Literatura powszechna 2 340-PS1-2POWP
1. Zajęcia wprowadzające. Literatura powszechna końca XVIII i pierwszej połowy XIX w.
2. Cierpienia młodego Wertera – Johann Wolfgang Goethe (wydanie dowolne)
Opracowanie: O. Dobijanka-Witczakowa, Wstęp, w: J.W. Goethe, Cierpienia młodego Wertera, przeł. L. Staff, oprac. O. Dobijanka-Witczakowa, Wrocław 2000 lub wydanie wcześniejsze.
3. Mnich – Matthew Gregory Lewis (wydanie dowolne)
Opracowanie: Z. Sinko, Wstęp, w: M.G. Lewis, Mnich, przeł. i oprac. Z. Sinko, Wrocław 1964.
4. Kot w butach – Ludwig Tieck (L. Tieck, Kot w butach. Świat na opak, przeł., objaśnieniami i posł. opatrzył L. Libera, Zielona Góra 2007).
Opracowanie: L. Libera, Zraniona iluzja. O „Balladynie” Juliusza Słowackiego i „Kocie w butach” Ludwiga Tiecka, Zielona Góra 2007, s. 71-165.
5. René – François-René de Chateaubriand (wydanie dowolne)
Opracowania: A. Tatarkiewiczowa, Wstęp, w: F.-R. Chateaubriand, René, przeł. T. Boy-Żeleński, oprac. A. Tatarkiewiczowa, Wrocław 1964.
M. Janion, M. Żmigrodzka, René: od utraty do zatraty, w: Romantyzm i egzystencja. Fragmenty niedokończonego dzieła, Gdańsk 2004.
6. Straże nocne – August Ernest Klingemann (jedyne wydanie: Bonawentura August Ernest Fryderyk Klingemann, Straże nocne, przeł. K. Krzemieniowa i M. Żmigrodzka, wstęp S. Dietzsch i M. Żmigrodzka, oprac. i red. J. Ławski, Białystok 2006).
Opracowanie: Wstęp S. Dietzscha i M. Żmigrodzkiej do powyższego wydania.
7. Faust (część pierwsza) – Johann Wolfgang Goethe (wydanie: J.W. Goethe, Faust. Tragedia, przeł. i posł. A. Pomorski, Warszawa 1999 lub inne).
Opracowania: A. Pomorski, Ten bardzo poważny żart (Posłowie w powyższym wydaniu, do strony 562).
W. Szturc, Faust Goethego. Ku antropologii romantycznej, Kraków 1995, s. 9-43.
8. Adolf – Benjamin Constant oraz Nie igra się z miłością – Alfred de Musset (wyd. dowolne)
Opracowanie: B. Mucha, Literatura francuska XIX wieku, dz. cyt., s. 35-43, 116-134.
9. Manfred – George Gordon Byron (wydanie dowolne)
Opracowania: S. Treugutt, Byron i Napoleon w polskim micie romantycznym, w: tegoż, Geniusz wydziedziczony, Warszawa 1993.
S. Treugutt, hasło bajronizm, w: Słownik literatury polskiej XIX wieku, pod red. J. Bachórza i A. Kowalczykowej, Wrocław 1994.
10. Frankenstein, czyli nowoczesny Prometeusz – Mary Wollstonecraft Shelley (wyd. dowolne)
Opracowania: J. Kamionowski, I ty zostaniesz Frankensteinem! „Frankenstein” Mary Shelley w interpretacji psychoanalitycznej, feministycznej i marksistowskiej, w: Edukacja dla przyszłości, t. 2, pod red. J.F. Nosowicza, Białystok 2005.
A. Sumera, „Mary Shelley’s ››Frankenstein‹‹” i „Frankenstein” Mary Shelley – adaptacja filmowa Kennetha Branagha a powieść, w: Wokół gotycyzmów. Wyobraźnia, groza, okrucieństwo, red. G. Gazda, A. Izdebska, J. Płuciennik, Kraków 2002.
11. Eugeniusz Oniegin – Aleksander Puszkin (wydanie dowolne)
Opracowanie: R. Łużny, Wstęp, w: A. Puszkin, Eugeniusz Oniegin, przeł. A. Ważyk, wstępem i przypisami opatrzył R. Łużny, Wrocław 1993.
12. Bohater naszych czasów – Michaił Lermontow (wydanie dowolne)
Opracowanie: W. Jakubowski, Wstęp, w: M. Lermontow, Bohater naszych czasów, przeł. W. Rogowicz, wstępem i objaśnieniami opatrzył W. Jakubowski, Wrocław 1966.
13. Opowieści niesamowite (wybór) – Edgar Allan Poe (Berenice, Zagłada domu Usherów, Człowiek tłumu, Czarny kot, Przedwczesny pogrzeb, Studnia i wahadło, William Wilson)
Opracowanie: S. Studniarz, Tragiczna wizja. Rzecz o nowelistyce Poego, Toruń 2008 (rozdział III: Strategie narracyjne).
14. Sylwia oraz Aurelia – Gérard de Nerval (najlepiej wydanie: G. de Nerval, Śnienie i życie, przeł. R. Engelking i T. Swoboda, Gdańsk 2012).
T. Swoboda, Przedmowa (w powyższym wydaniu).
Obowiązuje również znajomość 9. rozdziału („Pierwsza połowa XIX wieku”) syntezy Literatura Europy. Historia literatury europejskiej, praca zbiorowa pod red. A. Benoit-Dusausoy i G. Fontaine’a, Gdańsk 2009.
W cyklu 2022:
W cyklu zajęć studenci analizują klasyczne działa literatury niemieckiej, francuskiej, rosyjskiej i angielskiej epoki romantyzmu. Prowadzący wprowadza elementy refleksji komparatystycznej, ukazując wybrane teksty kultury europejskiej jako szczególnie ważne dla rozumienia polskich tekstów, wchodzących w intertekstualny rezonans z klasyką światową. Celem zajęć jest również wskazanie trwałości nawiązań do klasyki XIX-wiecznej we współczesnej kulturze: filmie, malarstwie, sztukach wizualnych. |
W cyklu 2023:
W cyklu zajęć studenci analizują klasyczne działa literatury niemieckiej, francuskiej, rosyjskiej i angielskiej epoki romantyzmu. Prowadzący wprowadza elementy refleksji komparatystycznej, ukazując wybrane teksty kultury europejskiej jako szczególnie ważne dla rozumienia polskich tekstów, wchodzących w intertekstualny rezonans z klasyką światową. Celem zajęć jest również wskazanie trwałości nawiązań do klasyki XIX-wiecznej we współczesnej kulturze: filmie, malarstwie, sztukach wizualnych. |
W cyklu 2024:
W cyklu zajęć studenci analizują klasyczne działa literatury niemieckiej, francuskiej, rosyjskiej i angielskiej epoki romantyzmu. Prowadzący wprowadza elementy refleksji komparatystycznej, ukazując wybrane teksty kultury europejskiej jako szczególnie ważne dla rozumienia polskich tekstów, wchodzących w intertekstualny rezonans z klasyką światową. Celem zajęć jest również wskazanie trwałości nawiązań do klasyki XIX-wiecznej we współczesnej kulturze: filmie, malarstwie, sztukach wizualnych. |
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022: | W cyklu 2023: |
Efekty kształcenia
1.Wiedza:
- student ma wiedzę o procesie historycznoliterackim, zna wybrane
zagadnienia literatury powszechnej XVIII-XIX wieku.
2. Umiejętności:
student:
- potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł
- potrafi analizować tekst artystyczny na płaszczyźnie historycznoliterackiej, gatunkowej, kompozycyjnej, językowej i kulturowej
- umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze
3. Kompetencje społeczne
- student ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy, wykazuje wrażliwość na estetyczny i ideologiczny aspekt przekazu językowego
Kryteria oceniania
1. Przygotowanie prezentacji przedstawiającej sylwetkę pisarza i omówienie treści oraz problematyki omawianego dzieła.
2. Aktywność na zajęciach.
3. Rozmowa na temat 3 wybranych lektur (z listy zajęć) oraz 9. rozdziału („Pierwsza połowa XIX wieku”) syntezy Literatura Europy. Historia literatury europejskiej.
Literatura
W cyklu 2022:
1. Zajęcia wprowadzające. Literatura powszechna końca XVIII i pierwszej połowy XIX w. |
W cyklu 2023:
1. Zajęcia wprowadzające. Literatura powszechna końca XVIII i pierwszej połowy XIX w. |
W cyklu 2024:
1. Zajęcia wprowadzające. Literatura powszechna końca XVIII i pierwszej połowy XIX w. |
Uwagi
W cyklu 2022:
brak |
W cyklu 2023:
brak |
W cyklu 2024:
brak |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: