Język w mediach cyfrowych 340-PS1-2JMC
Profil studiów: ogólnoakademicki
Forma studiów: stacjonarne
Rodzaj przedmiotu: specjalnościowy
Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne i społeczne, dyscyplina: językoznawstwo
Rok studiów/semestr: II rok I stopnia, I semestr
Liczba godzin: ćwiczenia, 30 godzin
Formy i metody nauczania: dyskusja z elementami prezentacji wizualnej;
Metody dydaktyczne: dyskusja
Punkty ECTS: 2 pkt.
Bilans nakładu pracy studenta:
Udział w zajęciach: 30 godz.
Udział w konsultacjach: 2 godz.
Przygotowanie czytanie lektur, przygotowanie do zaliczenia: 28 godz.
Razem: 60 godz. (2 pkt)
Wskaźniki ilościowe:
Nakład pracy studenta związany z zajęciami: 60 godzin
wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 30 godz. (1 pkt)
o charakterze samodzielnym 30 godz. (1 pkt)
W cyklu 2022:
Jak w części A |
W cyklu 2023:
Jak w części A |
W cyklu 2024:
Jak w części A |
Tryb prowadzenia przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
FP1_W08 charakteryzuje najważniejsze koncepcje teoretyczne oraz metodologie badań teoretycznoliterackich i językoznawczych
FP1_W09
zna zasady, metody, narzędzia interpretacji i analizy komunikatów językowych, tekstów artystycznych i naukowych oraz zjawisk kultury,
FP1_U01
potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację z wykorzystaniem różnych źródeł
FP1_U03
interpretuje komunikat językowy z wykorzystaniem kontekstów i świadomością nastawienia badawczego
FP1_K01
rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
FP1_K03
potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest otrzymanie pozytywnej oceny z testu oraz uczestnictwo w zajęciach.
Prowadzący dopuszcza 2 nieobecności na zajęciach.
Dodatkowo na ocenę mogą wpłynąć zadania realizowana na platformach e-learningowych oraz aktywność studentów w czasie zajęć.
Literatura
T. Goban-Klas, Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu, Warszawa 2009, tu: Wprowadzenie, s. 13–35.
Z. Bauer, Kalendarium rozwoju mediów, w: Dziennikarstwo i świat mediów. Nowa edycja, red. Z. Bauer, E. Chudziński, wyd. IV, zmienione, uzupełnione i rozszerzone, Kraków 2010, s. 87–113.
Z. Bauer, Rozwój środków komunikowania red. Z. Bauer, E. Chudziński, wyd. IV, zmienione, uzupełnione i rozszerzone, Kraków 2010, s. 67–86.
T. Goban-Klas, Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu, Warszawa 2009, tu: Ku społeczeństwu medialnemu, s. 286–309.
U. Eco, Nowe środki masowego przekazu a przyszłość książki, [w:] M. Hopfinger, Nowe media w komunikacji społecznej XX wieku, Warszawa 2002, s. 537–544.
Castells M., Społeczeństwo sieci, Warszawa, 2007, tu: Rewolucja technologii informacyjnych, s. 43-84.
M. Pudełko, Prawdziwa historia internetu, Piekary Śląskie 2017, s. 19–50.
Grzenia J., Komunikacja językowa w Internecie, Warszawa 2006, tu: Internet. Jego definicja i specyfika jako medium (i kawałek rozdziału nast.), s. 18–26, Właściwości komunikacji językowej w Internecie, s. 97–119.
Bauer Z., Dziennikarstwo wobec nowych mediów, Kraków 2009, tu: Dygresja o gatunkach, s. 329-351.
Z. Bauer, Gatunki dziennikarskie w sieci. Co się zmieniło i jak bardzo? w: E-gatunki. Dziennikarz w nowej przestrzeni komunikowania, red. W. Godzic, Z. Bauer, Warszawa 2015, s. 81–102.
Gruszczyński W., Czy normy językowe obowiązują w Internecie? [w:] Zmiany w publicznych zwyczajach językowych, red. Bralczyk, K. Mosiołek-Kłosińska, Warszawa 2001, s. 183–190.
Lubaś W., Polska pisownia w Internecie, prestiż oficjalnej ortografii i jej nauczenie, w: Język w mediach. Antologia, red. Małgorzata Kita, Iwona Loewe, Katowice 2012, s. 281–292.
Pachowicz M., W (nie)zgodzie z normą językową w portalach internetowych, „Język Polski”, 2012, z. 1, s. 29–36.
J. Grzenia, Co język polski zawdzięcza internetowi?, [w:] Język polski w Internecie, pod red. M. Kity, I. Loewe, Katowice 2016, s. 90–100.
K. Data, Wpływ komunikacji sieciowej na współczesną polszczyznę, w: Tekst (w) sieci. Tekst. Język. Gatunki, red. D. Ulicka, Warszawa 2009, s. 131–138.
J. Bolanowski, Emotikony w języku młodzieży, [w:] Język nowych mediów, red. K. Michalewski, Łódź 2012, s. 9–19.
Marcjanik M., Grzeczność w komunikacji językowej, Warszawa 2008, tu: Grzeczność w komunikowaniu interpersonalno-medialnym, s. 55–90.
Ficek E., Korespondencja elektroniczna. Ujęcie normatywne, [w:] Ruch w języku – język w ruchu, red. K. Lisczyk-Kubina, M. Maciołek, Katowice 2012, s. 107–115.
Cegieła A., Czym jest mowa nienawiści, „Poradnik Językowy”, 2014 nr 1, s. 7–17.
Szczepaniak-Kozak A., Lankiewicz H., Wybrane aspekty mowy nienawiści w Polsce, „Lingwistyka Stosowana”, 2017, nr 1, 135–147.
B. Skowronek, Definicja kognitywna terminów „tabloid” i „tabloidyzacja”. O pułapkach różnorodnych znaczeń, w: Tabloidyzacja języka i kultury, red. I. Kamińska-Szmaj, T. Piekot, M. Poprawa, Wrocław 2010.
B. Sobczak, Sposoby przyciągania i utrzymywania uwagi w tabloidach na przykładzie dziennika „Fakt”, „Oblicza komunikacji”, 4/2011, s. 93–107.
P. Levinson, Nowe nowe media, Kraków 2010, rozdział: blogowanie, blogi.
M. Olcoń, Blog jako dokument osobisty: specyfika dziennika prowadzonego w Internecie, „Kultura i Społeczeństwo”, 2003, nr 2.
A. Szczepan-Wojnarska, Slawistyczny i intymistyczny charakter blogów, [w:] Język @ multimedia, red. A. Dytman-Stasieńsko, J. Stasieńko, Wrocław 2005, s. 68–78.
P. Levinson, Nowe nowe media, Kraków 2010, rozdział: Youtube, Facebook.
Krikpatrick D., Efekt facebooka, Warszawa 2011, rozdz. Serwisy społecznościowe w Internecie, Facebook na świecie.
Pudełko M., Prawdziwa historia internetu, tu: Youtube, s. 223–230, Portale społecznościowe, 231–238.
Urbańska-Galanciak Dominika, Elementy socjolektu graczy komputerowych, [w]: Język @ multimedia, Dytman-Stasieńko Agnieszka, Stasieńko Jan, Wrocław 2005, s. 438 – 447.
M. Szymańska, P. Sporek, Język współczesnych uczniów – użytkowników gier komputerowych, [w:] Uczenie się języka ojczystego w czasach ponowoczesnych, Opole 2017, s. 177–197.
R. Kochanowicz, „Cybernetyczne doświadczenia” – fabularyzowane gry komputerowe w perspektywie hermeneutyki, „Homo Lundens” 2013, z. 1, s. 119–128.
W cyklu 2022:
Jak w części A |
W cyklu 2023:
Jak w części A |
W cyklu 2024:
Jak w części A |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: