Konwersatorium "Portret człowieka w europejskiej literaturze współczesnej " 340-PS1-2KON12
W toku konwersatorium będą poddane oglądowi teksty poetyckie francuskich i angielskich twórców. Lektura i interpretacja pokaże zakresy treściowe, problematykę, motywy obecne w tekstach wybranych autorów. To z kolei odsłoni obraz współczesnego widzenia człowieka przez poetów, zdiagnozuje świat wartości albo jego brak. Pomocne będą w tej strategii rozmaite konteksty kulturowe, filozoficzne, antropologiczne oraz literaturowe.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA:
KA6_WG1 Ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu literaturoznawstwa w systemie nauk oraz o ich specyfice przedmiotowej i metodologicznej, zna podstawową terminologię w dziedzinie nauk humanistycznych;
KA6_WK2 Zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego.
UMIEJĘTNOŚCI:
KA6_UWO1 Potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację z wykorzystaniem różnych źródeł;
KA6_UW1 Analizuje tekst artystyczny na płaszczyźnie historycznoliterackiej, stylistycznej, gatunkowej, kompozycyjnej z uwzględnieniem kontekstów;
KA6_UK1 Planuje i konstruuje wypowiedzi ustne i pisemne sproblematyzowane interpretacyjnie, posiada umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz własnych wniosków.
KA6_UUO1 Umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
KA6_KKO1 Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie.
KA6_KKO2 Ma świadomość odpowiedzialności za tradycję literacką regionu, kraju i Europy, wykazuje wrażliwość na jej poznawcze, estetyczne i aksjologiczne aspekty.
KA6_KOR1 Potrafi pracować w grupie przyjmując w niej różne role.
KA6_KKOR1 Postępuje zgodnie z zasadami etyki badawczej i edytorskiej, prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Kryteria oceniania
wykład konwersatoryjny; test zaliczeniowy, aktywność i obecność na zajęciach;
od 7 stycznia 2023 r. do 6 lutego 2023 r. nauczanie zdalne (wykład i weryfikacja) na platformie EduPortal, według rozkładu zajęć, w czasie rzeczywistym.
Literatura
Olga Tokarczuk, Czuły narrator, Kraków 2020;
Mała antologia poezji francuskiej, tłum. Kazimierz Brakoniecki, Olsztyn 2016;
Antologia poezji francuskiej, cztery tomy wydawane cyklicznie przez „Czytelnika”;
Obecność / Guillevic, wybór i tłum. Kazimierz Brakoniecki, Olsztyn 2010;
Eugène Guillevic, Wewnątrz. Poezje, wybór i tłum. Aleksandra Olędzka-Frybesowa, Warszawa 1979;
Katarzyna Dybeł, Barbara Marczuk, Jan Prokop, Historia literatury francuskiej – wraz z bibliografią, Warszawa 2019;
Fioletowa krowa. 333 najsłynniejsze okazy angielskiej i amerykańskiej poezji niepoważnej od Williama Shakespeare’a do Johna Lennona. Antologia, wybór i tłum. Stanisław Barańczak, Kraków 2007;
Michael Longley, Od kwietnia do kwietnia, wybór i tłum. Piotr Sommer, Wrocław 2011;
Maria Fengler, Między Itaką a Belfastem. Przestrzenie artystyczne w poezji Michaela Longleya, Gdańsk 2010;
Henryk Zbierski, Historia literatury angielskiej – wraz z bibliografią, Poznań 2002;
Przemysław Mroczkowski, Dżentelmeni i poeci. Eseje z literatury angielskiej, Kraków 1975;
William Carlos Williams, Spóźniony śpiewak, wybór i tłum. Julia Hartwig, Wrocław 2009;
Seamus Heaney, Kolejowe dzieci. Wiersze i prozy, tłum. Piotr Sommer, Wrocław 2010;
Seamus Heaney, Światło elektryczne, tłum. Stanisław Barańczak, Kraków 2003;
Seamus Heaney, Znalezione – przywłaszczone. Eseje wybrane 1971–2001, tłum. Magda Heydel, Kraków 2003;
Robert Frost, 55 wierszy, wybór i tłum. Stanisław Barańczak, Kraków 1992;
Robert Frost, Wiersze, oprac. Leszek Elektorowicz, Warszawa 1972;
444 wiersze poetów języka angielskiego XX wieku, tłum. Stanisław Barańczak, oprac. Magda Heydel, Kraków 2017.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: