Region w humanistyce i literaturze 340-PS1-2RWHL
Cyfrowy warsztat dziennikarza jest przedmiotem należącym do cyklu zajęć specjalnościowych "dziennikarstwo cyfrowe" i ma charakter praktyczny. Podczas warsztatów podejmowane są zarówno kwestie teoretyczne, jak i praktyczne, które obejmują co najmniej trzy tryby umiejętności dziennikarskich: 1. umiejętność wnikliwego oglądu rzeczywistości i wybór o charakterze wartościującym informacji już przetworzonych (zwłaszcza w sieci), 2. umiejętność praktykowania wywiadu, jako podstawowej i bezpośredniej formy zdobywania informacji (sztuka prowadzenia dialogu, dyskusji, moderacji), 3. zapis wydarzenia w postaci tekstu.
Pierwsze zajęcia wprowadzają w cykl "Cyfrowy warsztat dziennikarza", drugie w istotę pracy dziennikarza. Kolejne spotkanie dotyczy specyfiki mediów cyfrowych, kolejne języka w mediach, przestrzeni publicznej oraz temu jakim językiem powinni posługiwać się dziennikarze.
Podczas zajęć studenci będą uczyć się pisać newsy, teksty prasowe, przeprowadzać wywiady.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student potrafi zdefiniować media cyfrowe i wskazać ich cechy charakterystyczne. Student posiada umiejętności praktyczne, tj. pisanie krótkich informacji, dłuższych tekstów z cytatami, przeprowadzenie rozmowy, która pozwoli mu zdobyć podstawowe informacje do stworzenia newsa.
Kryteria oceniania
Laboratorium Cyfrowy Warsztat Dziennikarza kończy się zaliczeniem w postaci testu, który będzie obejmował treści i umiejętności omawiane i praktykowane podczas zajęć. Ponadto, przy ocenianiu będzie brana pod uwagę obecność ( dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione absencje), dwie oceny cząstkowe: za przygotowanie treści na bloga oraz za przeprowadzenie wywiadu.
W trakcie zajęć będzie prowadzona również ocena ciągła studentów (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność). W zależności od zaangażowania możliwe jest podwyższenie oceny końcowej o 0.5 stopnia.
W przypadku studentów, którzy będą mieli stuprocentową obecność, wyróżnią się czynnym udziałem w zajęciach i wykonają wszystkie zadania w ramach laboratorium, możliwe będzie podniesienie oceny końcowej o stopień.
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Etyka dziennikarstwa, pod red. E. Pawlak – Hejno, J. Pleszczyńskiego, Lublin 2012
2. E – gatunki. Dziennikarz w nowej przestrzeni komunikowania, red. W. Godzic, Z. Bauer, Warszawa 2015
3. Gatunki dziennikarskie. Teoria. Praktyka. Język, K. Wolny – Zmorzyński, A. Kaliszewski, W. Furman
4. Biblia dziennikarstwa, Kraków 2010
5. G. Lowrence, Sztuka wywiadu; lekcja mistrza, Warszawa 2006
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: