Redakcja i korekta językowa (warsztaty) 340-PS1-2RKJ
Profil studiów: ogólnoakademicki
Forma studiów: stacjonarne
Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy w ramach specjalności edytorskiej
Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne, edytorstwo
Rok studiów/semestr: II rok/semestr zimowy i letni
Wymagania wstępne: brak
Liczba godzin zajęć dydaktycznych: 60 godz. laboratorium
Metody dydaktyczne: ćwiczenia praktyczne
Punkty ECTS: 4 ECTS
Bilans nakładu pracy studenta:
uczestnictwo w ćwiczeniach (60 godz.) - 4 ECTS
ŁĄCZNIE 60 godz.
Wskaźniki ilościowe:
nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi udziału nauczyciela (60 godz.; 4 ECTS) i zajęciami o charakterze praktycznym (60 godz.; 4 ECTS)
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy student:
W1. Zna zasady, metody, narzędzia interpretacji i analizy komunikatów językowych, tekstów artystycznych i naukowych oraz zjawisk kultury. (FP1_W09)
Metoda sprawdzania efektów: analiza wybranych tekstów z zastosowaniem poznanych zasad, metod i narzędzi
W2. Zna podstawową terminologię nauk humanistycznych. (FP1_W02)
Metoda sprawdzania efektów: ćwiczenia w określaniu zjawisk językowych za pomocą poznanej terminologii
W zakresie umiejętności student:
U1. Posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych oraz różnych źródeł. (FP1_U10)
Metoda sprawdzania efektów: tworzenie i ocenianie prac pisemnych (biogram)
U2. Interpretuje komunikat językowy z wykorzystaniem kontekstów i świadomością nastawienia badawczego. (FP1_U03)
Metoda sprawdzania efektów: analiza tekstów z różnych odmian stylowych ukierunkowana na ich redakcję i korektę
W zakresie postaw społecznych student:
K1. Postępuje zgodnie z zasadami etyki badawczej i edytorskiej, prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu. (FP1_K03)
Metoda sprawdzania efektów: ćwiczenia praktyczne wymagające ustosunkowania się osoby wykonującej je do zasad etyki badawczej i edytorskiej
Kryteria oceniania
ćwiczenia praktyczne; praca z tekstem; elementy wykładu
Literatura
Literatura podstawowa
Garbal Ł., Edytorstwo. Jak wydawać współczesne teksty literackie, Warszawa 2011.
Karpowicz T., Ortografia i interpunkcja w praktyce wydawniczej, Warszawa 2011.
Karpowicz T., Dyskusyjne zagadnienia interpunkcyjne w praktyce zawodowej korektorów i redaktorów językowych, Warszawa 2011.
Wolańska E. i in., Jak pisać i redagować. Poradnik edytora. Wzory tekstów użytkowych, Warszawa 2010.
Wolański A., Edycja tekstów. Praktyczny poradnik, Warszawa 2008.
Literatura uzupełniająca
Furman W., Gatunki dziennikarskie w praktyce redakcyjnej, [w:] Wolny-Zmorzyński K., Kaliszewski A., Furman W., Gatunki dziennikarskie. Teoria – praktyka – język, Warszawa 2009. (1.3. Adjustacja)
Wolański A., Streszczenie jako ponadgatunkowa forma przetwarzania komunikatu, [w:] Bańkowska E. i in., Praktyczna stylistyka nie tylko dla polonistów, Warszawa 2003. (rozdz. 13)
Zaśko-Zielińska M., Majewska-Tworek A., Piekot T., Sztuka pisania. Przewodnik po tekstach użytkowych, Warszawa 2008.
W cyklu 2022:
Literatura podstawowa Literatura uzupełniająca |
W cyklu 2023:
Literatura podstawowa Literatura uzupełniająca |
W cyklu 2024:
Literatura podstawowa Literatura uzupełniająca |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: