Konwersatorium "List, literatura i życie: Gabriela Zapolska, Maria Dąbrowska i Róża Luksemburg jako epistolografki" 340-PS1-2KON2
Profil studiów: ogólnoakademicki
Forma studiów: stacjonarne
Przedmiot monograficzny
Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne, literaturoznawstwo
Przedmioty wprowadzające: historia literatury polskiej (literatura pozytywizmu i Młodej Polski, Literatura XX i XXI wieku), antropologia literatury
Liczba godzin dydaktycznych: 15 (konwersatorium)
Metody dydaktyczne: dyskusja, wykład, samodzielna lektura, projekty (referaty, prezentacje), praca grupowa i indywidualna
Punkty ECTS: 2
Bilans nakładu pracy studenta:
uczestnictwo w zajęciach - 14 godzin,
zapoznanie z literaturą - 34 godzin,
przygotowanie jednej dłuższej pracy zaliczeniowej (prezentacji) lub kilku krótszych wypowiedzi pisemnych poświadczających znajomość problematyki zajęć - 10 godziny,
konsultacje - 2 godziny
Wskaźniki ilościowe:
nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi udziału nauczyciela - 16 godzin (0,5 ECTS),
nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym: 44 godziny (1,5 ECTS)
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
WIEDZA
Absolwent:
- definiuje podstawowe pojęcia z zakresu historii i teorii literatury oraz historii, teorii języka i teorii kultury (potrafi zdefiniować pojęcia „list”, „intymistyka” i „egodokument”, wyjaśnić przyczyny kontrowersji terminologicznych)
– FP1_W03 – H1A_W03
- ma wiedzę o procesie historycznoliterackim, zna głównych twórców, tematy oraz prądy literatury polskiej (w tym najnowszej) oraz wybrane zagadnienia literatury powszechnej (wiąże określone koncepcje intymistyki i ich twórców/zwolenników z danymi epokami i nurtami kulturowymi, wskazuje zależności między pewnymi zjawiskami historyczno-społecznymi a popularnością bądź odrzuceniem danych modeli intymistyki, dostrzega ewolucję listu i stosunku literaturoznawstwa do intymistyki)
– FP1_W05 – H1A_W04
- zna zasady, metody, narzędzia interpretacji i analizy komunikatów językowych, tekstów artystycznych i naukowych oraz zjawisk kultury
– FP1_W09 – H1A_W07
UMIEJĘTNOŚCI
Absolwent:
- analizuje tekst artystyczny na płaszczyźnie historycznoliterackiej, stylistycznej, gatunkowej, kompozycyjnej, językowej i kulturowej (wskazuje najistotniejsze problemy badań nad intymistyką w Polsce i rekonstruuje ich rozwój, wskazuje różnorakie przyczyny popularności określonych gatunków, tekstów oraz autorów w Polsce lub konkretnych środowiskach)
– FP1_U02 – H1A_U02
- planuje i konstruuje dłuższe wypowiedzi sproblematyzowane interpretacyjnie
– FP1_U04 – H1A_U03
- potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację z wykorzystaniem różnych źródeł (poza klasycznymi zasobami bibliotecznymi korzysta z rozmaitych źródeł internetowych, zwłaszcza bibliotek cyfrowych)
– FP1_U03 – H1A_U01
- potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla nauk filologicznych w obszarze nauk humanistycznych w typowych sytuacjach profesjonalnych (wiąże poszczególne terminy/pojęcia z danymi kierunkami i szkołami badawczymi, odróżnia cele i metody literaturoznawstwa od metod stosowanych w naukach społecznych i psychologii, wykorzystuje jednak również te ostatnie dla wzbogacenia własnej interpretacji danego utworu/zjawiska literackiego)
– FP1_U06 – H1A_U04
- posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem poglądów innych autorów, oraz formułowania wniosków (potrafi scharakteryzować dany utwór i ustosunkować się krytycznie do istniejących opracować, wskazując własną perspektywę)
– FP1_U08 – H1A_U06, H1A_U02
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
Absolwent:
- potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role (przyjmuje rolę adwokata i/lub krytyka poszczególnych tekstów/ koncepcji/autorów, udziela krytycznego feedbacku pozostałym słuchaczkom i słuchaczom)
– FP1_K02 – H1A_K02
Kryteria oceniania
Weryfikacja efektów kształcenia będzie następowania w trakcie zajęć (aktywność na zajęciach, udział w dyskusji, przygotowanie prezentacji na wybrany temat).
Warunkiem zaliczenia zajęć są: aktywność na zajęciach, przygotowywanie się do nich oraz opracowanie – i uzyskanie za to oceny pozytywnej – wybranego zagadnienia z zakresu zajęć w formie referatu lub prezentacji indywidualnej lub grupowej (do uzgodnienia z prowadzącym).
Dopuszczalna jest nieusprawiedliwiona nieobecność na 1 spotkaniu (2-godzinnym). Więcej nieobecności należy uzasadnić i udokumentować ich powód, a treści z danych zajęć zaliczyć podczas konsultacji lub w innej formie uzgodnionej z prowadzącym.
Literatura
M. Bednarczuk, Akademicka „międzynarodówka” kobieca? Solidarność, rywalizacja i samotność w Szwajcarii, 1870–1900, „Wielogłos” 2/2020.
E. Głębicka, Samotność nad kartką papieru. Dąbrowska jako epistolografka, „Tematy i Konteksty” 2/2012.
E. Głębicka, Marii Dąbrowskiej listy z podróży dookoła Europy w 1935 roku, „Sztuka Edycji” 1/2017.
Ich noce i dnie. Korespondencja Marii i Mariana Dąbrowskich 1909-1925, wstęp i oprac. E. Głębicka, Warszawa 2005.
Maria Dąbrowska – Stanisław Stempowski: z listów 1924-1939, „Pamiętnik Literacki” 2017, z. 4, s. 133-170.
Maria Dąbrowska – Stanisław Stempowski: z listów 1941-1950, oprac. E. Głębicka, „Teksty Drugie” 2017, nr 2, s. 418-442.
Marii Dąbrowskiej listy z podróży dookoła Europy w 1935 roku, oprac. edytorskie E. Głębicka, „Sztuka Edycji” 2017, nr 1, s. 167-192.
R. Luksemburg, Listy do Leona Jochigesa Tyszki, t. 1, red. F. Tych, Warszawa 1968.
L. Marzec, List, „Forum Poetyki” 2016, http://fp.amu.edu.pl/lucyna-marzec-list/
Sztuka pisania. O liście polskim w wieku XIX, red. J. Sztachelska, E. Dąbrowicz, Białystok 2000.
G. Zapolska, Listy, t. 1, zebr. S. Linowska, Warszawa 1970.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: