 KA7_ KKO1 KA7_KK02
Kryteria oceniania
Zaliczenie na ocenę na podstawie obecności oraz wyniku testu sprawdzającego.
Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą historii edytorstwa naukowego w Europie i Polsce. Potrafi klasyfikować wydania ze względu na ich zawartość. Zna metody pracy nad edycją krytyczną tekstu literackiego. Posługuje się podstawowymi terminami i pojęciami związanymi z tekstologią i edytorstwem naukowym.
Literatura
Literatura podstawowa:
Loth R., Podstawowe pojęcia i problemy tekstologii i edytorstwa naukowego, Warszawa 2006.
Literatura uzupełniająca:
Garbal Ł., Edytorstwo. Jak wydawać wspólczesne teksty literackie, Warszawa 2011.
Goliński Z., Edytorstwo. Tekstologia. Przekroje, Wrocław 1969.
Pelc J., Teoria edytorstwa w konfrontacji z praktyką. Podstawy krytycznego wydania w teorii oraz w praktyce edytorów literackich tekstów polskich z XVI i XVII wieku, „Przegląd Humanistyczny” 1990, nr 12.
Górski K., Tekstologia i edytorstwo dzieł literackich, Warszawa 1978 (lub inne wydanie).
Klemensiewicz-Bajerowa I., Modernizacja pisowni w tekstach z pierwszej połowy XIX wieku, „Pamiętnik Literacki“ 1957, z. 3.
Markiewicz H., Kto jest autorem?... Przygody polskich filologów, Kraków 2005.
Starnawski J., Praca wydawcy naukowego, Wrocław 1980.
Trzynadlowski J., Edytorstwo: tekst, język, opracowanie, Warszawa 1983 lub inne wydanie.
Zasady wydawania tekstów staropolskich (Projekt), red. Maria Renata Mayenowa przy współudziale Zofii Florczak, przykłady oprac. Jerzy Woronczak, Wrocław 1955.
Uwagi
W cyklu 2022:
Temat "Omówienie wybranych edycji" realizowany jest w bibliotece uniwersyteckiej. |
W cyklu 2023:
Temat "Omówienie wybranych edycji" realizowany jest w bibliotece uniwersyteckiej. |
W cyklu 2024:
Temat "Omówienie wybranych edycji" realizowany jest w bibliotece uniwersyteckiej. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: