Wielokulturowa tradycja w Internecie 340-PS1-1WTI
1. Profil studiów: Ogólnoakademicki.
2. Forma studiów: Stacjonarne.
3.Poziom kształceni: studia pierwszego stopnia.
4. Rok I, semestr 2.
5. Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne, literaturoznawstwo.
6. Rodzaj przedmiotu: specjalność dziennikarstwo cyfrowe (moduł 28).
7. Wymagania wstępne: brak
8. Liczba godzin: 15 h
10. Metody dydaktyczne: heureza, dyskusja, elementy wykładu, projekty/prezentacje
11. Zaliczenie zajęć: ustne, ocena wystawiana jest głównie na postawie aktywności i prezentacji o tematyce uzgodnionej wcześniej z prowadzącym.
Dopuszczalna jest jedna nieobecność nieusprawiedliwiona w semestrze.
12. Punkty ECTS: 1
Bilans nakładu pracy studenta:
Udział w zajęciach: 15 h (w tym zaliczenie ustne).
Przygotowanie do zajęć: 8 h
przygotowanie pracy zaliczeniowej - 6 godzin,
konsultacje - 1 godzina
Razem: 30 h.
Wskaźniki ilościowe:
wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela akademickiego i studentów: 15 h – 0,5 punkta ECTS; o charakterze praktycznym: 15 h – 0,5 punkta ECTS.
W cyklu 2022:
1. Profil studiów: Ogólnoakademicki. |
W cyklu 2023:
1. Profil studiów: Ogólnoakademicki. |
W cyklu 2024:
1. Profil studiów: Ogólnoakademicki. |
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022: | W cyklu 2023: |
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
Absolwent:
- definiuje podstawowe pojęcia z zakresu historii i teorii literatury oraz historii, teorii języka i teorii kultury
– FP1_W03 – H1A_W03
- ma wiedzę o procesie historycznoliterackim i kulturowoliterackim, zna głównych twórców, tematy oraz prądy literatury i kultury polskiej (w tym najnowszej) oraz wybrane zagadnienia literatury powszechnej (wymienia cechy nowych mediów, rozumie uwarunkowania rozwoju świata społecznego i kultury Internetu, ze szczególnym uwzględnieniem roli sieci w kształtowaniu się nowych zjawisk kulturowych i literackich; ma podstawową wiedzę nt. funkcjonowania kultury w medium sieciowym)
– FP1_W05 – H1A_W04
UMIEJĘTNOŚCI
Absolwent:
- potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację z wykorzystaniem różnych źródeł (korzysta z rozmaitych źródeł internetowych, zwłaszcza bibliotek cyfrowych i portali specjalistycznych, krytycznie weryfikuje ich zawartość, szuka nowych sposobów pozyskania informacji w sieci)
– FP1_U03 – H1A_U01
- analizuje rozmaite artefakty na płaszczyźnie kulturowo-historycznej, stylistycznej, językowej i kulturowej
– FP1_U02 – H1A_U02
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
Absolwent:
- potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role (udziela krytycznego feedbacku pozostałym słuchaczkom i słuchaczom podczas zajęć z prezentacjami studenckimi, przygotowuje z innymi słuchaczami krótkie prezentacje ustne na wybrany temat)
– FP1_K02 – H1A_K02
- ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy, wykazuje wrażliwość na estetyczny i ideologiczny aspekt przekazu językowego (zdaje sobie sprawę z siły oddziaływania Internetu również jako medium pozwalającego kultywować i upowszechniać zabytki kultury – lokalnej, narodowej, ogólnoludzkiej, jest świadom konieczności zachowania dziedzictwa kulturowego, przede wszystkich tych jego wytworów, które są publikowane w sieci)
– FP1_K05 – H1A_K05
- uczestniczy w różnych formach życia kulturalnego, korzystając z różnych mediów
– FP1_K06 – H1A_K06
Kryteria oceniania
zaliczenie ustne; aktywność na zajęciach, zadania praktyczne typu projekty, prezentace, referaty
Dopuszczalna jest nieusprawiedliwiona niebecność na 2 godzinach zajęć (1 spotkanie w semestrze). Powody większej liczby nieobecności należy udokumentować (zwolnienie lekarskie itp.), a opanowanie materiału wykazać podczas konsultacji po uzgodnieniu z prowadzącym.
Literatura
Błeszyńska, K. (2007): Edukacja międzykulturowa jako obszar refleksji andragogicznej;
T. Aleksander, D. Barwińska (red.): Stan i perspektywy rozwoju refleksji nad edukacją dorosłych; Radom;
Błeszyńska, K. (2006): Diaspory i enklawy etniczne jako nowy typ środowiska wychowawczego; Pedagogika Społeczna, 3;
Błeszyńska, K. (2006): Uczniowie odmienni kulturowo jako zadanie i wyzwanie, Nowa Szkoła, 5(643);
Giddens, A. (2004): Socjologia. Warszawa: PWN;
Hofstede, G. (2000): Kultury i organizacje. Warszawa: PWE;
Wybrane przez studenta lektury odnoszące się do kultury w internecie.
Lewowicki, T.i.in (2000): Edukacja międzykulturowa w Polsce i na świecie. Katowice: WUŚl.
Matsumoto, D, Juang, L. (2007): Psychologia międzykulturowa; Gdańsk: GWP;
Nikitorowicz J. i.in. (2001): Kultury tradycyjne a kultura globalna. Białystok: Trans Humana.
Price, W, Crapo, R. (2003): Psychologia w badaniach międzykulturowych. Gdańsk: Wydawnictwo Psychologiczne
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: