Konwersatorium "Ekologiczne konteksty literatury" 340-PS1-2KON10
1.Profil studiów: ogólnoakademicki
2. Forma studiów: stacjonarne
3.Poziom kształcenia: studia pierwszego stopnia
4. Rok II, semestr I
5. Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne, literaturoznawstwo
6. Przedmioty wprowadzające: historia literatury polskiej (literatura pozytywizmu i Młodej Polski)
7. Liczba godzin dydaktycznych: 15 (konwersatorium)
8. Metody dydaktyczne: dyskusja, wykład, projekty, praca grupowa i indywidualna
Bilans nakładu pracy studenta:
uczestnictwo w zajęciach -14 godzin,
zapoznanie z literaturą - 30 godzin,
przygotowanie pracy zaliczeniowej - 4 godziny,
konsultacje - 1 godzina
Wskaźniki ilościowe:
- nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi udziału nauczyciela - 16 godzin (0,5 ECTS)
-nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym: 34 godziny (1,5 ECTS)
ZAKRES TEMATYCZNY
1. Karol Darwin a pozytywistyczne "odczarowanie świata"
2. Rewizje naturalizmu w zwierciadle badań nad zwierzętami
3. Realizm empatyczny w prozie II połowy XIX wieku
4. "Na skałach Calvados" Antoniego Sygietyńskiego w świetle humanistyki ekologicznej
5. Wizerunki zwierząt w nowelistyce pozytywistów
6. Świat natury w prozie Elizy Orzeszkowej
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
Absolwent:
-definiuje podstawowe pojęcia z zakresu ekokrytyki, animal studies
-ma wiedzę o procesie historycznoliterackim, zna głównych twórców, tematy oraz prądy literatury polskiej oraz wybrane zagadnienia z literatury powszechnej
-zna zasady, metody, narzędzia interpretacji i analizy komunikatów językowych, tekstów artystycznych i naukowych oraz zjawisk kultury
UMIEJĘTNOŚCI
Absolwent:
-formułuje krytyczne sądy na podstawie samodzielnie zebranych i zanalizowanych źródeł informacji, oraz potrafi ukierunkować innych w tym zakresie,
-analizuje i kontekstowo interpretuje tekst z uwzględnieniem aspektów: kulturowego, aksjologicznego, kompozycyjnego, stylistycznego, uwzględniając nowe osiągnięcia w zakresie literaturoznawstwa,
-potrafi sformułować syntetyczną wypowiedź pisemną i ustną z wykorzystaniem własnych poglądów, poglądów innych autorów z użyciem argumentacji i specjalistycznej terminologii (prowadzi dyskusję z innymi słuchaczami i prowadzącym, prezentuje własny referat /omawia własną prezentację multimedialną)
-potrafi przygotować się do dyskusji, prowadzić debatę, sporządzić listę kwestii spornych w tradycji naukowej oraz dyskutować z użyciem specjalistycznej terminologii
-potrafi wykorzystać istotne źródła w indywidualnej pracy analityczno-interpretacyjnej
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
Absolwent:
-potrafi określić priorytety służące realizacji zadania (przygotowuje rozbudowaną prezentację, korzystając z opracowań omawianych na zajęciach i sugerowanych przez prowadzącego na podstawie własnych kwerend)
-jest przygotowany do pracy w grupie, świadomy odpowiedzialności za zadania podjęte w pracy zespołowej (przewodniczący dyskusji, przyjmuje rolę adwokata i/lub krytyka poszczególnych tekstów/koncepcji/autorów, udziela krytycznego feedbacku pozostałym słuchaczkom i słuchaczom po ich prezentacjach/wypowiedziach)
Kryteria oceniania
Zaliczenie na ocenę na podstawie obecności, aktywnego udziału w zajęciach, ew. prezentacji.
Literatura
Bakke M., Studia nad zwierzętami: od aktywizmu do akademii i z powrotem?, „Teksty Drugie” 2011, nr 3.
Baratay E., Zwierzęcy punkt widzenia. Inna wersja historii, przeł. P. Tarasiewicz, Gdańsk 2014.
Barcz A., Posthumanizm i jego zwierzęce odgłosy w literaturze, „Teksty Drugie” 2013, nr 1-2.
Barcz A., Realizm ekologiczny. Od krytyki do zookrytyki w literaturze polskiej, Katowice 2016.
Czytanie menażerii. Zwierzęta w literaturze dziecięcej, młodzieżowej i fantastycznej, red. A. Mik, P. Pokora, M. Skowera, Warszawa 2016.
Domańska E., Humanistyka ekologiczna, „Teksty Drugie” 2013, nr 1-2.
Durczak J., Rozmowy z ziemią. Tradycja przyrodopisarska w literaturze amerykańskiej, Lublin 2010.
Emancypacja zwierząt?, red. E. Łoch, A. Trześniewska, D. Piechota, Lublin 2015.
Ekomodernizmy, red. A. Trześniewska, D. Piechota, Lublin 2016.
Fiedorczuk J., Cyborg w ogrodzie. Wprowadzenie do ekokrytyki, Gdańsk 2015.
Gielata I., Piętno darwinizmu, „Świat i Słowo” 2010, nr 1 (14).
Kolbuszewski J., Ochrona przyrody a kultura, Wrocław 1992.
Koziołek R., Kompleks Darwina, „Teksty Drugie” 2011, nr 3.
Kronenberg A., Geopoetyka. Związki literatury i środowiska, Łódź 2014.
Oramus D., Darwinowskie paradygmaty. Mit teorii ewolucji w kulturze współczesnej, Kraków 2015.
Pies też człowiek? Relacje psów i ludzi we współczesnej Polsce, red. M. P. Pręgowski, J. Włodarczyk, Gdańsk 2014.
Pongo. Tom VI. Ludzie i zwierzęta, red. R. Chymkowski, A. Jaroszuk, Warszawa 2014.
Rutkowska M., Psy, koty i ludzie. Zwierzęta domowe w literaturze amerykańskiej, Lublin 2016.
Tabaszewska J., Zagrożenia czy możliwości? Ekokrytyka – rekonesans, „Teksty Drugie” 2011, nr 3.
Tymieniecka-Suchanek J., Literatura rosyjska wobec upodmiotowienia zwierząt. W kręgu zagadnień ekofilozoficznych, Katowice 2013.
Zwierzęta i ich ludzie. Zmierzch antropocentrycznego paradygmatu, red. A. Barcz, D. Łagodzka, Warszawa 2015.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: